ΤΡΙΤΗ 30 ΜΑΪΟΥ 2017
Εικαστικά | Εκθέσεις

10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη 21 Μαρτίου 2017

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας εικαστικού με ορθολογικά σχόλια του καθηγητή Εμμανουήλ Μαυρομμάτη.

Την ευκαιρία να δούμε με μια άλλη ματιά το έργο της σημαντικής Ελληνίδας εικαστικού Όπυς Ζούνη, που έφυγε από τη ζωή τον Δεκέμβριο του 2008, θα έχουμε στο πλαίσιο της έκθεσης «10 παράδοξες προοπτικές προσλήψεις της Όπυς Ζούνη» στην Depot Art Gallery.

Την έκθεση παρουσιάζει  ο Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας Τέχνης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, ο οποίος συνοδεύει-ερμηνεύει κάθε ζωγραφικό έργο με ένα ιδιαίτερο ορθολογικό σχόλιό του.

Η Όπυ Ζούνη υπήρξε μια από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της μεταπολεμικής γεωμετρικής αφαιρετικής τέχνης και της νέο-κονστρουκτιβιστικής λογικής του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Συνδυάζοντας τη γεωμετρική δομή, την αφηρημένη μαθηματική σκέψη, αλλά και τις μοντέρνες αντιλήψεις για την τέχνη που γνώρισε στα πολυάριθμα ταξίδια της στο εξωτερικό, δημιούργησε το μοναδικό της στίγμα στα εικαστικά δρώμενα.

Η θεματολογία της προέρχεται από φανταστικά τρισδιάστατα περιβάλλοντα, τετράγωνα ανοίγματα, πύλες, στοές και πυραμίδες, βέλη, κίονες με ραβδώσεις, κύβους και ορθογώνια, περάσματα, σκακιέρες και δάπεδα.

Προλογίζοντας με τη δική του οπτική την έκθεση, ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης έγραψε τα εξής:
        
«Η εργασία της Όπυς Ζούνη ακολούθησε, από τα τέλη της δεκαετίας Ι960, την ανάπτυξη ενός συστήµατος που περιέγραφε, µέσω γεωµετρικών και χρωματικών οργανώσεων, τις διαδοχικές φάσεις των τρόπων µε τους οποίους σχηµατίζεται οπτικά και ψευδαισθητικά το βάθος, σε µια επίπεδη επιφάνεια.
Η έννοια αυτής της εκπαιδευτικής ανάλυσης ήταν η προετοιµασία του βλέµµατος και η εξοικείωση του βλέµµατος µε το προοπτικό σύστηµα, ως την κατάλληλη τεχνική µέθοδο διατύπωσης των σταδίων της δηµιουργίας της εικόνας.

Η γυµνή αντιπαράθεση µε εικόνες που δεν διηγούνται περιστατικά, διευκολύνει να αναγνωριστεί το καθεαυτό σύστηµα της οργάνωσης ως ένα σχήµα, ανεξάρτητο από εξωτερικές παραπομπές. 

Μια επόµενη περίοδος του έργου της, περιέλαβε εργασίες που δεν αρκέστηκαν να αναπτύσσονται στην επίπεδη επιφάνεια, αλλά περιελάμβαναν προεξοχές οι οποίες διαµέλιζαν το ενιαίο προοπτικό σύστηµα των σχέσεων ενός µοναδικού βλέµµατος µε ένα µοναδικό αντικείµενο, χάρη στην πολλαπλότητα των διαδοχικών, αντιθετικών μεταξύ τους ή περιστρεφόμενων ή υπέργειων ή αναδυόμενων, αλληλοπαρεμβαλλόμενων ή παράλληλων, οπτικών προσεγγίσεων: αυτές υποχρέωναν τη µετακίνηση του βλέµµατος και τη διάσπαση της ενιαίας πρόσληψης του έργου.

Τα περίοπτα γλυπτά που κατασκεύασε, συνιστούσαν σταθερά σηµεία ενός βλέµµατος μετακινούμενου ανάµεσα σε αντιθετικές προοπτικές, ως προς τις οποίες όμως η εργασία συντηρούσε τη δική της σύσταση. Ανάμεσα στη σταθερότητα και στην αυτάρκεια του αντικειμένου ως ζωγραφική διευθέτηση χώρων κατασκευασμένων προοπτικά και την ασταθή, μετακινούμενη πρόσληψη του βλέμματος, περιγράφεται στην εργασία το πώς το βλέμμα αναδιοργανώνει, εμπλουτίζει και ανακατασκευάζει σε συνεχώς νέες σχέσεις, τις εμπειρίες του. »

Επιμέλεια της έκθεσης: Γωγώ Κολυβήρα

 

Tospirto Team

Info

21 Μαρτίου 2017
Dépôt Art Gallery, Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι - Αθήνα, Τηλ :+30 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 12:00 – 20:30, Σάββατο 12:00 –16:00, Κυριακή & Δευτέρα κλειστά.

Περισσότερα "Εκθέσεις"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΕΚΘΕΣΕΙΣ" Main_01 Τα 13 πρόσωπα της Κέιτ Μπλάνσετ Η βιντεο-εγκατάσταση «Μανιφέστο» του Γιούλιαν Ρόζεφελντ έρχεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Main_01 Με αντικείμενα που άφησαν πίσω τους οι πρόσφυγες Ειδομένη: Τα σύνορα έξω και μέσα στον εαυτό μας Main_akis_goumas_brooch Όταν το κόσμημα γίνεται έργο τέχνης Στο Μουσείο Μπενάκη μέχρι τις 21 Μαΐου. Main_01 Art For Change - Τεχνών αντάμωμα Ένα διαδραστικό τριήμερο φεστιβάλ για πρώτη φορά στο FAUST. Main_invisible_city_stavrospetropoulos_10_fff4_occ_p Εξαφανίζοντας την πλατεία Ομονοίας- Φωτογραφίες Ο Γκρέγκορ Σνάιντερ με το Invisible City παρεμβαίνει στο αστικό τοπίο, μετατοπίζοντας το κέντρο του. Main_satyrs_crayon_acrylic_on_canvas_160x240cm_copy_(1) Ένας γκραφιτάς μπαίνει σε γκαλερί Ο εικαστικός Αλέξανδρος Βασμουλάκης αφήνει τους δρόμους και κάνει τη νέα του ατομική έκθεση στη Breeder.
#load_content_with_ajax