Εικαστικά | Είδα...

Είδα: την πλατεία Ομονοίας να «εξαφανίζεται» 18 Μαΐου 2017

Ενδιαφέρουσα λοιπόν η εγκατάσταση αυτή, αρκεί να μπορείς να αιωρηθείς και πολλά μέτρα πάνω της, ώστε να αποκτήσεις μία πιο σφαιρική…άποψη.

Περνώντας από την πλατεία Ομονοίας, θα απορήσετε. Ένα τεράστιο πράσινογκρι πανί  έχει καλύψει ολόκληρο τον… ουρανό της πλατείας και την έχει μεταμορφώσει σε κάτι που μοιάζει μ' ένα ιδιόμορφο εργοτάξιο. Δεν είναι λίγοι οι περαστικοί που κοντοστέκονται και προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει: αν ο δήμος κάνει έργα, αν για μια ακόμη φορά η πλατεία παίρνει άλλη όψη και μορφή.
Το πρωί του Σαββάτου (13/5) απόρησα και η ίδια. Γι΄ αυτό και αγοράζοντας κάρτες στάθμευσης από ένα περίπτερο της πλατείας, ρώτησα τι είναι αυτό το πανί. «Κάποιος τρελός καλλιτέχνης, φέρνει μετανάστες», μου απάντησε με έκδηλη ειρωνία ο περιπτεράς. Τότε συνειρμικά ήρθε στο μυαλό μου η δράση του Γκρέγκορ Σνάιντερ που θα λάμβανε χώρα στην πλατεία στο πλαίσιο του Fast Forward Festival της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
Ομολογουμένως, ακούγοντας πως ο βραβευμένος με Χρυσό Λέοντα στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2001 καλλιτέχνης, θα εξαφάνιζε την Ομόνοια με την τεχνική του καμουφλάζ, φανταζόμουν κάτι άλλο. Κάτι πιο μαγικό και σίγουρα πιο… ατμοσφαιρικό.
Οι φωτογραφίες που έλαβα, ωστόσο, στο μέιλ μου από τη Στέγη, μου έλυσαν όλες τις απορίες. Γιατί τότε παρατήρησα (στις φωτογραφίες) πως στο πλέγμα που καλύπτει σαν προστατευτικό δέρμα την Ομόνοια είναι ζωγραφισμένο στο χέρι ένα παραθαλάσσιο τοπίο της Κω που φαίνεται ολόκληρο μόνο από ψηλά. Ο Γκρέγκορ Σνάιντερ πράγματι χρησιμοποίησε την τεχνική του καμουφλάζ, όμως την αξιοποίησε συνδέοντάς την με την αορατότητα της ιστορικής πλατείας από ψηλά. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποίησε 4.600 μέτρα ύφασμα και απεικόνισε μια ακτή που φτάνουν οι πρόσφυγες από την Τουρκία.
Απολύτως συνειδητά από χαμηλά το έργο μοιάζει με ένα προσωρινό εργοτάξιο στην καρδιά της Αθήνας, γεγονός που καθιστά το κέντρο της σημείο συνάντησης του ορατού με το αόρατο, της τέχνης με την ψευδαίσθηση.

Ενδιαφέρουσα λοιπόν η εγκατάσταση αυτή, αρκεί να μπορείς να αιωρηθείς και πολλά μέτρα πάνω της, ώστε να αποκτήσεις μία πιο σφαιρική…άποψη.

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Είδα..."
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΕΙΔΑ..." Main_van_gogh__4 Είδα: τους πίνακες του Van Gogh να «ζωντανεύουν» στο Μέγαρο Περπατώντας μέσα στους «ζωντανούς» πίνακές του. Main_b_5099_nikosmylonas_20170606_0021 Είδα [μόνος] την έκθεση: «Ομάδα Τέχνη, 100 χρόνια» Εκθέσεις όπως αυτή θα έπρεπε να προσέλκυαν περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού. Main_%ce%9f%ce%bc%ce%b7%cf%81%ce%b9%ce%ba%cf%8c_%ce%bc%ce%b5_%cf%84%ce%bf%ce%bd_%ce%ae%cf%81%cf%89%ce%b1__1938 Είδα: την έκθεση για τον Νίκο Εγγονόπουλο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο Ελληνικός σουρεαλισμός του Νίκου Εγγονόπουλου στην Ανδρο. Main_adrian-villar-rojas Είδα: το «The Theater of Disappearance» του Adrián Villar Rojas στο Αστεροσκοπείο Όλο αυτό το εικαστικό τουρλουμπούκι εκτός από εξαιρετικά άσχημο ήταν και εξαιρετικά δήθεν. Main_kentridge-more-sweetly-play-the-dance-b8 Είδα: τον θάνατο να «παίζει» ακόμα πιο γλυκά στην Αρεοπαγίτου Μία μεγάλης κλίμακας κινηματογραφική προβολή του William Kentridge. Main_mouseio-maria-kallas-sxediazetai-stin-odo-mitropoleos Είδα: την έκθεση για τη Μαρία Κάλλας και μια… παραφωνία Υπάρχει και κάτι στη θαυμάσια έκθεση που φιλοξενείται στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, το οποίο δεν μας έκανε καλή εντύπωση.
#load_content_with_ajax