ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Εικαστικά | Νέα

Μία λέμβος με 258 πρόσφυγες στην Πράγα 20 Μαρτίου 2017

Ο αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης Άι Γουέι Γουέι συνεχίζει να καταπιάνεται με το προσφυγικό ζήτημα.

Έχει δεχτεί μεγάλη κριτική για τη συνεχή ενασχόληση του με τους πρόσφυγες και για τον τρόπο που το κάνει. Η φωτογραφία του, στην οποία μιμήθηκε τη στάση του 3χρονου άτυχου Αϊλάν, ο οποίος πνίγηκε στις ακτές της Λέσβου, ξεσήκωσε οργισμένες αντιδράσεις κοινού και καλλιτεχνών. Αλλά και τα γυρίσματα της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του, με τίτλο «Human Flow», που πραγματοποιήθηκε με επαγγελματικό κινηματογραφικό συνεργείο μέσα σε 600 ώρες γυρισμάτων στα σημεία όπου βρίσκονται οι πρόσφυγες, έκανε ακόμα και τη βρετανική εφημερίδα Guardian να σχολιάσει ότι ο καλλιτέχνης πάσχει από το «σύνδρομο του Μεσσία»: «Πρόκειται για μία ναρκισσιστική αποστολή, μία πράξη συναισθηματικής αποικιοκρατίας, μέσα από την οποία ο διάσημος καλλιτέχνης αισθάνεται πως μπορεί να μιλήσει για τους εγκαταλελειμμένους και να ενώσει την εικόνα του με αυτήν ενός νεκρού παιδιού», σχολιάζει ο γνωστός κριτικός τέχνης Tζόναθαν Τζόουνς. «Ας ελπίσουμε πως στην ταινία του θα δούμε την αυθεντική συμπόνοια των καλύτερων έργων του. Και ότι αυτή την φορά θα δώσει την κεντρική σκηνή επιτέλους στους ίδιους τους πρόσφυγες».

Αλλά και ο διάσημος Βρετανός καλλιτέχνης Jake Chapman, ανάμεσα σε πολλούς άλλους, σχολίασε ανοιχτά τη στάση του Άι Γουέι Γουέι: «Υπάρχει κάτι θλιβερό στον τρόπο που ο Άι Γουέι Γουέι ξαπλώνει στην παραλία και κάνει τέχνη την δυστυχία των άλλων ανθρώπων».

Παρ’ όλες όμως τις ανοιχτές αμφιβολίες που έχουν εκφραστεί ανά καιρούς για τα κίνητρα των προθέσεων του Κινέζου καλλιτέχνη πάνω στην προσφυγική τραγωδία, τα μουσεία του κόσμου και οι οργανισμοί τέχνης εξακολουθούν να του αναθέτουν νέα έργα και εκθέσεις, στις οποίες ο Άι Γουέι Γουέι καταπιάνεται με την Προσφυγική Κρίση. Συγκεκριμένα, αυτήν την περίοδο και μέχρι το τέλος του ’17, στην Εθνική Πινακοθήκη της Πράγας, ο Κινέζος καλλιτέχνης παρουσιάζει τη νέα εγκατάσταση του «Law of the Journey». Πρόκειται για μια λέμβο μήκους 70 μέτρων, πάνω στην οποία έχουν τοποθετηθεί 258 υπερμεγέθεις φιγούρες προσφύγων.

Στην περσινή έκθεση του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης «Ai Weiwei at Cycladic» είχαμε την ευκαιρία να θυμηθούμε τις καλές πτυχές της τέχνης του Άι Γουέι Γουέι μέσα από την αναδρομή παλιότερων και σημαντικών έργων του, τότε που ο Κινέζος καλλιτέχνης έκανε πολιτική τέχνη χωρίς να αναζητά διαρκώς τα φλας των δημοσιογράφων για να τον απαθανατίσουν.
 

Γιώτα Αργυροπούλου

Περισσότερα "Νέα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΝΕΑ" Main_4__rania_bellou_dreamsandrealityix_2017_kalfayangalleries Έλληνες καλλιτέχνες ταξιδεύουν στο Πεκίνο Μία έκθεση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ταξιδεύει στην 7η Μπιενάλε του Πεκίνου. Main__oul1811 Μια νύχτα γεμάτη εmotions στην Ακρόπολη Το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της μεγάλης καλλιτεχνικής δράσης των atenistas «Art Night Athens». Main_p1aevb8dlfa8hq2g1ej31t8n141kh_900 Το αραβικό Λούβρο είναι γεγονός Αυτό το φθινόπωρο πρόκειται να κάνει εγκαίνια το πληθωρικό Λούβρο του Άμπου Ντάμπι στα Αραβικά Εμιράτα. Main_slider Η Αθήνα ξαγρυπνά με... τέχνη Λευκή Νϋχτα Πολιτισμού στις 23 Σεπτεμβρίου. Main_frida-kahlo-with-olmeca-figurine Η ντουλάπα της Φρίντα Κάλο στο V&A Museum Προσωπικά αντικείμενα και ρούχα της σπουδαίας ζωγράφου σε μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο. Main_khvay_samnang_%c2%a9_mathias_voelzke_-_copy Τελικά η Αθήνα «έριξε» έξω την documenta 14; Σχόλια περί «χρεοκοπίας» της μεγάλης εικαστικής διοργάνωσης στον διεθνή Τύπο.
#load_content_with_ajax