ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | At Home

The Passion of Montgomery Clift της Amy Lawrence

Dvd_large_833_1_0313
Σκηνοθεσία
της Amy Lawrence

Η Έιμι Λόρενς εμβαθύνει στον άνθρωπο που υπήρξε τόσο ανασφαλής ώστε, όταν αλλοιώθηκε το πρόσωπό του ύστερα από ένα αυτοκινητικό ατύχημα το 1957, κατέφυγε στην κούφια υποστήριξη του αλκοόλ και των ναρκωτικών.

Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ (1920 - 1966) τείνει να κυριαρχεί στη συλλογική συνείδηση ως τραγικός, αδικοχαμένος καλλονός και σύμβολο μιας φοβερής αδικίας της μοίρας: Μία περιορισμένη ανάγνωση της υπόστασής του την οποία προσπαθεί να ανασκευάσει η νέα πανεπιστημιακή μελέτη της Έιμι Λόρενς, συμπληρώνοντας ένα αισθητό κενό στην παγκόσμια βιβλιογραφία. Εξαίσιος νατουραλιστικός ερμηνευτής της μεθόδου του Actor's Studio, ο Κλιφτ προετοίμασε το έδαφος για την εμφάνιση του Μάρλον Μπράντο και του Τζέιμς Ντιν και αποτέλεσε πλούσια πρώτη ύλη για τους σημαντικούς σκηνοθέτες Χοκς, Χιούστον, Καζάν. Φυσικά, η ομορφιά του, σε συνδυασμό με την αμφίρροπη σεξουαλικότητά του, καλλιεργούσαν την αίσθηση της ανασφάλειας και έτσι, όταν ύστερα από ένα αυτοκινητικό ατύχημα αλλοιώθηκε το πρόσωπό του, το 1957 (φεύγοντας από το πάρτι της Ελίζαμπεθ Τέιλορ), βυθίστηκε αυτοκαταστροφικά στo αλκοόλ και τα ναρκωτικά.
Γεννήθηκε το 1920 στη Νεμπράσκα και πολύ νέος μετατοπίστηκε στη Νέα Υόρκη για να ξεχωρίσει (από το 1935) στο Μπροντγουαίη πρωταγωνιστώντας στο θέατρο. Η μορφή του κατέκτησε το σελιλόιντ το 1948 με το «The Search» του Φρεντ Τσίνεμαν. Προηγουμένως είχε υποδυθεί τον νεαρό, ιδεαλιστή καουμπόι Μάθιου Γκαρθ στο «Κόκκινο ποτάμι» του Χοκς πλάι στον σκληροτράχηλο Τζον Γουέιν, ρόλος που τον καθιέρωσε αμέσως στο πάνθεον των μεγάλων αστέρων. Πρόλαβε να εμφανιστεί σε διάφορους αξιομνημόνευτους, δραματικούς ρόλους πριν το ατύχημά του. Μεταξύ άλλων, ενσάρκωσε τον ιδιοτελή εραστή στην «Κληρονόμο» (1948) του Γουάιλερ, τον καταδικασμένο ήρωα δίπλα στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο «Μία θέση στον ήλιο» (1951) του Στίβενς, τον ηθικά προβληματισμένο Καθολικό παπά στην «Εξομολόγηση» (1952) του Χίτσκοκ, τον ατίθασο στρατιώτη στο πιο επίπεδο αλλά εξαιρετικά δημοφιλές «Όσο υπάρχουν άνθρωποι» (1953) του Τσίνεμαν. Το φοβερό ατύχημα που σχεδόν τον παραμόρφωσε συνέβη στα γυρίσματα του «Όσα δεν σβήνει ο χρόνος» του Έντουαρντ Ντμίτρικ. Σχεδόν ακαριαία, η πόλωση γύρω από τον Μοντγκόμερι Κλιφτ εξασθένισε, τα λαϊκά έντυπα έγραφαν ότι η χαμένη ομορφιά του έπαιρνε την εκδίκησή της. Πάντως στάθηκε ισάξια απέναντι στον Μπράντο στο «Χορό των καταραμένων» (1958) του Ντμίτρικ. Ξεχώρισε με έναν μονόλογο στη «Δίκη της Νυρεμβέργης» (1961) του Στάνλει Κρέιμερ για τον οποίο έλαβε ακόμη μία υποψηφιότητα για Όσκαρ. Συμμετείχε στους «Αταίριαστους» του Χιούστον, όπου ήταν τόσο κουρασμένος ώστε η συμπρωταγωνίστριά του Μέριλιν Μονρόε δήλωσε γι' αυτόν ότι «είναι ο μοναδικός άνθρωπος που βλέπω να βρίσκεται σε χειρότερα χάλια από τα δικά μου». Και οι δύο πέθαναν λιγότερο από έναν χρόνο αργότερα. Το αν η συγγραφέας Έιμι Λόρενς καταφέρνει να ξεδιαλύνει τον γιγαντωμένο λαϊκό μύθο του τραγικού ήρωα και θύματος, που προσδιορίζει την περσόνα του Μοντγκόμερι Κλιφτ, για να αναδείξει την αξία και την ικμάδα του ως ερμηνευτή αλλά και την προσωπική του ευθύνη για την τροπή της ζωής του, θα το αποφασίσει ο αναγνώστης. Το εγχείρημα πάντως ήταν  δύσκολο για έναν τόσο πολύπλευρο ηθοποιό.
The Passion of Montgomery Clift
University California Press
344 σελίδες
$ 24.95,  16.95 στερλίνες
http://www.ucpress.edu/book.php?isbn=9780520260474

Κατερίνα Δαφέρμου

 

 

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011

Κυκλοφορίες Μαΐου 2011

Κυκλοφορίες Απριλίου 2011

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2011

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2011

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2011