ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | At Home

Time Out Film Guide 2011

Dvd_large_831_1_0306

Χάνεκε ή Μπρεσόν; Γκρίφιθ ή Τσάπλιν; Ταραντίνο ή Μπόιλ; Σόντερμπεργκ ή Άντερσον; Γκοντάρ ή Αντονιόνι; b movies, ταινίες τρόμου ή κινούμενα σχέδια; Κάθε αισθητική και πραγματολογική πληροφορία βρίσκεται στο ετήσιο λεξικό ταινιών Time Out Film Guide 2011. Ένα ιδιαίτερα αξιόπιστο IMDB με επιπρόσθετη αξία την υψηλού επιπέδου κριτική.

Πριν από 19 χρόνια η συντακτική ομάδα του Time Out (εβδομαδιαίο πολιτιστικό περιοδικό) αποφάσισε να εκδώσει σε έναν επετειακό τόμο όλες τις συνοπτικές κινηματογραφικές κριτικές που είχαν δημοσιευτεί στο εν λόγω έντυπο από ιδρύσεώς του, το 1968. Με καινούργιες αναθέσεις ζήτησαν επιπλέον από έγκριτους, εξωτερικούς κριτικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου, να καλύψουν κατά το δυνατόν τις περιόδους που προηγήθηκαν της έκδοσης του περιοδικού. Έτσι ώστε το λεξικό τους να τείνει να καλύψει όλο το φάσμα της πλούσιας κινηματογραφικής ιστορίας και γεωγραφίας. Έκτοτε το λεξικό ταινιών του Time Out επανεκδίδεται ετησίως. Κάθε χρόνο εμπλουτίζεται με ευσύνοπτες κριτικές για τις πρόσφατες ταινίες τού εκάστοτε νέου έτους αλλά ο αρχικός κορμός του πρώτου τόμου παραμένει πάντα ίδιος, άθικτος. Πρόκειται λοιπόν για το πρώτο λεξικό ταινιών το οποίο συν τω χρόνω μεγαλώνει αντί να παραμένει σταθερά στις ίδιες διαστάσεις (με αυξομειώσεις αναφορών) όπως η πληθώρα των αντίστοιχων οδηγών. Σύμφωνα με ουκ ολίγους ειδήμονες, σε αυτή τη διαχρονικότητα συνίσταται και η συλλεκτική του αξία.
Ύστερα από 19 χρόνια, η φετινή έκδοση του 2011 (με ταινίες έως και τα μέσα του 2010) αριθμεί 19.000 σύντομες κριτικές και 1.340 μεγάλου σχήματος σελίδες. Οι συνεργάτες του Time Out παρακολουθούν και καταγράφουν την παγκόσμια παραγωγή δίχως ποιοτικές και εθνικές διακρίσεις. Πρόκειται για το μοναδικό ξένο λεξικό κύρους με τόσο μεγάλο αριθμό λημμάτων για έλληνες σκηνοθέτες πέραν του αυτονόητου Θεόδωρου Αγγελόπουλου -απόδειξη της σχολαστικότητας με την οποία παρακολουθούν την παγκόσμια κινηματογραφία: αναφέρονται πολλές ταινίες του Παναγιωτόπουλου, του Πανουσόπουλου, του Βούλγαρη κ.ά. Υπάρχει ακόμη και κριτική στη μοναδική έως τώρα μεγάλη ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου («Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: Ο μπαμπάς μου»). Τα κείμενα υπογράφονται από διάσημους κριτικούς των οποίων η κρίση θεωρείται ιδιαίτερα πειστική. Ορισμένοι (από τους περίπου 250 υπογράφοντες) έχουν πλέον φύγει από τη ζωή ενώ άλλοι πρωταγωνιστούν στα κινηματογραφικά πράγματα, όπως ένας από τους εξωτερικούς συνεργάτες του τόμου, ο Τζέοφ Αντριου του Sight & Sound, που υπήρξε προσκεκλημένος και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Κάθε κριτική αριθμεί γύρω στις 150 με 200 λέξεις αλλά το μέγεθός σε τίποτα δεν αλλοιώνει την ουσία. Τα λεγόμενα ευστόχως capsule essays γραμμένα με την οικονομία και την εκφραστική ακρίβεια της αγγλικής σχολής κριτικής και της αγγλικής γλώσσας, ξεκαθαρίζουν τόσο τα αισθητικά χαρακτηριστικά όσο και το αφηγηματικό μέρος μίας ταινίας. Έτσι έχουν χρησιμότητα για τον εκπαιδευμένο θεατή αλλά και για τον ερασιτέχνη, που αισθάνεται πρώτα την ψυχαγωγική πλευρά του κινηματογράφου. Για να παραφράσουμε έναν γνωστό γλωσσολόγο, οι κριτικές αυτές «με έναν πεπερασμένο αριθμό λέξεων σχηματίζουν έναν άπειρο αριθμό εικόνων», που ζωντανεύουν μία ταινία στο φαντασιακό του αναγνώστη. (Κυκλοφορεί στην Ελλάδα).

Κατερίνα Δαφέρμου

 

 

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011

Κυκλοφορίες Μαΐου 2011

Κυκλοφορίες Απριλίου 2011

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2011

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2011

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2011