ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | At Home

Biutiful 2010, του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου

Dvd_large_2754_1_0653
Σκηνοθεσία
του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου

Άραγε πόσους θεατές ξεγέλασε κατά την κινηματογραφική σεζόν που πέρασε η συναισθηματική πορνογραφία που ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου μάς σερβίρει ως τέχνη; Και πόσους ακόμη θα καταφέρει να αποπλανήσει με την τωρινή κυκλοφορία της σε dvd;

Άραγε πόσους θεατές ξεγέλασε κατά την κινηματογραφική σεζόν που πέρασε η συναισθηματική πορνογραφία που ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου μάς σερβίρει ως τέχνη; Και πόσους ακόμη θα καταφέρει να αποπλανήσει με την τωρινή κυκλοφορία της σε dvd;

 

Ένα πανηγύρι μιζέριας και δυστυχίας μεταμφιεσμένο σε καλλιτεχνικών προθέσεων ταινία και απλωμένο σε δυόμισι οδυνηρές ώρες, το «Biutiful» ξεγυμνώνει τον δημιουργό του, Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ως έναν έμπορο της ανθρώπινης παρακμής προς απόκτηση φεστιβαλικών επαίνων και βραβείων. Δουλεύοντας για πρώτη φορά χωρίς τον Γκιγιέρμο Αριάγα, σεναριογράφο των προηγούμενων ταινιών του («Χαμένες Αγάπες», «21 Γραμμάρια», «Βαβέλ») με τον οποίο το καλλιτεχνικό διαζύγιο φαίνεται οριστικό και αμετάκλητο, ο μεξικανικής καταγωγής σκηνοθέτης δεν προχωρά με την καινούργια του ταινία ούτε βήμα από την προσφιλή μανιέρα που δέκα χρόνια τώρα μαγείρευε με τον σεναρίστα του: ένα κοινωνικά ευσυνείδητο και δήθεν ανθρωπιστικό multiculti σινεμά που υποτίθεται ότι έχει τις αντένες του τεντωμένες στην αντίξοη πραγματικότητα του κόσμου έξω από την αίθουσα, στην ουσία όμως παιανίζει την ίδια κουραστική και κοινότυπη ιδέα: ότι ανεξαιρέτως της γλώσσας που μιλάμε, της πατρίδας από την οποία προερχόμαστε και του κοινωνικού περιβάλλοντος στο οποίο έχουμε γαλουχηθεί, όλοι καταλήγουμε ίσοι μπροστά στο αναπόφευκτο της τραγωδίας και των δραματικών επεμβάσεων της μοίρας. Προκειμένου να δώσει περισσότερο βάρος και σοβαροφάνεια στην απλοϊκή αντίληψή του, ο Ινίαριτου υποβάλλει τους ήρωες και τους θεατές του σε ένα κινηματογραφικό βασανιστήριο που απαριθμεί πολυάριθμες κακουχίες, συμφορές και φρικωδίες, μήπως και έτσι κατορθώσει να ψαρέψει ευκολότερα εντυπώσεις. Αργοσέρνοντας την εντυπωσιακή ερμηνεία του στους δρόμους της πιο άσχημης και μουντής Βαρκελώνης που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά, ο Χαβιέ Μπαρδέμ είναι ένας ετοιμοθάνατος και καρκινοπαθής μαυραγορίτης (ήμαρτον!) που προσπαθεί να βάλει τέλος στις άνομες δοσοληψίες του, να κρατήσει τα χέρια του καθαρά από τη στυγνή εκμετάλλευση παράνομων μεταναστών με την οποία εμπλέκεται, να δείξει κατανόηση για τη ναρκομανή και σχεδόν ψυχωτική γυναίκα του, να κρατήσει τα δυο παιδιά του από την οικονομική εξαθλίωση στην οποία κατρακυλά και να αντιμετωπίσει με κάποια λογική τις τακτικές κουβέντες που έχει με νεκρούς! Προσκολλημένος στην ιδέα της ανθρώπινης αθλιότητας όπως η πεινασμένη μύγα επάνω σε μια ακαθαρσία, ο Ινιάριτου ρουφά μέχρι και την τελευταία σταγόνα παρακμής από μια ιστορία που μπλέκει τον σκληρό ρεαλισμό και το υπαρξιακό δράμα σε έναν αγέλαστο αχταρμά για ευσυγκίνητους θεατές και λυγμόλαλους κριτικούς. Πίσω από τη δεξιοτεχνική του κάμερα, ο σκηνοθέτης αυτό-ικανοποιείται με την ιδέα ότι παράγει τέχνη και συντάσσει καίριο κοινωνικό σχόλιο. Είναι τόσο αφελής (ή πονηρός;) όμως, ώστε δείχνει να μην καταλαβαίνει πως ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι ο πιο φτηνός τρόπος για να ζητιανέψεις την προσοχή των άλλων.

 

Extras: Συνεντεύξεις με τους ηθοποιούς και ένα μικρό αφιέρωμα από τα γυρίσματα της ταινίας με σημειώσεις του σκηνοθέτη.

 

[Λουκάς Κατσίκας]

 

(Εταιρία:Odeon / Με ελληνικούς υπότιτλους)

 

 

 

 

 

Φωτογραφίες

 

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011

Κυκλοφορίες Μαΐου 2011

Κυκλοφορίες Απριλίου 2011

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2011

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2011

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2011