ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 23 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | Ταινίες

Στρόμπολι, Η Γη Του Θεού , 1950 (Stromboli, Terra Di Dio)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ρομπέρτο Ροσελίνι
Σενάριο
Ρομπέρτο Ροσελίνι, Σέρτζιο Αμιντέι, Τζαν Πάολο Καλεγκάρι, Αρτ Κον, Ρέντζο Τσεζάνα
Πρωταγωνιστούν
Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Μάριο Βιτάλε, Ρέντζο Τσεζάνα, Μάριο Σπόντζο
Διάρκεια
107
Χώρα
Ιταλία
Είδος
Δράμα Α/Μ
Πρεμιέρα
17 Σεπτεμβρίου 2015

Ένας τόπος σκληρός, μια κοινωνία κλειστή, μια ξένη που δεν εσωματώνεται, και πάνω απ’ όλα το ηφαίστειο Στρόμπολι ως φορέας καταστροφής και αναγέννησης σε ένα κράμα ντοκιμαντέρ και νεορεαλιστικού δράματος.

Την άνοιξη του 1948, η Κάριν (Μπέργκμαν), μια Λιθουανή σε στρατόπεδο προσφύγων του Β’ Παγκόσμιου, ενδίδει ωφελιμιστικά στην πρόταση γάμου του Αντόνιο (Βιτάλε), του νεαρού ιταλού φύλακα του στρατοπέδου, και τον ακολουθεί στον τόπο καταγωγής του. Το νησί Στρόμπολι, όμως, εκτός από γη του ομώνυμου ενεργότατου ηφαιστείου είναι κι ένας φτωχός, σκληρός και περίκλειστος μικρόκοσμος, όπου η Κάριν αισθάνεται και συμπεριφέρεται ως παρείσακτη. Είναι αλαφροντυμένη, φωτεινή, ανεξάρτητη… Τελικά, το αφιλόξενο, τραχύ κι εν δυνάμει επικίνδυνο φυσικό τοπίο, η νοοτροπία των ντόπιων, που δυσκολεύονται να αποδεχτούν μια ξένη με «ελευθεριάζουσα» αμφίεση και συμπεριφορά, αλλά και η απροθυμία και της ίδιας της Κάριν να συμβιβαστεί με αυτόν τον νέο της «εγκλεισμό» θα οδηγήσουν στην έκρηξη –που παραπέμπει, φυσικά, στο γειτονικό ηφαίστειο, με τον Ροσελίνι να φιλμάρει εντυπωσιακά και μια αληθινή μικρο-αφύπνισή του επιστρατεύοντας ως κομπάρσους τους αληθινούς κατοίκους της περιοχής.
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Οτέλο Μαρτέλι, η «συμφωνική» μουσική επένδυση του Ρέντζο Ροσελίνι, ο φυσικός φωτισμός και η ντοκιμαντερίστικη καταγραφή κάποιων στιγμών της ζωής στο Στρόμπολι αναδεικνύουν το νεορεαλιστικό ύφος του φιλμ. Παράλληλα, ο Ροσελίνι, σε μια μυστικιστική, θαρρείς, μεταστροφή του, ενσωματώνει στην αφήγηση αλληγορικά στοιχεία που παραπέμπτουν στη θρησκεία (η υπέροχη σκηνή του ψαρέματος τόνου, που «μυρίζει» Θεοφάνεια είναι χαρακτηριστική). Πάνω απ’ ο,τιδήποτε άλλο, ωστόσο, το «Στρόμπολι»… μυρίζει μυθιστορηματικό ερωτικό σκάνδαλο, έστω και ερήμην του. Διότι αν και ο ρόλος της Κάριν αρχικά προοριζόταν για την υπέροχη Άνα Μανιάνι (ερωμένη, τότε, του σκηνοθέτη), ο Ροσελίνι ψήθηκε από το περιβόητο ραβασάκι της καραστάρ Μπέργκμαν, όπου του εξέφραζε νέτα-σκέτα την επιθυμία της να συνεργαστεί μαζί του. Κι έτσι, στα γυρίσματα της ταινίας –της πρώτης, από τις έξι που γύρισαν αντάμα πρωταγωνίστρια και σκηνοθέτης– η σουηδέζα χολιγουντιανή σταρ και ο κουλτουριάρης ιταλός auteur άρχισαν τη θυελλώδη σχέση τους. Όντας, βεβαίως-βεβαίως, παντρεμένοι κι οι δυo…

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες