Κινηματογράφος | Ταινίες

Η Επιστροφή , 2015 (The Revenant)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου
Σενάριο
Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου, Μαρκ Ελ Σμιθ
Πρωταγωνιστούν
Λιονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Ντόναλ Γκλίσον, Ουίλ Πούλτερ, Φόρεστ Γούντλακ, Πολ Άντερσον, Λούκας Χάας
Διάρκεια
156
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Δραματικό γουέστερν
Πρεμιέρα
20 Ιανουαρίου 2016

Η αληθινή ιστορία επιβίωσης και εκδίκησης αμερικανού ιχνηλάτη στην χιονισμένη Άγρια Δύση του 19ου αιώνα γίνεται μια συγκλονιστικά κινηματογραφημένη και ενορχηστρωμένη ωδή στα ένστικτα, αλλά χωρίς κανένα υπαρξιακό μεγαλείο.

Ό,τι έχετε ακούσει για την άπαιχτη κινηματογράφηση της «Επιστροφής» –κι ό,τι, βέβαια, ξέρουμε ήδη από το υπέροχο περσινό «Birdman» του Ινιαρίτου– είναι αλήθεια. Ο άνθρωπος δεν παίζεται! Με υπερπολύτιμο συνεργάτη τον διευθυντή φωτογραφίας, Εμανουέλ «Τσίβο» Λουμπέσκι, ο μεξικανός σκηνοθέτης συλλαμβάνει εικόνες εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και αφτιασίδωτης έντασης και αγριότητας μέσα από τα χαρακτηριστικά του αμοντάριστα, συνεχή πλάνα ή από φευγαλέες λεπτομέρειες (ο πάγος στα κλαδιά ενός δέντρου) που εναλλάσσονται με μεγαλειώδη ακίνητα πλάνα του τοπίου γύρω από τον ποταμό Μιζούρι. Σε αυτή, λοιπόν, την αχαρτογράφητη εσχατιά, εν έτει 1823, ο Χιού Γκλας (Ντι Κάπριο) μετέχει ως ιχνηλάτης σε μια αποστολή κυνηγών γούνας, η οποία έχει να αντιμετωπίσει τις αντίξοες συνθήκες, τις δυνάμεις της φύσης, αλλά και τους γηγενείς Ινδιάνους διαφόρων φυλών, που, βέβαια, διόλου δεν εκτιμούν την έλευση των αχόρταγων λευκών με τα όπλα. Στο πλευρό του Γκλας, ο Χοκ (Γκούντλακ), μιγάδας γιός του από τη σχέση του με (νεκρή πια) Ινδιάνα. Απέναντί του, ο παραδόπιστος σκληροτράχηλος κυνηγός, Τζον Φιτζέραλντ (Χάρντι), ο οποίος και θα γίνει ο καταλύτης της απίστευτης (και αληθινής) ιστορίας επιβίωσης του Γκλας.

Κοντολογίς, ο Γκλας δέχεται επίθεση από αρκούδα (ασύλληπτα γυρισμένη αυτή η σκηνή), τραυματίζεται βαριά, κι ο επικεφαλής της αποστολής (Γκλίσον) αποφασίζει να αφήσει τον Φιτζέραλντ κι έναν νεαρό (Πούλτερ) δίπλα στον τραυματία και το γιό του –μέχρι να έρθει μοιραία ο θάνατος και να του γίνει μια κάποια ταφή. Αλλά ο Φιτζέραλντ δεν θέλει να περιμένει –θέλει μόνο τα λεφτά του για τα δέρματα που μάζεψε. Σκοτώνει τον γιό και θάβει ζωντανό τον ανήμπορο να αντιδράσει ή να μιλήσει Γκλας. Βρισκόμαστε ήδη στα 60-τόσα λεπτά της ταινίας, και ο Γκλας, που έχει δει το φόνο του γιού του, ανασύρει ό,τι δυνάμεις του απομένουν και ξεκινάει για τον μακρύ δρόμο της «Επιστροφής». Και της εκδίκησης. Το τι περνάει ο εξαιρετικός Ντι Κάπριο, μέχρι να φτάσει στον καταυλισμό των κυνηγών, δεν περιγράφεται… Σέρνεται στο λασπόχιονο, βουτάει στο παγωμένο ποτάμι, τρώει ωμό κρέας, συναντιέται με φιλειρηνικούς ή πολεμοχαρείς Ινδιάνους –μέχρι και στο ζεστό κουφάρι ενός νεκρού αλόγου τρυπώνει για να διατηρηθεί στη ζωή. Συγχρόνως, με δεδομένο ότι είναι ελάχιστα τα λόγια του ρόλου του, ο 41χρονος αστέρας καταφέρνει να αποδώσει μέσα από μουγκρητά, την ανάσα του (που κατά στιγμές θολώνει το φακό της κάμερας) ή την έκφραση του προσώπου του, όλη τη γκάμα των συναισθημάτων που διαπερνούν τον Γκλας.

Το μεγαλείο της κινηματογράφησης, η υπέροχη μουσική των Ρουίτσι Σακαμότο και Κάρστεν Νικολάι, ο αποκλειστικά φυσικός φωτισμός και οι ερμηνείες των ηθοποιών συνιστούν αυταπόδεικτα ατού της ταινίας, που κέρδισε, ως γνωστόν, 12 οσκαρικές υποψηφιότητες. Υπάρχει, όμως, ένα αναπόδραστο «αλλά»… Πίσω από όλα αυτά τα θαυμαστά –και παρά την αβανταδόρικη προσθήκη του χαρακτήρα του γιού, ο οποίος δεν υπάρχει στο βιβλίο πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία– το βαθύ συναίσθημα, ή το μεταφυσικό μεγαλείο απουσιάζουν. Προφανώς και ταυτίζεσαι με τα πάνδεινα του Γκλας, αλλά σε ένα επίπεδο καθαρά αισθητηριακό. Η όποια πνευματικότητα της «Επιστροφής» θάβεται κάτω από το χιόνι, κρυμμένη σε κάτι φευγαλέες παραληρηματικές αναμνήσεις του Γκλας με τη νεκρή γυναίκα του.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες