ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | Ταινίες

Το Δίχτυ , 2016 (Geumul)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Κιμ Κι-Ντουκ
Σενάριο
Κιμ Κι-Ντουκ
Πρωταγωνιστούν
Ριού Σεούνγκ-Μπουμ, Λι Ουόν-Γκέουν, Κιμ Γιούνγκ-Μιν, Τσόι Γκουί-Χουά
Διάρκεια
114
Χώρα
Δημοκρατία της Κορέας
Είδος
Δράμα
Πρεμιέρα
04 Μαΐου 2017

Η ακούσια είσοδος ενός βορειοκορεάτη ψαρά στην Νότια Κορέα γίνεται αφορμή για ένα ενδιαφέρον μα μονότονο και φτενό σχόλιο για τον ισοπεδωτικό δογματισμό και των δυο καθεστώτων της κορεατικής χερσονήσου.

Ο βορειοκορεάτης Ναμ Τσουλ-Γου (Ριού), που μένει σε μια τρώγλη πάνω στα σύνορα των δυο Κορέων μαζί με γυναίκα και κορούλα, κινάει για το ημερήσιο ψάρεμά του. Το δίχτυ του, όμως, μπλέκεται στην προπέλα της βάρκας κι αρχίζει να παρασύρεται από την παλίρροια προς τα χωρικά ύδατα της Νότιας Κορέας. Αβέβαιοι για το αν πρόκειται για ηθελημένη αυτομόληση ή ατύχημα, οι βορειοκορέατες φρουροί δεν τον πυροβολούν. Τον συλλαμβάνουν, όμως, πάραυτα οι Νότιοι. Κι αρχίζει ο εφιάλτης του φτωχού ψαρά, που εκλαμβάνεται αμέσως ως κατάσκοπος. Ανάκριση και ξύλο –από έναν σαδιστικό πράκτορα (Κιμ) με προσωπικό γινάτι για τους Βόρειους– συμπάθεια και υποστήριξη από τον νεαρό φρουρό του (Λι), αλλά ο Ναμ, βράχος: όχι μόνο αρνείται να αυτομολήσει στην δημοκρατική αδελφή χώρα, διατυμπανίζοντας πως θέλει να επιστρέψει στην οικογένειά του το συντομότερο, αλλά κλείνει –κυριολεκτικά– τα μάτια στις χάρες της καπιταλιστικής Σεούλ, ώστε να μην έχει τίποτα να δηλώσει, όταν θα ανακριθεί με την επιστροφή του στην απολυταρχική πατρίδα του. Δεν μπορεί, όμως, να κλείσει και τελείως τα μάτια μπρος στα δεινά μιας νεαρής πόρνης, ας πούμε, την οποία γνωρίζει στο δρόμο μόλις του χαρίζουν την ελευθερία οι Νότιοι…

Παραδόξως, για έναν εικονοκλάστη (και συχνά βίαιο) δημιουργό σαν τον Κιμ, το στίγμα της νέας του ταινίας παραείναι «καθισμένο» κι ευανάγνωστο: ο ιδεολογικός δογματισμός, που τσαλαπατάει ανθρώπινες ψυχές, βασιλεύει και στον ελεύθερο καπιταλισμό της Νότιας Κορέας και στην διαβόητη δικτατορία της Βόρειας Κορέας, λέει ο Κιμ. Έτσι είναι. Αλλά, ενώ τα αρνητικά και των δυο καθεστώτων-τόπων περιγράφονται με ίσες αποστάσεις και ενάργεια, το αληθινό δράμα των απλών ανθρώπων –εν προκειμένω, του ψαρά– παρουσιάζεται προσχηματικά. Η δε ευπειθής αθωότητα του Ναμ δεν… πείθει, ειδικά όταν συναντιέται με έναν πραγματικό βορειοκορεάτη κατάσκοπο. Κοντολογίς, ο παράγων «άνθρωπος» αποσιωπάται εκκωφαντικά, όπως ακριβώς και στις κοινωνίες που στηλιτεύει το φιλμ…

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες