Κινηματογράφος | Ταινίες

Ο Πυρετός της Τουλίπας , 2017 (Tulip Fever)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Τζάστιν Τσάντγουικ
Σενάριο
σερ Τομ Στόπαρντ
Πρωταγωνιστούν
Αλίσια Βικάντερ, Ντέιν ΝτεΧάαν, Κρίστοφ Βαλτς, Τζούντι Ντεντς, Τζακ Ο’ Κόνελ, Κάρα Ντελεβίν, Χόλιντεϊ Γκρέιντζερ, Τομ Χόλαντερ, Ζακ Γκαλιφιανάκις
Διάρκεια
105
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο
Είδος
Ερωτικό δράμα εποχής
Πρεμιέρα
24 Αυγούστου 2017

Στην Ολλανδία του 17ου αιώνα, νεαρός ζωγράφος και η νεαρή σύζυγος πλουσίου, που καλείται να ζωγραφίσει, ερωτεύονται, σε ένα αισθητικά σαγηνευτικό μα ρηχό μελόδραμα με φόντο το εμπόριο τουλίπας.

Η ανασύσταση εποχής (η αγγλική επαρχία, όπου έγιναν τα γυρίσματα, έχει μεταμορφωθεί κανονικά σε Άμστερνταμ του 1634), η «ρομαντική» φωτογραφία (Έιτζιλ Μπριλντ), οι ερμηνείες όλων σχεδόν των ηθοποιών (ακόμη και η μέχρι πρότινος μοντέλα Κάρα στέκεται), άντε, κι η μουσική του Ντάνι Έλφμαν συνιστούν τα δυνατά χαρτιά αυτού του μελοδράματος εποχής, που βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Ντέμπορα Μόγκα (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Bell). Το οποίο δεν έχω διαβάσει, αλλά το γεγονός ότι κοτζάμ Στόπαρντ «εκμαίευσε» από δαύτο αυτό το λιγάθινο στόρι, χμμμ, με βάζει σε υποψίες για το λογοτέχνημα... Στα μέσα του 17ου αιώνα, ο «πυρετός της τουλίπας» έχει καταλάβει το Άμστερνταμ. Δηλαδή, επικρατεί κάτι σαν χρηματιστηριακή τρέλα του σήμερα περί την καλλιέργεια και πώληση του ντελικάτου άνθους. Ένα άλλου είδους άνθος είναι η Σοφία (Βικάντερ, καλή) μια ορφανή που «αγοράζεται» με συνοπτικές διαδικασίες από μοναστήρι για να γίνει σύζυγος του πλούσιου εμπόρου, Κορνέλις Ζάντφουρτ (Βαλτς, επίσης καλός). Όταν, όμως, ο Κορνέλις αναθέτει στον νεαρό ζωγράφο, Γιαν βαν Λους (ΝτεΧάαν), να φιλοτεχνήσει το οικογενειακό πορτρέτο, ένα παράφορο απαγορευμένο πάθος θα γεννηθεί μεταξύ του καλλιτέχνη και της νεαρής Σοφία. Κι όταν οι δυο εραστές θα αποφασίσουν να τα παίξουν όλα για όλα επενδύοντας στο εμπόριο τουλίπας, ε, εκεί θα αρχίσουν τα όργαναˑ και θα’ρθει στο τέλος ο Γκαλιφιανάκις, σε ρόλο-έκπληξη, να δώσει τη λύση του δράματος.

Η εποχή, ο τόπος, και κυρίως η ανάδυση του οικονομικού φαινομένου που σήμερα ονομάζουμε «αγορές» κεντρίζουν αναμφίβολα το ενδιαφέρον του θεατή. Το αναπόδραστο, όμως, σεναριακό πρόβλημα της ταινίας, που θεριεύει όσο προχωράμε προς το φινάλε, σχετίζεται με την μελοδραματική αφήγηση του παράνομου έρωτα μεταξύ Σοφία και Γιαν, ο οποίος επισκιάζει τις τουλίπες και το όποιο «κοινωνιολογικό» άρωμά τους. Μεταξύ μας, βέβαια, θα υπάρξουν και κάμποσοι θεατές που αυτό ακριβώς το βιπερικό ερωτικό μελόδραμα θα τους καλύψει απόλυτα.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες