Κινηματογράφος | Ταινίες

Ένα ενωμένο βασίλειο , 2016 (A United Kingdom)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Άμα Ασάντι
Σενάριο
Γκάι Χίμπερτ
Πρωταγωνιστούν
Ντέιβιντ Ογιελόουο, Ρόζαμουντ Πάικ, Τομ Φέλτον, Τζακ Ντάβενπορτ, Λόρα Καρμάικλ, Τζέσικα Ογιολόουο, Νίκολας Λίντχερστ, Σάρλοτ Χόουπ, Τέρι Φίτο
Διάρκεια
105
Χώρα
Ηνωμένο Βασίλειο, Τσεχική Δημοκρατία, Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Βιογραφικό δράμα
Πρεμιέρα
29 Αυγούστου 2017

Η αληθινή, άγνωστη, και καταπληκτική ιστορία του διαδόχου της Μποτσουάνα και της εγγλέζας συζύγου του, που επηρέασε μέχρι την βρετανο-αφρικανική γεωπολιτική, σε μια στρωτή αφήγηση με ωραίες ερμηνείες.

Λονδίνο, 1947. Ο νεαρός Σερέτσε Χάμα (Ογιελόουο) από την Μπετσουάναλαντ (σημερινή Μποτσουάνα) σπουδάζει νομικά, διαπρέπει στην πυγμαχία, δραστηριοποιείται κοινωνικά, και, ουρανοκατέβατα όπως πάντα, ερωτεύεται την Ρουθ Ουίλιαμς (Πάικ) μια νεαρή λονδρέζα τραπεζική υπάλληλο, όλο μπόι και φλεγματική τόλμη. Παρά το βέτο του πατέρα της (Λίντχερστ, θαυμάσιιος), μια τέτοια ερωτική ζεύξη θα μπορούσε ίσως να ευδοκιμήσει, ακόμη και εκείνη την εποχή, αν, αλίμονο, ο Σερέτσε δεν ήταν ο διάδοχος του θρόνου της Μπετσουάναλντ, βρετανικού προτεκτοράτου που διοικούνταν από συμβούλιο φυλάρχων και τα… βρετανικά συμφέροντα στην Μαύρη Ήπειρο. Από την πρώτη στιγμή, ο γάμος του αφρικανού πρίγκιπα και της νεαρής Αγγλίιδας μπήκε στο στόχαστρο της βρετανικής κυβέρνησης (που «εκπροσωπείται» θαυμάσια μέσα από τις ερμηνείες των Ντάβενπορτ και Φέλτον), η οποία διόλου δεν ήθελε να ρισκάρει τις σχέσεις της με την Νότιο Αφρική –και τα αδαμαντωρυχεία και κοιτάσματα ουρανίου της φίλης και συμμάχου χώρας, βεβαίως-βεβαίως, που μόλις είχε εφαρμόσει το άπαρτχαϊντ. Συγχρόνως, ούτε και οι Μπετσουαναλανδέζοι καλόβλεπαν την αψηλή Εγγλέζα που προοριζόταν για νέα τους βασίλισσα, όπως αποδεικνύεται στο πρώτο ταξίδι του ζεύγους στην Αφρική.

Δεν πρόκειται να σας πω περισσότερα για τα σαράντα κύματα που πέρασε ή για τις σχεδόν κοσμοϊστορικές εξελίξεις που επέφερε αυτή η δυνατή και συγκρατημένα παθιασμένη σχέση, που ολοκληρώθηκε με τέσσερα παιδιά και, κυρίως, με την ανάδειξη της Μποτσουάνα ως μια από τις πιο πρωτοποριακές, δημοκρατικές και αυτάρκεις χώρες της υποσαχάρειας Αφρικής. Είναι τόσο γοητευτικά εμπνευστική, τόσο απερίγραπτα ρομαντική, τόσο απόλυτα ιδιοσυγκρασιακή και εκκωφαντικά παγκόσμια ταυτόχρονα η ιστορία που επέλεξε να αφηγηθεί η Ασάντι (εκκινώντας από το βιβλίο «Colour Bar» της Σούζαν Ουίλιαμς) που από μόνη της δίνει άκοπα μισή παραπάνω φλόγα στην αξιολόγηση του φιλμ. Η αγάπη όλα τα μπορεί –και στην συγκεκριμένη περίπτωση, μπόρεσε κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο– ξεσπαθώνει κόσμια η Ασάντι μέσα από την κατά BBC συμβατική σκηνοθεσία της (η κρατική βρετανική ραδιοτηλεόραση είναι συμπαραγωγός του φιλμ). Αλλά έρχονται οι γεμάτες αποχρώσεις ερμηνείες του Ογιελόουο και της Πάικ και μέσα από μια τρομερή μεταξύ τους χημεία (ακόμη κι όταν τους χωρίζουν ήπειροι, με τον Σερέτσε εξόριστο στο Λονδίνο και την έγκυο Ρουθ αποκλεισμένη στην Μπετσουάναλαντ) δίνουν έξτρα μπόνους στην ταινία. Και κάθεσαι και ταξιδεύεις στις κοκκινωπές αχανείς εκτάσεις της μποτσουανικής γης, αλλά και στα παρασκήνια της νεότερης διεθνούς γεωπολιτικής, μέσα από μια ιστορία αγάπης, που πραγματικά δύσκολα βρίσκεις παρόμοια. Οι δε ασπρόμαυρες φωτογραφίες του αληθινού Χάμα και της αληθινής Ουίλιαμς, που συνοδεύουν τους τίτλους τέλους, δίνουν –όπως συνήθως με τις αληθινές ιστορίες– μια πολύ δυνατή νέα προοπτική στην ιστορία.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες