ΔΕΥΤΕΡΑ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Κινηματογράφος | Ταινίες

Ενα Κάποιο Τέλος , 2017 (The Sense of an Ending)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ρίτες Μπάτρα
Σενάριο
Νικ Πέιν
Πρωταγωνιστούν
Τζιμ Μπρόντμπεντ, Χάριετ Γουόλτερ, Μισέλ Ντόκερι, Έμιλι Μόρτιμερ, Μπίλι Χάουλ, Τζο Άλγουιν, Φρέγια Μέιβορ, Μάθιου Γκουντ, Σαρλότ Ράμπλινγκ
Διάρκεια
106
Χώρα
Ηνωμένο Βασίλειο
Είδος
Δράμα μυστηρίου
Πρεμιέρα
14 Σεπτεμβρίου 2017

Μια αλήθεια από το παρελθόν του και η… επιλεκτική μνήμη δίνουν μαθήματα ζωής σε έναν 75άρη, σε αυτή την καλοδουλεμένη, εξαιρετικά παιγμένη, μα κάπως ξώφαλτση μεταφορά του περιώνυμου μυθιστορήματος.

Σε αντίθεση με το καταπληκτικό ντεμπούτο του («Lunchbox: Παραδόσεις αγάπης»), η δεύτερη ταινία του νεαρού Ινδού σκηνοθέτη καταδύεται σε μια κουλτούρα –την ακραιφνώς εγγλέζικη– που του είναι λιγότερο οικεία από το χάος του Μουμπάι, ας πούμε. Κυρίως, όμως, καταδύεται στο παινεμένο, βραβευμένο με Booker, πολυεπίπεδο και βαθύτατα στοχαστικό ομότιτλο μυθιστόρημα του Βρετανού, Τζούλιαν Μπαρνς (στα καθ’ ημάς από το «Μεταίχμιο»). Κι αυτό, εύκολο εγχείρημα δεν το λες. Ο σκηνοθετικός ρυθμός του Μπάτρα παρακολουθεί με άνεση το πηγαινέλα μεταξύ της σημερινής ζωής του 75άρη, Τόνι Ουέμπστερ (Μπρόουντμπεντ, θαυμάσιος), ενός στεγνού χήρου, πατέρα μιας ετοιμόγεννης λεσβίας κόρης (Ντόκερι), και των φλασμπάκ με τον φοιτητή Τόνι (Χάουλ, επίσης καλός), τότε που είχε-και-δεν-είχε σχέση με την ατίθαση Βερόνικα (Μάβορ, και στα ώριμά της, η παγερά υπέροχη Ράμπλινγκ)… Ένα γράμμα κι ένα ημερολόγιο, που ξεπηδούν από τη διαθήκη της μαμάς της Βερόνικα (την υποδύεται γοητευτικά σε φλασμπάκ η Μόρτιμερ), θα φέρουν τον σημερινό Τόνι κατάφατσα με την αλήθεια για το παρελθόν τουˑ η οποία επηρέασε τελεσίδικα τις ζωές της Βερόνικα, της μητέρας της, και του αυτόχειρα φίλου του, Έιντριαν Φιν (Άλγουιν)…

Μόνο που η πορεία του Τόνι προς την επαναξιολόγηση του παρελθόντος, των επιλογών του, και των συνεπειών τους δεν είναι ακριβώς δουλειά… ντετέκτιβ. Είναι πορεία αυτογνωσίας οδυνηρή. Και, δυστυχώς, στην ταινία τα σημεία όπου ένας διάλογος βαθαίνει πλησιάζοντας τα μείζονα ζητήματα του λογοτεχνικού μύθου (ειδικά στις σκηνές του Τόνι με την πρώην σύζυγό του, που ενσαρκώνει υπέροχα η Ουόλτερ) μένουν ανεκμετάλλευτα, πριμοδοτώντας και πάλι τα δεξιοτεχνικά χρονικά άλματα μεταξύ των δυο περιόδων στη ζωή του ήρωα, ή τις συχνά τραγικές εξελίξεις. Από την άλλη, και το καθαρά «ντετεκτιβικό» κομμάτι του τι ακριβώς συνέβη και στιγμάτισε αυτούς τους ανθρώπους δεν λειτουργεί. Και μένεις ξεκρέμαστος και απαθώς μπερδεμένος στο φινάλε. Αλλά πηγαίντε να την δείτε. Ο Μπάτρα είναι καλός αφηγητής και ψυχοπαρατηρητής –και στην νέα του ταινία, λέει, πρωταγωνιστούν ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, η Τζέιν Φόντα (oh, yes) και ο Ματίας Σέναρτς!

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες