Κινηματογράφος | Ταινίες

Επαναστάτης στη Σίκαλη , 2017 (Rebel in the Rye)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ντάνι Στρονγκ
Σενάριο
Ντάνι Στρονγκ
Πρωταγωνιστούν
Νίκολας Χουλτ, Κέβιν Σπέισι, Σάρα Πόλσον, Λούσι Μπόιντον, Ζόουι Ντόιτς, Μπέρναρντ Ουάιτ, Βίκτορ Γκάρμπερ, Χόουπ Ντέιβις
Διάρκεια
106
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Βιογραφικό δράμα
Πρεμιέρα
05 Οκτωβρίου 2017

Τα νεανικά χρόνια του Τζέι Ντι Σάλιντζερ, λίγο πριν και λίγο μετά την συγγραφή του εμβληματικού μυθιστορήματός του «Ο φύλακας στη σίκαλη», σε μια αξιοπρεπή μα εντελώς συμβατική βιογραφία.

«Ο φύλακας στη σίκαλη», το μυθιστόρημα που επηρέασε όσο κανένα την μεταπολεμική νεολαία των ΗΠΑ και εξακολουθεί να πουλάει, λέει, γύρω στα 250.000 αντίτυπα τον χρόνο, δεν είναι, με τα σημερινά δεδομένα, και κάνα αριστούργημα. Αλλά η ζωή του συγγραφέα του, Τζερόουμ Ντέιβιντ Σάλιντζερ (1919-2010), που έζησε κοντά 50 χρόνια απομονωμένος σε αγροικία στο Νιού Χάμσαϊρ κι εξέδωσε δουλειά του για τελευταία φορά το 1965, είναι σίγουρα ένας συναρπαστικός γρίφος. Δυστυχώς, η ταινία του Στρονγκ μένει σε ξερά γεγονότα (παραλείποντας, μάλιστα, κάποια, όπως την έφεση του μεσήλικα Σάλιντζερ προς τα πολύ νεαρά κορίτσια), ακολουθώντας μια απόλυτα συμβατική αφήγηση. Πρωτοσυναντάμε τον Σάλιντζερ (Χουλτ) στα 20 του, ως ανήσυχο νεοϋορκέζο επίδοξο συγγραφέα, που παρακολουθεί μαθήματα δημιουργικής γραφής στο Κολούμπια υπό τον εκδότη Ουίτ Μπερνέτ (ο Σπέισι σε μεγάλα κέφια). Καθώς ο Σάλιντζερ προσπαθεί απεγνωσμένα να «εκδοθεί» στις σελίδες του περίφημου The New Yorker, ο Μπερνέτ είναι εκείνος που θα τον «πιέσει» να γράψει ένα ολόκληρο μυθιστόρημα με ήρωα τον Χόλντεν Κόλφιλντ, έναν κυνικά αποκαρδιωμένο έφηβο που ο Σάλιντζερ είχε δημιουργήσει σε ένα διήγημά του. Πλην όμως, μεσολαβεί το Περλ Χάρμπορ, η είσοδος της Αμερικής στον Β’ Παγκόσμιο και η τραυματική εμπειρία του Σάλιντζερ όχι μόνο στις μάχες της Νορμανδίας, αλλά και στις εκκενώσεις στρατοπέδων συγκέντρωσης μετά την ήττα των Ναζί. Επιστρέφοντας στην πατρίδα, ο Σάλιντζερ αδυνατεί να γράψει, μέχρι την στιγμή που αρχίζει να ασχολείται με τη βουδιστική φιλοσοφία ζεν, τον διαλογισμό, και την γιόγκα, καθοδηγούμενος από τον γκουρού Σουάμι Νιχιλανάντα (Ουάιτ). Και θα γεννηθεί «Ο φύλακας»… Και θα φέρει ένα αναπάντεχο, πανδημικό σουξέ (με ενθουσιασμένους αναγνώστες να τον περιμένουν βραδιάτικα έξω από το σπίτι του) που προοδευτικά θα ξενερώσει αμετάκλητα τον Σάλιντζερ.

Η σχέση του συγγραφέα με την δεύτερη σύζυγό του, Κλερ Ντέιβις (Μπόιντον), καθώς κι εκείνη με την ατζέντισσά του (Πόλσον, καλή) παρουσιάζονται επίσης συμβατικά. Το ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα της ταινίας –όπως και κάθε ταινίας που καταπιάνεται με τη διαδικασία της συγγραφής– είναι πως από όποια φαντεζί πλευρά κι αν φιλμάρεις τα δάχτυλα που χτυπούν τα πλήκτρα μιας παλιομοδίτικης γραφομηχανής, το αποτέλεσμα παραμένει δυστυχώς αντι-κινηματογραφικό. Συνολικά, το φιλμ του Στρονγκ δεν καταφέρνει να ρίξει φως σε αυτή την εμβληματική, όσο και αινιγματική προσωπικότητα της υπερατλαντικής λογοτεχνίας.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες