Κινηματογράφος | Ταινίες

Στο Κέντρο του Κύκλου , 2016

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ορφέας Περετζής
Σενάριο
Ορφέας Περετζής
Πρωταγωνιστούν
Διάρκεια
70
Χώρα
Ελλάδα
Είδος
Ντοκιμαντέρ Α/Μ
Πρεμιέρα
05 Οκτωβρίου 2017

Πρόβες, παραστάσεις και λίγες προσωπικές μαρτυρίες από τους ερασιτέχνες ηθοποιούς που απαρτίζουν την θεατρική ομάδα Ρόδα, σε μια ταινία καλών προθέσεων μα περιορισμένου ενδιαφέροντος ή αφηγηματικής γοητείας.

Η θεατρική ομάδα Ρόδα –την οποία ίδρυσε το 1991 η μέχρι σήμερα επικεφαλής της, Μαρία Περετζή– είναι το θέμα αυτού του ασπρόμαυρου ντοκιμαντέρ. Το πράμα ξεκινάει συμπαθητικά και εν δυνάμει υποσχόμενα, βάζοντας δυο μέλη της ερασιτεχνικής αυτής ομάδας –έναν καθηγητή πληροφορικής και μια νοικοκυρά-μάνα– να μιλούν για τις εμπειρίες τους από παραστάσεις ενώπιον κοινού, ενώ ταυτόχρονα διεκπεραιώνουν την πεζή, εξωθεατρική τους καθημερινότητα –ο ένας στο βολάν του αυτοκινήτου του, η άλλη στην κουζίνα του σπιτιού της. Θα ακολουθήσουν άλλες δυο τηλεγραφικές «γνωριμίες» με δυο ακόμη ερασιτέχνες ηθοποιούς της ομάδας –έναν αποθηκάριο (;) κι έναν οικοδόμο-σκεπά. Το μεγαλύτερο, όμως, μέρος της ταινίας θα κατοικηθεί από πλάνα προβών και, κυρίως, παραστάσεων της Ρόδας (συγκεκριμένα των έργων «Γκιλγκαμές» και «Αλκιβιάδης ο άγιος» του 2015 και 2009 αντίστοιχα). Υπάρχει, βέβαια, το ωραίο εύρημα, που ενώ επί σκηνής δίνεται η παράσταση, εμείς παρακολουθούμε όσα συμβαίνουν στην κουίντα και στα παρασκήνια: αλλαγές κουστουμιών, εναγώνια αναμονή πριν την έκθεση στο κοινό, κοντινά σε πρόσωπα μακιγιαρισμένα και βαθιά συντονισμένα με το πνεύμα της εκάστοτε παράστασης. Ειδικά ένα πλάνο από ψηλά, που πιάνει και μέρος της φωτισμένης σκηνής αλλά και τα μετόπισθεν, σίγουρα μεταφέρει την πεμπτουσία της θεατρικής πράξης. Αντιθέτως, τα εμβόλιμα αποσπάσματα από προσωπικές σημειώσεις των μελών του θιάσου, που εμφανίζονται γραμμένα πάνω σε μαύρη οθόνη, αποδεικνύονται εντελώς αντικινηματογραφικά –και ελάχιστα ενδιαφέροντα για τον μη γνωρίζοντα πρόσωπα και πράγματα θεατή.

Συνολικά, πρόκειται για μια ταινία «δια ημετέρους», θα έλεγε κανείς. Αν και ενδεχομένως μεταφέρει κάτι για τη συλλογική δημιουργική διαδικασία αυτής της… DIY ομάδας (φτιάχνουν οι ίδιοι κοστούμια, μάσκες, φωτισμούς, ηχητικές και ηλεκτρικές εγκαταστάσεις), δεν καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του άσχετου / μη εμπλεκόμενου θεατή, ως οφείλει ένα καλό ντοκιμαντέρ. Συγχρόνως, οι διδαχές του πόντιου μυστικιστή φιλοσόφου, Γεώργιου Γκουρτζίεφ (1866-1949), που καθοδηγούν το ρεπερτόριο, αλλά και όλη τη δράση της Ρόδας, απουσιάζουν ολότελα από το ντοκιμαντέρ μειώνοντας την «επιμορφωτική» ή σκέτα πληροφοριακή δύναμη της ταινίας.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες