Κινηματογράφος | Ταινίες

Ο Μεγάλος Περίπατος της Άλκης , 2017

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Μαργαρίτα Μαντά
Σενάριο
Πέτρος Σεβαστίκογλου, Μαργαρίτα Μαντά
Πρωταγωνιστούν
Διάρκεια
88
Χώρα
Ελλάδα
Είδος
Ντοκιμαντέρ
Πρεμιέρα
02 Νοεμβρίου 2017

Η συγγραφέας Άλκη Ζέη αφηγείται απολαυστικά την μυθιστορηματική ζωή της, σε μια όμορφα δομημένη ταινία, που λειτουργεί συγχρόνως ως συναρπαστικό μάθημα ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας και της Αριστεράς.

Δεν είναι απλά ένα χορταστικό, ανθρώπινο πορτρέτο της πασίγνωστης συγγραφέως, Άλκης Ζέη, η νέα ταινία της Μαντά. Είναι μια πολύτιμη κατάδυση στην ελληνική ιστορία του 20ού αιώνα. Κι ακόμη περισσότερο, είναι η ιστορία της ημεδαπής Αριστεράς –τα όνειρα, οι αγώνες της, οι διώξεις, οι εξορίες, και οι διαψεύσεις της. Με οδηγό-πρωταγωνίστρια την ίδια την Ζέη –αλλά με απολαυστική κομπάρσα την αδελφή της, Ελένη Κόκκου, που κλέβει την παράσταση με το οξυδερκές, «στεγνό» χιούμορ της–, το ντοκιμαντέρ πιάνει το νήμα της αφήγησης από την παιδική ηλικία της Άλκης, και φτάνει μέχρι την επιστροφή της στην Ελλάδα από το Παρίσι μετά την πτώση της δικτατορίας. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες και φιλμ της εποχής υποστηρίζουν τη διήγηση, στην οποία μπαινοβγαίνουν χαλαρά διάφορα «μυθικά» ονόματα του νεότερου πολιτισμού μας: η εξ αγχιστείας θεία της, Διδώ Σωτηρίου, που την ώθησε στη συγγραφή, ο μετέπειτα σύζυγός της, Γιώργος Σεβαστίκογλου, που την έμπασε για τα καλά στη μαγεία του θεάτρου, η παιδιόθεν κολλητή της, Ζωρζ Σαρρή, ο Κάρολος Κουν, ο Μάνος Χατζιδάκις, η Μελίνα Μερκούρη… Και βέβαια, ο Τίτος Πατρίκιος που, μαζί με τον σκηνοθέτη, Μάνο Ζαχαρία, επίσης καταθέτουν στην κάμερα της Μαντά δικές τους αναμνήσεις και αποτιμήσεις για όσα σημάδεψαν το ημεδαπό αριστερό κίνημα.

Αθήνα, Σάμος, Κυψέλη, Κατοχή, Εμφύλιος, εξορία, Τασκένδη, Μόσχα, επιστροφή στην πατρίδα, και μετά ξανά φυγή, αυτή τη φορά στο Παρίσι… Και δίπλα σε όλα αυτά, συγγραφή και εμβληματικά βιβλία, που επαναπροσδιόρισαν την νεανική λογοτεχνία μπολιάζοντάς την με πολιτικοκοινωνικά στοιχεία. Η Ζέη, με τρόπο άμεσο και λιτό, και με το χιούμορ να τρυπώνει ακόμη και στις πιο στενόχωρες αναμνήσεις της, ξεφυλλίζει το βιβλίο της ζωής της διδάσκοντας ερήμην της σύγχρονη ελληνική ιστορία. Το ντοκιμαντέρ, με το υποδειγματικό μοντάζ της Ιωάννας Σπηλιοπούλου, δεν υποκύπτει ούτε σε στομφώδη λιβανιστήρια, ούτε σε φτηνούς συναισθηματισμούς. Και εκείνο που αναδύεται τελικά μέσα από τα πρόσωπα της ταινίας είναι αυτό που παρατηρεί η ίδια η σκηνοθέτιδα: «Η ζωή είναι πάντα πιο μεγάλη από οποιαδήποτε δυσκολία, πιο όμορφη από οποιαδήποτε ασχήμια».

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες