Κινηματογράφος | Ταινίες

Mimosas , 2016

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Όλιβερ Λάσε
Σενάριο
Σαντιάγο Φιγιόλ, Όλιβερ Λάσε
Πρωταγωνιστούν
Άχμεντ Χαμούντ, Σακίμπ Μπεν Όμαρ, Σαΐντ Αάγκλι, Ικράμ Ανζουλί, Άχμεντ Ελ Οθεμανί, Μαργκαρίτα Αλμπόρες
Διάρκεια
96
Χώρα
Γαλλία, Ισπανία, Κατάρ, Μαρόκο, Ρουμανία
Είδος
Δράμα
Πρεμιέρα
02 Νοεμβρίου 2017

Ένα ιδιόμορφο καραβάνι που διασχίζει την οροσειρά του Άτλαντα για την ταφή ενός νεκρού σεΐχη δίνει το πλαίσιο για αυτή την ατμοσφαιρική μα «δύσκολη» περιπλάνηση του σκηνοθέτη σε θρησκευτικο-υπαρξιακά ζητήματα.

Κάθε ένα από τα τρία άτυπα μέρη αυτής της δεύτερης ταινίας του Γαλλο-ισπανού σκηνοθέτη εισάγεται με μια κάρτα, που αναγράφει (στα αραβικά) το όνομα μιας θέσης προσευχής της ισλαμικής πίστης. Στο εναρκτήριο κομμάτι, σε μια σκονισμένη κωμόπολη του Μαρόκου, ο εμφανώς αλαφροΐσκιωτος Σακίμπ (Μπεν Ομάρ, φοβερή φάτσα) επιλέγεται μεταξύ των υπόλοιπων «αυτοσχέδιων» ταξιτζήδων για το αγώγι της ημέρας. Καβάλα σε με μια παλιά Μερσεντές στην έρημο, γίνεται σαφές ότι ο νεαρός επιλέχτηκε για να προστατεύσει/ συνδράμει κάποιον Άχμεντ. Και πράγματι, στο δεύτερο, αρχικά παράλληλο κι ανεξάρτητο κομμάτι του φιλμ, υπάρχει ένας Άχμεντ (Χαμούντ). Είναι ένας τυχοδιώκτης που, μαζί με τον φίλο του, Σαΐντ (Αάγκλι), συνοδεύουν το καραβάνι ενός γηραλέου σεΐχη που διασχίζει την έρημο. Η δύσκολη πορεία πεζοπόρων και μουλαριών στην κακοτράχαλη οροσειρά του Άτλαντα ανακόπτεται από τον θάνατο του σεΐχη. Ο οποίος κανονικά πρέπει να ταφεί στα πατρογονικά εδάφη. Κι ενώ τα μέλη του καραβανιού λακίζουν, Άχμεντ και Σαΐντ προσφέρονται να συνοδέψουν το νεκρό, μαζί με μια άλαλη νεαρή (Ανζουλί), τον γέρο πατέρα της (Ελ Οθεμανί) –αλλά, αίφνης, και με τον Σακίμπ. Το τρίτο και καταληκτικό μέρος της ταινίας παρακολουθεί τις δυσκολίες, τις διαφωνίες, τα πισωγυρίσματα και, τελικά, τους σκοτωμούς κάποιων χαρακτήρων από περιπλανώμενους ληστές στη διάρκεια αυτής της ιδιόμορφης νεκρώσιμης πορείας.

Η ταινία–που βραβεύτηκε στην Εβδομάδα Κριτικών στις Κάννες– χαρακτηρίζεται από παραβολικότητα και αμφισημία (μήπως, ας πούμε, ο Άχμεντ είναι ένα τζάνκι, κι όλα αυτά συμβαίνουν στην φαντασία του;), ενώ οι φειδωλοί διάλογοι αποπνέουν μια «πειραγμένη» θρησκευτικότητα. Οι ερμηνείες όλων των ερασιτεχνών ηθοποιών είναι πειστικές, αλλά εκείνο που κερδίζει sans voire τις εντυπώσεις είναι η υπέροχη φωτογραφία του Μάουρο Χέρσε. Πρόκειται, όπως εύστοχα λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, για ένα «θρησκευτικό γουέστερν», μια ταινία φυσικών και μεταφυσικών δοκιμασιών, που εμπνέεται από τα ταξίδια του Λάσε στην μαροκινή έρημο. Πρόκειται, επίσης, για μια ταινία που απευθύνεται σε προπονημένους σινεφίλ, και θα προβάλλεται μέχρι το τέλος του μήνα, Παρασκευή και Σάββατο μεσάνυχτα, αποκλειστικά στο «Άστορ».

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες