ΠΕΜΠΤΗ 18 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

The Florida Project , 2017

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Σον Μπέικερ
Σενάριο
Σον Μπέικερ, Κρις Μπέργκοτς
Πρωταγωνιστούν
Μπρούκλιν Πρινς, Μπρία Βίναϊτ, Ουίλεμ Νταφόε, Βαλέρια Κότο, Κρίστοφερ Ριβέρα, Μέλα Μέρντερ, Άιντεν Μάλικ, Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς
Διάρκεια
112
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Κοινωνικό δράμα
Πρεμιέρα
19 Δεκεμβρίου 2017

Δουλεμένη, μα εντελώς φυσική, θεωρητικά τραγική μα στην πράξη τρυφερή, και με μια καταπληκτική πρωταγωνίστρια, η ταινία αφηγείται γοητευτικά το καλοκαίρι μιας φτωχής 6χρονης στη σκιά της Disney World…

Κάθε τόσο, μια «μικρή» ανεξάρτητη αμερικανική ταινία με ιδιοσυγκρασιακό θέμα, αφτιασίδωτο συναίσθημα ή πρωτότυπη κινηματογράφηση τρυπώνει στις οσκαρικές υποψηφιότητες (για το ξεκάρφωμα…). Η ταινία του πολύ αξιόλογου Μπέικερ είναι μια τέτοια περίπτωση. Με βασικούς πρωταγωνιστές, κάτι εξάχρονα, και τοποθετημένη στο τροπικό και πολύχρωμο Ορλάντο της Φλόριντα, η ταινία εστιάζει στους λούμπεν παρίες του αμερικανικού ονείρου, και δη σ’ αυτούς που φυτοζωούν στην πίσω αυλή της αστραφτερής Disney Wolrd… Συνδυάζοντας την τρυφερή ανθρώπινη παρατήρηση ενός Τριφό με σπινταριστό μοντέρνο ντοκιμαντέρ, ο Μπέικερ μας συστήνει την 6χρονη Μούνεϊ (Πρινς). Ένα καστανό κοριτσάκι διαόλου κάλτσα, που ζει με την 22χρονη μάνα της, Χέιλι (Βίναϊτ), κυριολεκτικά στην πίσω αυλή του καπιταλισμού: σε ένα από τα φτηνά μοτέλ, δίπλα στα θεματικά πάρκα, που κάποτε φιλοξενούσαν τουρίστες, αλλά τώρα, ψευτοανακαινισμένα, στεγάζουν ολόκληρες ξεσπιτωμένες οικογένειες, προσωρινά-επ’ αόριστον για 35 $ τη βραδιά.     

Ίσως το μεγαλύτερο, και σίγουρα, το καλύτερο μέρος της ταινίας ακολουθεί την αεικίνητη, ετοιμόλογη και πανέξυπνη μικρή που μαζί με δυο αγόρια γειτονόπουλα (Ριβέρα και Μάλικ) και την νεοφερμένη κοκκινομάλλα, Τζάνσι (Κότο), τριγυρίζει, παίζει, χαζεύει, εξερευνά και κάνει σκανταλιές (ή μικροχουλιγκανιές) στα πέριξ. Ο Μπόμπι (Νταφόε) ο επιστάτης του μοτέλ, ένας γενικά κλειστός άνθρωπος, έχει ατύπως αναλάβει ρόλο κηδεμόνα της μικρής. Διότι η Χέιλι, με το ξεπλυμένο πράσινο μαλλί, τα τατού, τα πίρσινγκ, και το μονίμως γλαρό βλέμμα του χασικλή, όσο κι αν κατά στιγμές είναι μια μαμά-απόλαυση που μοιράζεται σκανταλιές με την Μούνεϊ λες κι είναι συνομήλικες, είναι μια εντελώς ακατάλληλη μάνα... Όμως η μινιμαλιστική και σχεδόν ανεκδοτολογική ταινία του Μπέικερ προσπερνάει τις δυσκολίες, τις ασχήμιες, την ένδεια, τους κινδύνους, και την περιθωριοποίηση που προδήλως περιβάλλουν την Μούνεϊ, ακριβώς επειδή τα βλέπει όλα αυτά μέσα από τα μάτια του κοριτσιού. Σούπερ, σας λέω! Κι ενώ κάθε σχεδόν πλάνο μαρτυρά την απερίγραπτη κοινωνικοπολιτισμική απαξία, που βιώνουν αυτοί οι καραβοτσακισμένοι καταναλωτές γευμάτων-τζανκ και τηλεοπτικών σκουπιδιών (η τηλεόραση της Χέιλι παίζει συνεχώς άγρια ριάλιτι), ο όλος τόνος είναι έξω καρδιά. Και αισιόδοξος, μέσα στην αποκαρδιωτική του ειλικρίνεια. Δείτε την υπέροχη σκηνή με τα πυροτεχνήματα της Disney World να συντροφεύουν τσαμπατζίδικα το αυτοσχέδιο πάρτι γενεθλίων της Τζάνσι, και θα καταλάβετε. Εξάλλου, είναι κι η Μούνεϊ σκέτος σίφουνας! Η δε πρωτοεμφανιζόμενη Πρινς είναι απερίγραπτο κελεπούρι: μια τελειωμένη, φυσικότατη ηθοποιός, που πλάθει έναν από τους πιο μεστούς και αλησμόνητους παιδικούς ρόλους της έβδομης τέχνης. Θαυμάσιος και ο Νταφόε.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες