ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΙΟΥΝΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Πασχαλίτσα , 2017 (Lady Bird)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Γκρέτα Γκέργουικ
Σενάριο
Γκρέτα Γκέργουικ
Πρωταγωνιστούν
Σίρσα Ρόουναν, Λόρι Μέτκαλφ, Τρέισι Λετς, Τιμοτέ Σαλαμέ, Μπίνι Φέλντστιν, Λόις Σμιθ, Οντέγια Ρας
Διάρκεια
94
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Δραμεντί ενηλικίωσης
Πρεμιέρα
01 Μαρτίου 2018

Η ιστορία ενηλικίωσης μιας 17χρονης στο Σακραμέντο του 2002, λίγο πριν την αναχώρησή της για σπουδές, δοσμένες με τρυφερή παρατηρητικότητα, έξυπνο χιούμορ, και ανάλαφρο ρυθμό από την πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτη-Γκέργουικ.

Με έναν καλογραμμένο και τρυφερά αυτοσαρκαστικό ύμνο στο Σακραμέντο της Καλιφόρνια, αλλά και στην επαναστατική ύστερη εφηβεία, η αγαπημένη αντιστάρ της ανεξάρτητης αμερικανικής παραγωγής, Γκρέτα Γκέργουικ, κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο. Και τουλάχιστον εντυπωσιάζει, αν κρίνει κανείς από τις τέσσερις οσκαρικές υποψηφιότητες, ή τις δυο Χρυσές Σφαίρες που έχει ήδη αποσπάσει αυτή η δεδηλωμένα αυτοβιογραφική φιξιόν. Προσωπικά, την βρήκα συμπαθέστατη –όχι καταπληκτική. Η Κριστίν ΜακΦίρσον (Ρόουναν, πολύ καλή και οσκαροϋποψήφια) είναι μια 17χρονη με ροζ ανταύγειες και ακμή, που τελειώνει σχολείο, που δεν βλέπει την ώρα και τη στιγμή να πει bye-bye στο Σακραμέντο, που ψάχνεται μέσα από φιλίες, έρωτες και καυγάδες με τη μάνα της (εξαιρετική κι επίσης οσκαροϋποψήφια η Μέτκαλφ) –α, και που ονομάζεται Πασχαλίτσα (Lady Bird) ΜακΦίρσον, εντάξει; Και ουχί Κριστίν, όνομα το οποίο διάλεξαν οι γονείς της ερήμην της… Οι σχέσεις με τη μάνα της είναι μονίμως στην τσίτα (βγάζουν, όμως, κορυφαίες σκηνές της ταινίας), ενώ με τον πρόσφατα απολυμένο τρυφερό πατέρα (Λετς, ο συγγραφέας του «Αύγουστος») είναι σαφώς καλύτερες. Εκτός από την ακουσίως εγωκεντρική Πασχαλίτσα και τα σκαμπανεβάσματά της, παρακολουθούμε φάσεις με την ευτραφή, αφοσιωμένη κολλητή (καλή η πρωτοεμφανιζόμενη Φέλντστιν), σχολικές στιγμές με μαθήματα, πάρτι και παρεξηγήσεις, καθώς και τις παρθενικές σεξοαπόπειρες της πρωταγωνίστριας με έναν… ύποπτα γλυκό συμμαθητή (Χότζες, καλός) από την ομάδα θεάτρου, αλλά και με alternative επίδοξο ρόκερ (Σαλαμέ). Κεντρική, ωστόσο, θέση στο σενάριο έχει σίγουρα η σχέση της Πασχαλίτσας με τη μάνα της. Ή της Γκέργουικ με την δικιά της…

Προσγειωμένο μα και ευπρόσδεκτα «αλλού», το σενάριο της Γκέργουικ καταγράφει, διακωμωδεί και προσεγγίζει με μια ανεπαίσθητα νοσταλγική τρυφεράδα κάποια «σημαδιακά γεγονότα» που σφραγίζουνε (ή έτσι νομίζουμε…) το πέρασμα από την εφηβεία στην ενήλικη ζωή. Δεν πρόκειται για αλησμόνητη ή για θεαματικά πρωτότυπη ταινία. Είναι, όμως, από καλό χαρμάνι, ενώ έχει μερακλίδικη σκηνοθετική εκτέλεση και αξιοσημείωτη πρωταγωνίστρια –μια βέρα Ιρλανδέζα σε ρόλο γνήσιας Καλιφορνέζας. Για να δούμε τι θα κάνει στα Όσκαρ, η Γκρέτα…

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες