ΤΕΤΑΡΤΗ 26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Μια αληθινή ιστορία , 2017 (D'après une histoire vraie)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ρομάν Πολάνσκι
Σενάριο
Ολιβιέ Ασαγιάς, Ρομάν Πολάνσκι
Πρωταγωνιστούν
Εμανουέλ Σενιέ, Εβά Γκριν, Βανσέν Περέζ, Ντομινίκ Πινόν, Καμίγ Σαμού, Ζοζέ Νταγιάν, Νοεμί Λβοβσκί
Διάρκεια
110
Χώρα
Γαλλία, Βέλγιο, Πολωνία
Είδος
Δράμα μυστηρίου
Πρεμιέρα
24 Μαΐου 2018

Το αρχικά στιλάτο παιχνίδι γάτας-ποντικιού μεταξύ μιας σουξεδιάρας συγγραφέα και μιας θαυμάστριάς της, που είναι συγγραφέας-φάντασμα, αποδεικνύεται πολύ γρήγορα τζούφιο, σε αυτή την μέτρια σινεμεταφορά του βραβευμένου μυθιστορήματος.

Η διάσημη συγγραφέας Ντελφίν Νταϊριέ (Σενιέ, ως συνήθως μέτρια, ανέκφραστη), υπογράφοντας ολίγον μπουχτισμένα αντίτυπα του τελευταίου της αυτοβιογραφικού βιβλίου, γνωρίζεται με την Ελ (Γκριν, καλύτερη από την Σενιέ, αλλά επίσης επιφανειακή). Αυτή η Ελ (το όνομά της είναι σκέτο το γράμμα Λ γαλλιστί, που ηχοταυτίζεται, όμως, με την προσωπική αντωνυμία «αυτή»), εκτός από φαν της Ντελφίν, είναι επίσης συγγραφέας, αλλά αφανής, από εκείνους που γράφουν αυτοβιογραφίες για λογαριασμό διασημοτήτων. Η χημεία μεταξύ των δυο γυναικών κορώνει –πράγμα που δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί για τις δυο πρωταγωνίστριες… Λίαν συντόμως, η Ελ θα στρογγυλοκαθίσει μεγαλοπρεπώς στη ζωή (και στο διαμέρισμα) της Ντελφίν διευθετώντας αυτοβούλως πρακτικά ζητήματα της διάσημης συγγραφέως, ποτίζοντάς την Ζανάξ και, πρωτίστως, πιέζοντάς την να γράψει «κάτι δυνατό κι αληθινό», καίτοι η Ντελφίν δυσκολεύεται κλασικά να ξεκινήσει το νέο της πόνημα. Λίγο αργότερα, η Ελ θα φανερώσει το αληθινό της πρόσωπο κάνοντας εν εξάλλω χίλια κομμάτια έναν αποχυμωτή… Στην εξίσωση, που όλο και φορτώνει θριλερικά, προσθέστε α) υβριστικά ανώνυμα γράμματα που κατηγορούν την Ντελφίν για συγγραφική τυμβωρυχία της νεκρής μάνας της, β) τον σύντροφο της Ντελφίν (Περέζ), που έχει περιώνυμη λογοτεχνική εκπομπή στην τηλεόραση και δεν καλοβλέπει την «εισβολή» της Ελ, και γ) κάτι σκόρπιες υπόνοιες ότι η Ντελφίν κάποτε παράτησε τα δυο παιδιά της, ή ότι η Ελ ίσως να ευθύνεται για δυο βίαιους θανάτους συγγενών της…

Η ταινία του 84χρονου κι άλλοτε μέγιστου Πολάνσκι μεταφέρει στο πανί το ομώνυμο βραβευμένο μπεστσέλερ της Ντελφίν ντε Βιγκάν (εκδόσεις Utopia), το οποίο, κατά πως διαβάζω, στήνει σαγηνευτικό παιχνίδι μεταξύ αλήθειας-πλάνης με άξονα τη λογοτεχνική δημιουργία και τη σχέση των δυο γυναικών γραφιάδων. Δυστυχώς, η ταινία δε σαγηνεύει στάλα –άντε, με εξαίρεση την «απειλητική» μουσική του Αλεξάντρ Ντεσπλά, που κορυφώνει την ένταση, την ώρα όπου πρωταγωνίστριες και σενάριο περί άλλα τυρβάζουν. Οι ερμηνείες είναι ασθενικές, οι εξελίξεις φαντάζουν ολότελα απίθανες, ενώ κάποιες από τις προρρηθείσες πτυχές του στόρι μένουν αναξιοποίητες κι αμήχανες στ’ αζήτητα.   

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες