ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Η ενοχή του Κένεντι , 2017 (Chappaquiddick)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Τζον Κάραν
Σενάριο
Τέιλορ Άλεν, Άντριου Λόγκαν
Πρωταγωνιστούν
Τζέισον Κλαρκ, Κέιτ Μάρα, Εντ Χελμς, Τζιμ Γκάφιγκαν, Κλάνσι Μπράουν, Τέιλορ Νίκολς, Ολίβια Θέρλμπι, Μπρους Ντερν
Διάρκεια
101
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες, Σουηδία
Είδος
Πολιτικο-βιογραφικό δράμα
Πρεμιέρα
10 Μαΐου 2018

Το τροχαίο του 1969, που στοίχισε την προεδρική προοπτική του Μπομπ Κένεντι και τη ζωή της συνοδηγού του, και το επακόλουθο σκάνδαλο συγκάλυψης, δοσμένα με θαυμαστή αμφισημία και υποβλητική ατμόσφαιρα.

Δεν είναι κι εύκολο αυτό που φέρουν εις πέρας οι δυο πρωτοεμφανιζόμενοι σεναριογράφοι. Διότι η ιστορία με την οποία καταπιάνονται είναι πασίγνωστη στους Αμερικανούς (ειδικά στους γηραιότερους), σχετίζεται με την κραταιά δυναστεία των Κένεντι, και ήταν συνώνυμη του πολιτικού σκανδάλου –μέχρι που ήρθε το Ουότεργκεϊτ… Στις 18 Ιουλίου 1969, δυο μέρες πριν τη μυθική προσεδάφιση του «Απόλλων 11» στο φεγγάρι (λεπτομέρεια που παίζει δυναμικά στην ταινία), ο γερουσιαστής Τεντ Κένεντι (Κλαρκ, πολύ καλός), μικρότερος αδελφός των δολοφονημένων Τζέι Εφ Κέι και Μπομπ, τα 'πινε με φίλους μετά από ιστιοπλοϊκό αγώνα στο νησάκι Τσαπακουίντικ στα ανοιχτά της Μασαχουσέτης. Φεύγοντας, αρκετά πιωμένος, ο Τεντ παίρνει μαζί του στο αυτοκίνητο την Μέρι Τζο Κοπέκνι (Μάρα), δραστήριο μέλος της ομάδας του αδικοχαμένου αδελφού Μπομπ –ενδεχομένως και της δικής του επερχόμενης προεδρικής εκστρατείας; Ο Κάραν και οι σεναριογράφοι του επιστρέφουν τρεις, μπορεί και τέσσερις φορές στην αποτύπωση όσων τραγικών ακολούθησαν: το αυτοκίνητο ντελαπάρισε καθώς περνούσε μια γεφυρούλα, έπεσε στα ρηχά νερά, ο Κένεντι βγήκε σώος και αβλαβής, αλλά η Κοπέκνι πνίγηκε αβόηθητη μέσα στο όχημα… Ο δε Τεντ έκανε εννιά ολόκληρες ώρες να ειδοποιήσει τις αρχές για το δυστύχημα.

Το τι πραγματικά συνέβη, βέβαια, μάλλον δε θα το μάθουμε ποτέ (εξάλλου, ο Τεντ πέθανε το 2009, χωρίς ποτέ να διεκδικήσει το προεδρικό χρίσμα). Η ταινία δεν ασχολείται με αυτό, άλλωστε. Εκείνο στο οποίο εστιάζει –μέσα από ωραία ανάπλαση εποχής, αλλά και ενδιαφέροντα ψυχογραφήματα των εμπλεκόμενων– είναι η προσπάθεια των έμπιστων υψηλόβαθμων φίλων της οικογένειας Κένεντι να συγκαλύψουν την (όποια) αλήθεια, ώστε να πέσει ο γερουσιαστής στα μαλακά. Πραγματικά, οι μεθοδεύσεις, τα αιχμηρά σχόλια, και το μανιπουλάρισμα γεγονότων που εκτυλίσσονται στο θρυλικό σπίτι των Κένεντι την βδομάδα που ακολούθησε το δυστύχημα, είναι αποκαλυπτικά. Εξίσου αποκαλυπτική, όμως, όσο και γριφώδης είναι η προσωπικότητα του Τεντ. Ένα κράμα άβουλου μπον-βιβέρ και φιλόδοξου πολιτικάντη, ο «περιττός Κένεντι», όπως τον αποκαλούσε ο Τύπος, δεσπόζει απρόθυμα στο κέντρο της ταινίας, χάρη στην μετρημένη, μα οξυδερκή ερμηνεία του Κλάρκ. Βλέπουμε τον Τεντ να εξευτελίζεται ακόμη από τον πατριαρχικό πατέρα του (Ντερν, υπέροχος) –παρά το ότι ο γέρων δεν μπορεί να αρθρώσει λέξη λόγω εγκεφαλικού–, να άγεται και να φέρεται από επιτήδειους συμβουλάτορες, να απορρίπτει την πιο ντόμπρα στάση που του προτείνει ο ξάδελφος-δικηγόρος, Τζόζεφ Κάργκαν (Χελμς, καλός), και πραγματικά να διχάζεται μεταξύ γνήσιας οδύνης για ό,τι συνέβη, αλλά και γνήσιου ενστίκτου πολιτικής επιβίωσης… Η ταινία δεν παίρνει ανοικτά θέση –εκθέτει πρόσωπα και πράγματα και σιωπά. Και λαμπρά κάνει!

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες