ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Το Ταλέντο , 2017 (Le Brio)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ιβάν Ατάλ
Σενάριο
Βικτόρ Σαν-Μακαρί, Γιαέλ Λανγκμάν, Ιβάν Ατάλ, Νοέ Ντεμπρέ
Πρωταγωνιστούν
Καμελιά Ζορντανά, Ντανιέλ Οτέιγ, Γιασίν Ουισά, Νοζά Χουαντρά, Νικολά Βοντ, Ζαν-Μπαπτίστ Λαφάρζ
Διάρκεια
95
Χώρα
Γαλλία, Βέλγιο
Είδος
Δραμεντί
Πρεμιέρα
17 Μαΐου 2018

Πρωτοετής Γαλλίδα φοιτήτρια αραβικής καταγωγής μαθαίνει τα μυστικά της ρητορικής δίπλα στον οριακά μισάνθρωπο και ρατσιστή καθηγητή της, σε αυτή την συμπαθητική, καλοπαιγμένη, αλλά, τελικά, κάπως βαρετή ταινία.

Πρώτη μέρα μαθημάτων στο αμφιθέατρο της κορυφαίας Νομικής Σχολής του Παρισιού, Παντόν-Ασά. Η πρωτοετής Νεϊλά Σαλά (Ζορντανά, καλή), παιδί των υποβαθμισμένων προαστίων των μεταναστών που πασχίζει να γίνει μια «σούπερ Γαλλίδα» δικηγόρος, μπαίνει καθυστερημένη στην αίθουσα. Και δέχεται πάραυτα ανοίκεια επίθεση από τον καθηγητή, Πιέρ Μαζάρ (Οτέιγ, εξαιτερικός), για την αργοπορία της, την καταγωγή της, τη θρησκεία της, το φύλο της… Σούσουρο και αντιδράσεις από τους φοιτητές, οι κάμερες των κινητών παίρνουν φωτιά, αφού και η Νεϊλά δε σιωπά στις προκλήσεις του καθηγητή. Το βιντεάκι γίνεται αμέσως βάιραλ, οπότε ο πρύτανης, για να απαλύνει τις σίγουρες πειθαρχικές κυρώσεις στον καθηγητή, προτείνει στον Μαζάρ να κάνει την καλή του πράξη εξιλέωσης προγυμνάζοντας την Νεϊλά για τους ετήσιους Αγώνες Ρητορικής της σχολής. Όλη η υπόλοιπη ταινία καταπιάνεται με τα ιδιότυπα πριβέ μαθήματα ρητορικής κι επιχειρηματολογίας που παραδίδει –ακόμη και μέσα στο μετρό– ο εσαεί προβοκάτορας και ξινός καθηγητής στην «έθνικ» φοιτήτριά του. Εμβόλιμα παρακολουθούμε και τη ζωή της Νεϊλά στα προάστια, με τη μάνα της (Χουαντρά), το αγόρι της (Ουισά), την παρέα.    

Η κεντρική ιδέα είναι μάλλον «μικρή», η εξέλιξη όλως αναμενόμενη (η τελευταία σκηνή, λόγου χάρη, με δικηγόρο που συναντάει στο κρατητήριο μετανάστη-μικροεγκληματία, είναι εντελώς αχρείαστη), αλλά η σκηνοθεσία του Ατάλ και η χημεία του πρωταγωνιστικού διδύμου μεταγγίζουν χυμούς στα τεκταινόμενα. Ειδικά οι πιο λόγιες στιγμές της εκπαίδευσης της Νεϊλά –με την «Τέχνη του να έχεις πάντα δίκιο» του Σοπενχάουερ να πρωταγωνιστεί απολαυστικά– έχουν σίγουρα κάτι να πουν, όπως και οι διάφορες σκόρπιες αποστροφές περί ρατσισμού, προκαταλήψεων, ελευθερίας του λόγου, αυτοπεποίθησης, ή ακόμη και περί… Uber. Συνολικά, ωστόσο, η ταινία είναι κάπως μονότονη και λίγη, καίτοι κρύβεται καλά πίσω από την ερμηνεία-παρουσία του βετεράνου Οτέιγ.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες