Κινηματογράφος | Ταινίες

Εκβιασμός , 1929 (Blackmail)

Id

Σκηνοθεσία
Άλφρεντ Χίτσκοκ
Σενάριο
Άλφρεντ Χίτσκοκ, Μπεν Γ. Λέβι
Πρωταγωνιστούν
Άνι Όντρα, Σάρα Όλγκουντ, Τσαρλς Πάτον, Τζον Όλγκντεν
Διάρκεια
84
Χώρα
Μεγάλη Βρετανία
Είδος
Θρίλερ
Πρεμιέρα
14 Ιουλίου 2011

Η πρώτη ομιλούσα δημιουργία στην ιστορία του βρετανικού σινεμά έφερε την υπογραφή του Άλφρεντ Χίτσκοκ, βοήθησε τον σκηνοθέτη να καθιερωθεί και προβάλλεται σε επανέκδοση.

ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ ΔΕΚΑ: 7

Ύστερα από εννιά ταινίες με τις οποίες ξεκίνησε την καριέρα του αρχικά στο σινεμά του βωβού, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ αποπειράθηκε να δοκιμάσει για δεύτερη φορά τις δυνάμεις του στο είδος του αστυνομικού θρίλερ (η πρώτη ήταν με το πολύ σημαντικό «The Lodger» του 1927), υπογράφοντας ταυτόχρονα και την πρώτη ομιλούσα δημιουργία του. Το παράδοξο, βέβαια, με τον «Εκβιασμό» είναι πως ξεκίνησε αρχικά να γυριστεί χωρίς ήχο, όμως -λόγω της αυξανόμενης απήχησης που είχε η τεχνολογία του ομιλούντος κινηματογράφου- ο παραγωγός του ανέθεσε στον Χίτσκοκ να γυρίσει και κάποια μεμονωμένα κομμάτια με ήχο. Μόνο που ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε τα χρήματα που εξασφάλισε από τον παραγωγό και γύρισε στα κρυφά ολόκληρη την ταινία με ήχο. 
Ιστορία μιας νεαρής κοπέλας η οποία καταλήγει να σκοτώσει τον παρ’ ολίγο βιαστή της, συμμαχεί με τον αστυνομικό φίλο της προκειμένου να συγκαλύψουν την αιματηρή πράξη και προσπαθεί να μην υποκύψει στις απειλές ενός μικροκακοποιού ο οποίος ισχυρίζεται πως στάθηκε μάρτυρας στο έγκλημα, ο «Εκβιασμός» αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα καινοτόμου χρήσης της ηχητικής μπάντας, ενώ στάθηκε η δημιουργία που καθιέρωσε τον Χίτσκοκ ανάμεσα στους σημαντικότερους βρετανούς κινηματογραφιστές της εποχής. Εκτός του ότι φέρει πράγματι την υπογραφή ενός μαέστρου της αφήγησης και της χειραγώγησης του κοινού μέσα από τα στοιχεία της αγωνίας και του σασπένς, το (βασισμένο σε θεατρικό έργο του Τσαρλς Μπένετ) φιλμ συστήνει αποφασιστικά πλέον και μερικές από τις θεματικές που θα απασχολούσαν εκτενέστερα τη μετέπειτα χιτσκοκική φιλμογραφία: οι συνθήκες που μπορούν εύκολα να σπρώξουν έναν απλό άνθρωπο στο έγκλημα ή να τον φέρουν αντιμέτωπο με διλήμματα ζωής και θανάτου, το μοίρασμα της ενοχής και της ηθικής παράβασης, το μοτίβο της αβοήθητης ηρωίδας που περικυκλώνεται και παγιδεύεται από έναν αρπακτικό κόσμο φιγουράρουν στην πλοκή και στην προβληματική αυτού του σφιχτοδεμένου θρίλερ με την εντυπωσιακή κορύφωση που έκτοτε ο Χίτσκοκ κατάφερε όχι μόνο να παραλλάξει σε μετέπειτα ταινίες του αλλά και να βελτιώσει αισθητά.



Λουκάς Κατσίκας

Φωτογραφίες