ΤΕΤΑΡΤΗ 21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Καζαμπλάνκα , 1942 (Casablanca)

Id

Σκηνοθεσία
Μάικλ Κέρτιζ
Σενάριο
Τζούλιους Τζέι Έπστιν, Φίλιπ Τζι Έπστιν, Χάουαρντ Κοτς
Πρωταγωνιστούν
Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Πολ Ενράιτ, Κλοντ Ρέινς, Σίντνεϊ Γκρίνστριτ, Πίτερ Λορ
Διάρκεια
102
Χώρα
Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Ρομαντικό δράμα
Πρεμιέρα
31 Μαΐου 2012

Ο ορισμός του χολιγουντιανού μύθου σε επετειακή επανέκδοση. Μπόγκαρτ, Μπέργκμαν, ερωτικό μελόδραμα και «ιστορικές» ατάκες σε συσκευασία αντιναζιστικής προπαγάνδας.

Όταν, στο μυριοτραγουδισμένο φινάλε της «Καζαμπλάνκα», ο Ρικ του Μπόγκαρτ λέει στον διοικητή Ρενό του Ρέινς «Λούι, νομίζω ότι αυτή είναι η αρχή μιας υπέροχης φιλίας», ουδείς υποψιαζόταν, βέβαια, ότι αυτή ήταν και η αρχή ενός από τους πιο χαλκέντερους χολιγουντιανούς μύθους. Αλήθεια, όμως, γιατί η «Καζαμπλάνκα» θεωρείται αυτό που θεωρείται –κοντολογίς, ίσως η πιο θρυλική κι άνευ υποσημειώσεων αγαπημένη ταινία στην ιστορία του αμερικανικού σινεμά; Τα τρία Όσκαρ –καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου– προφανώς και δεν αρκούν για να εξηγηθεί το «φαινόμενο Καζαμπλάνκα». Το ιστορικό πλαίσιο, όμως, που γέννησε αυτό το ασπρόμαυρο ερωτικο-κατασκοπικό μελόδραμα μπορεί να δώσει κάποιες (αρχικές) εξηγήσεις: η Αμερική μόλις είχε μπει στον πόλεμο κατά του Άξονα και μια φαντεζί (κινηματογραφική) θυσία ενός μεγάλου έρωτα στο βωμό του Συμμαχικού αγώνα κατά των Ναζί ήταν σχεδόν σίγουρο πως θα συνέπαιρνε τα πλήθη της εποχής. Ε, βάλε στο μίγμα και τον σταρ Μπόγκι, και την όλως ανερχόμενη σουηδέζα καλλονή, βάλε και την μουσική του πολύπειρου Μαξ Στάινερ, τη λιτή σκηνοθεσία, κι όλους αυτούς τους καρακοσμικούς κατασκόπους/ αντισταστιακούς/ τυχοδιώκτες που τα πίνουν στο μπαρ του Ρικ στην εξωτική Καζαμπλάνκα, να’το το σουξέ.

Τώρα, γιατί μια ταινία με τόσες σεναριακές αναληθοφάνειες και τόσο σχηματοποιημένους χαρακτήρες (αλλά με ωραίο χιουμοράκι, ομολογώ) εξακολουθεί να θεωρείται τόσο σπουδαία, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο... Εγώ, την αμαρτία μου θα την πω, κι ας μην προσβλέπω σε άφεση: δεν είμαι και τόσο φαν της «3ης καλύτερης ταινίας όλων των εποχών», κατά πως λέει η ετυμηγορία του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου. Here’s looking at you, kid. Κατάματα...

Τατιάνα Καποδίστρια