Χορός | Είδα...

Είδα: τα «t 'M et variations» & «Bejart fete Maurice» σε χορογραφία Ζιλ Ρομάν και Μορίς Μπεζάρ 18 Σεπτεμβρίου 2017

Παράσταση ενδεικτική της συνέπειας.

Χορός για όλους. Αυτή ήταν η ιδρυτική αρχή των Μπαλέτων Bejart, αλλά και των προηγούμενων αδελφών σχημάτων στα οποία ηγήθηκε ο Μορίς Μπεζάρ από τις αρχές της δεκαετίας του '60. Πενήντα χρόνια αργότερα – 30 από τα γενέθλια των Bejart – και ο, με έδρα στην Ελβετία, οργανισμός παραμένει αγκιστρωμένος στην κεντρική αυτή προβληματική. Κι αυτό είναι συνάμα και καλό και κακό.

Στην επετειακή παράσταση που σταθμεύει για δύο βράδια στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού αφιερωμένη στην τριακονταετία των Bejart και παράλληλα στη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατο του ιδρυτή τους,   γίνεται σαφές ότι η κινησιολογική ευγλωττία αφορούσε, αφορά και θα αφορά το λεξιλόγιο της ομάδας Bejart. Είτε παρακολουθούμε την, περσινής κοπής, χορογραφία του καλλιτεχνικού διευθυντή τους Ζιλ Ρομάν είτε ένα ποτ πουρί από έργα του εκλιπόντος Μορίς Μπεζάρ της δεκαετίας του '70 και του '80, ο χορός τους είναι φτιαγμένος για να απευθύνεται στο ευρύ και κυρίως στο λιγότερο εξοικειωμένο κοινό.

Στο πρώτο μέρος, το «t 'M et variations» ο Ρομάν οργανώνει μέσα από 15 αυτοτελή χορευτικά επεισόδια, δοκιμάζοντας κάθε πιθανό σχήμα – από σόλο, ζεύγη έως και 30μελής χορογραφίες – μια clean cut φόρμα, κάποιες φορές με γρήγορη ροή, κάποιες άλλες με έντονη αφηγηματικότητα ή μεγαλύτερη έμφαση στο λυρισμό. Κι όσο κι αν ο χορός του επιδιώκει ν' αλληλεπιδρά με τη μουσική του Nick Cave ή του Warren Ellis (σε ευρηματική εκτέλεση από το δίδυμο των μουσικών Thierry Hochstatter και JB Meier) και να αναφέρεται στη λιτότητα πιο σύγχρονων κινησιολογικών υφών, στη βάση του επιδιώκει να παραμένει εύληπτος από τον καθένα.

Στο δεύτερο μέρος του «Bejart fete Maurice», μια  ανθολογία από ντουέτα που συμπεριλαμβάνονταν σε εμβληματικά έργα του Γάλλου χορογράφου έρχεται να ορίσει την καταγωγή του Ζιλ Ρομάν και της ομάδας με τη μορφή που έχουν σήμερα. Κλασικό και νεοκλασικό μπαλέτο, αναμεμειγμένα με έθνικ μοτίβα της αφρικανικής, εβραϊκής, ινδικής, ιαπωνικής χορευτικής παράδοσης κι έναν τελετουργικό χαρακτήρα να φαντάζει πλέον ζωηρά παλιομοδίτικος απολήγουν – παρά την καλλιέπεια και την άρτια εκτέλεση τους  -  στην ίδια αίσθηση, στο ποπ.

Τα Μπαλέτα Bejart εξακολουθούν να υπηρετούν με συνέπεια το όραμα του μεγάλου κοινού  – χωρίς να εισηγούμαστε πως αυτό συνιστά ένα λιγότερο ευγενή στόχο· τη συνέπεια εξάλλου μόνο να την επιδοκιμάσει μπορεί κανείς. Ωστόσο, είναι εμφανές πως την ίδια στιγμή, στερεί από τη γλώσσα του οργανισμού ζωτικά στοιχεία μιας εξέλιξης, μιας τομής που να καθιστά διακριτή τη μετάβαση από το παρελθόν, στο παρόν και πρωτίστως στο μέλλον.
Ισως, μια παράσταση – φόρος τιμής στο Μορίς Μπεζάρ να μην ήταν η πιο πρόσφορη ώστε τα Bejart να επιδείξουν ένα άλμα, ήταν πάντως ενδεικτική μιας φόρμας που αναζητά την επανίδρυση της.

Γιατί να το δω:
-Για την ομορφιά του κλασικού.
-Για την ιστορικότητα των αποσπασμάτων.

Γιατί να μην το δω:
Για την, ενίοτε, ξεπερασμένη γλώσσα.

Στέλλα Χαραμή

Περισσότερα "Είδα..."
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΕΙΔΑ..." Main_%ce%95%cf%81%ce%b3%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%ae%cf%81%ce%b9_%ce%a7%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d_%ce%95%ce%bd%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae%cf%82_%ce%95%ce%9b%ce%a3_%cf%83%cf%84%ce%b9%cf%82_%ce%93%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%b9%ce%ba%ce%b5%ce%af%ce%b5%cf%82_%ce%a6%cf%85%ce%bb%ce%b1%ce%ba%ce%ad%cf%82_%ce%95%ce%bb%ce%b5%cf%8e%ce%bd%ce%b1_%ce%98%ce%b7%ce%b2%cf%8e%ce%bd_5079_-_photo_panos_mazarakis_focus Είδα: Τις κρατούμενες των φυλακών Θήβας να χορεύουν Η Κατερίνα Σπυροπούλου και η Χαρά Κότσαλη ανέλαβαν την προετοιμασία των γυναικών. Main_the_great_tamer_by_dimitris_papaioannou_photograph_by_julian_mommert_jcm_7180-edit_2017 Είδα: τον «Μεγάλο Δαμαστή» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου Αψογη από κάθε άποψη εικαστική σύνθεση, μα στεγνή από συγκίνηση. Main_staged__2_2016_thomas_poravas Είδα: την παράσταση σύγχρονου χορού Staged? της Μαρίας Χασάπη Ένα έργο αυτο-αναφορικό και ερμητικά «κλειστό» προς το κοινό, μέχρι το τέλος του Main_%ce%9c%ce%a0%ce%91%ce%9b%ce%95%ce%a4%ce%9f_%ce%95%ce%9b%ce%a3_%ce%a4%ce%9f%ce%a0%ce%99%ce%91_-_the_shaker_loops_%cf%86%cf%89%cf%84%ce%bf_%ce%92._%ce%9c%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%ae%cf%82_6433 Είδα: Τα Τοπία στη νέα Εθνική Λυρική Σκηνή Τρεις διαφορετικοί κόσμοι σε μία γόνιμη συνομιλία. Main_ndt_i_singuliere_odysee_c_rahi_rezvani_11 Είδα: το Nederlands Dans Theater στο Μέγαρο Μουσικής Εξαιρετικοί χορευτές, υψηλή αισθητική και ένα avant-garde θέαμα που παρέμενε προσιτό στο ευρύ κοινό.
#load_content_with_ajax