Χορός | Νέα

Ακραμ Καν: «Το σώμα μου ήταν πάντα η φωνή μου» 12 Φεβρουαρίου 2018

Παγκόσμια πρεμιέρα του έργου του στις 21 Φεβρουαρίου στη Στέγη.

Χειμαρρώδης ήταν ο Άκραμ Καν στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε με αφορμή το πολυαναμενόμενο νέο έργο του, «Xenos», που στις 21 Φεβρουαρίου θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Το υλικό του ο διάσημος καλλιτέχνης το αντλεί από τα γεγονότα του 20ού αιώνα και φέρνει στην επιφάνεια τις εμπειρίες των αποικιακών στρατευμάτων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πάνω από 4 εκατομμύρια άντρες, που δεν ήταν λευκοί, υπηρέτησαν στους στρατούς της Ευρώπης και της Αμερικής. Περίπου 1,5 εκατομμύριο από αυτούς προέρχονταν από την Ινδία, ως επί το πλείστον χωρικοί-πολεμιστές από τη Βόρεια και Βορειοδυτική Ινδία, που πολέμησαν και πέθαναν στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Οι ιστορίες αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι τέθηκαν στην υπηρεσία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, εκτοπισμένοι από τις πατρίδες και τις κουλτούρες τους, παρέμεναν μέχρι πρόσφατα στο σκοτάδι.

«Το έργο αυτό το ξεκίνησα με τα παιδιά μου, γιατί ήθελα να ρίξω μια ματιά στην ιστορία, να δω πως αυτή αποδίδεται και αν χειραγωγείται. Προσωπικά θεωρώ πως πρέπει να αποδίδει μια πανοραμική άποψη, 360 μοιρών», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε «τελικά, κατάλαβα πως την ιστορία διαμορφώνουν οι νικητές και όχι οι ηττημένοι. Στην Αγγλία,  επιστήμονες μελέτησαν το ανθρώπινο dna και απέδειξαν πως οι πρώτοι άποικοι ήταν έγχρωμοι. Συνεπώς η ιστορία χειραγωγείται. Για παράδειγμα, ο Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος πάντα πίστευα πως αφορούσε τους λευκούς. Μέχρι που έκανα μία έρευνα και ανακάλυψα πως είχαν πολεμήσει σ΄αυτόν οι παππούδες μου και μαζί μ΄αυτούς και άλλοι εκατομμύρια ξένοι είχαν πολεμήσει στο πλευρό των βρετανικών δυνάμεων».
Μάλιστα τόνισε πως «ποτέ δεν έμαθα στο σχολείο πως εκατομμύρια ξένων και ιδιαίτερα Ινδών συμμετείχαν στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο. Σήμερα που μελετώνται τα τεκμήρια αυτό αποκαλύπτεται σιγά σιγά. Το μεγαλύτερο αρχείο για μένα, ωστόσο, είναι το σώμα μας… το σοκ που υπέστησαν σωματικά όσοι συμμετείχαν στον πόλεμο. Ο άνθρωπος που πολεμά, που γνωρίζει και βιώνει τη βία, ποτέ δεν είναι ο ίδιος. Πολλά εγγόνια γνωρίζουν σήμερα απλώς και μόνο πως οι παππούδες τους πολέμησαν και μέχρι εκεί. Τίποτα παραπάνω. Και αυτό γιατί οι πολεμιστές επέστρεψαν  άλλοι άνθρωποι στα σπίτια τους».

Ο Xenos και ο Προμηθέας
«Ως ομάδα μάς ενθουσίασε η ιδέα του Προμηθεα, η συνάφειά του με την τεχνολογία, η ιδέα πως πρόκειται για τον αιώνιο στρατιώτη που έπρεπε να θυσιαστεί για την ανθρωπότητα. Ταυτίζεται με την έννοια της πρόβλεψης, καθώς έριξε μια ματιά στο μέλλον και είπε πως είμαστε καταδικασμένοι...» ανέφερε και συνέχισε «Ωστόσο ο Προμηθέας, δεν είναι το βασικό πρόσωπο στο έργο… Ηρωας είναι ένας Ινδός στρατιώτης που υποδύομαι και που είναι γεμάτος από λάσπη. Πριν στρατολογηθεί ήταν χορευτής και τώρα ζει στα χαρακώματα, έχοντας χάσει την έννοια του ανθρωπισμού… εκεί επιβάλλεται να σκοτώσει… Ήρωες είμαστε εμείς ως άνθρωποι που έχουμε πάρει τη θέση των θεών. Έχουμε φτάσει στο σημείο να κλωνοποιήσουμε τον εαυτό μας. Προσφάτως διαπίστωσα πως η τεχνολογία ήρθε να αντικαταστήσει και τους θεούς και εμάς. Ότι παράγεται σήμερα ως μύθος αμέσως είναι παρελθόν».

Η αναγκαιότητα ενός νέου μύθου
«Σήμερα μας λείπει μια πυξίδα, δεν έχουμε βρει τον δρόμο μας. Αυτές οι  ιστορίες πρέπει να ειπωθούν, είναι κάτι σαν την ιστορία. Ειμαστε λίγο χαμένοι στον πολιτισμό μας. Σήμερα δεν έχουμε έναν μύθο. Η νέα γενιά πρέπει να δημιουργήσει έναν νέο μύθο που θα αφορά το όλον και όχι μόνο το “εγώ”. Σήμερα ζούμε στον κόσμο του “εγώ” του Ι, του...i pad, i phone, i max. Παλιότερα ζούσαμε στο μύθο του εμείς, του “we”… Το “εμείς” ήταν άθροισμα του εγώ και ενδεχομένως και κάποιου άλλου. Νομίζω πως πρέπει να σκοτώσουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και που ζούμε γιατί είναι πραγματικά αδιέξοδο. Πρέπει να επανεκκινηθούμε.  Ό,τι πιστεύαμε μέχρι τώρα πρέπει να επανεξεταστεί…» σημείωσε και πρόσθεσε «Μην ξεχνάτε πως όλες οι μυθολογίες έχουν μια ανδρική οπτική…. Πρέπει να ανατραπεί όλη η έννοια του κυρίαρχου αρσενικού. Βρίσκω ενδιαφέρον πως η Πανδώρα στη μυθολογία ταυτίζεται με το πρόβλημα. Πώς η Μαγδαληνή στον Χριστιανισμό είνει το πρόβλημα και όχι ο Ιησούς. Αυτή η οπτική θεώρηση πρέπει να αλλάξει και ευτυχώς σιγά σιγά αλλάζει».

Γιατί το τελευταίο σόλο;
Να σημειωθεί πως πρόκειται για την τελευταία φορά που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε έναν από τους πιο αναγνωρισμένους χορευτές και χορογράφους στον κόσμο να χορεύει σε μεγάλης διάρκειας παραγωγή.

«Σήμερα το σώμα μου έχει μεγαλώσει, είναι λίγο χτυπημένο, αυτό δεν μπορεί να κρυφτεί. Το σώμα πάντα λέει τη γυμνή αλήθεια. Είχα απόλυτη συναίσθηση πως αυτό είναι το τελευταίο μου σόλο στον σύγχρονο χορό... Στις πρόβες που έκανα στη  «Ζιζελ» με το Εθνικό Μπαλέτο στη Βρετανία συνειδητοποίησα πως υπήρχαν πολύ νεώτεροί μου καλοί χορευτές και στάθηκαν τρομερή πηγή έμπνευσης. Ήταν εκπληκτικό. Θέλω να δημιουργήσω οράματα, ιδέες και κίνητρα σε πιο νέους… Αυτός είναι ο στόχος μου πια… Εγώ έχω μεγαλώσει, δεν είμαι πια ευχαριστημένος με το σώμα μου» σημείωσε χαμογελώντας.

Το σώμα του ήταν πάντα η φωνή του.
«Ως παιδί τραύλιζα και από την άλλη ήμουν γόνος μιας ακαδημαϊκής οικογένειας. Ο παππούς μου ήταν διακεκριμένος μαθηματικός, η μητέρα ασχολιόταν με τη λογοτεχνία, ήταν φιλόλογος. Ετσι, γεννήθηκα με την ταμπέλα πως είμαι ευφυής στα μαθηματικά ως εγγονός. Και όμως, έδωσα εξετάσεις στα μαθηματικά κι απέτυχα 3 φορές παταγωδώς. Ωστώσο, με συνάρπαζαν τα μαθηματικά και φυσικά μοτίβα και τα μαθηματικά του σωματος. Είχα παρατηρησει πως όταν μιλούσα κανείς δε με άκουε, το σώμα μου ήταν πάντα η φωνή μου»

Τα σκοινιά της παράστασης και ο συμβολισμός τους... 
«Τα σκοινιά στο έργο μου συμβολίζουν τα καλώδια του Α Παγκοσμίου Πολέμου. Ιδίως οι Ινδοί και οι ξένοι στρατιώτες ασχολήθηκαν πολύ με το κομμάτι αυτό των καλωδίων που διευκόλυναν την επικοινωνία. Περισσότερο άπλωναν αυτά στα χαρακώματα και λιγότερο πολεμούσαν. Υπήρχαν άπειρα καλώδια τότε προκειμένου να διαχέονται οι πληροφορίες. Συνεπώς τα σκοινιά συμβολίζουν την τεχνολογία… όπως ο Προμηθέας ήταν συνδεδεμένος μ΄αυτήν. Σημειολογικά διττός ο ρόλος τους λοιπόν… Από τη μία ο Προμηθεάς, από την άλλη η τεχνολογία σήμερα. Γέφυρα επικοινωνίας…


Το κινητικό λεξιλόγιο του Άκραμ Καν ισορροπεί μεταξύ του κλασικού κατάκ και του σύγχρονου χορού. Ο XENOS βρίσκεται στο όριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρελθόντος και παρόντος, μυθολογίας και τεχνολογίας, εκεί όπου η ανθρωπότητα εξακολουθεί να βρίσκεται σε απορία και σύγχυση.

Ο Άκραμ Καν έχει συνεργαστεί για το έργο αυτό με μια δημιουργική ομάδα πολλών αστέρων: με τη δραματουργό Ruth Little και τον καταξιωμένο Καναδό θεατρικό συγγραφέα Jordan Tannahill, τη Γερμανίδα σκηνογράφο Mirella Weingarten, τον βραβευμένο σχεδιαστή φωτισμών Michael Hulls, την ενδυματολόγο Kimie Nakano και τον συνθέτη Vincenzo Lamagna. Ο Άκραμ Καν θα μοιραστεί τη σκηνή με πέντε διεθνούς φήμης μουσικούς: τον περκασιονίστα B C Manjunath, τον βοκαλίστα Aditya Prakash, την μπασίστρια Nina Harries, τον βιολονίστα Andrew Maddick και τη σαξοφωνίστρια Tamar Osborn.

Σκηνοθεσία, Χορογραφία & Ερμηνεία: Akram Khan
Σκηνογραφία: Mirella Weingarten
Σχεδιασμός Φωτισμών: Michael Hulls
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Kimie Nakano
Πρωτότυπη Μουσική Επένδυση: Vincenzo Lamagna
Δραματουργία: Ruth Little
Συγγραφή Κειμένων: Jordan Tannahill
Διεύθυνση Προβών: Mavin Khoo
Χορευτής: Akram Khan
Μουσικοί: Nina Harries, Andrew Maddick, B C Manjunath, Tamar Osborn, Aditya Prakash
Παραγωγή: Farooq Chaudhry
Βοηθός Παραγωγής: Lindsey Dear
Τεχνική Διεύθυνση: Richard Fagan
Τεχνικός Συντονισμός: John Valente
Διεύθυνση Σκηνής: Marek Pomocki
Μηχανικός Φωτισμών: Stéphane Déjours
Ηχοληψία: Julien Deloison
Διεύθυνση Πρότζεκτ/Περιοδείας: Mashitah Omar

Ανάθεση του 14-18 NOW, του καλλιτεχνικού προγράμματος του Ηνωμένου Βασιλείου για την εκατονταετηρίδα από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο


Πληροφορίες
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. 21 – 27 ΦΕΒ 2018 | 20:30
(εκτός από 24 Φεβρουαρίου)
Κεντρική Σκηνή

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Νέα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΝΕΑ" Main_1 PeruPeru: Ο χορός ως μία ανάγκη... βιολογική Σκηνοθετεί η Mυρτώ Αποστολίδου. Main_no_land-lucio_baglivo_photo_b%c3%a1rbara_crosetti Ένα μικρό βήμα... χορού στην Κέρκυρα Το φεστιβάλ αξιοποιεί δρόμους, πλατείες, κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Main_nafplio Υποβολή προτάσεων για τις επιχορηγήσεις ομάδων κλασικού και σύγχρονου χορού Οι προτάσεις θα πρέπει να υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέχρι και τις 15 Ιουνίου 2018. Main_konstantinos_rigos Από το Θέατρο του Πολέμου, στο Χοροθέατρο Οκτάνα και τον Γκάρι Κασπάροφ Χορός, περφόρμανς και ψυχαγωγία. Main_slider Music in Motion: Όταν χορός και σύγχρονη μουσική γίνονται... ένα Στις 26 και 27 Μαΐου στον Πολυχώρο Τριανόν. Main_requiem__promo_photo_01_%c2%a9_myrto_apostolidou_(1) Χορευτικός Ιούνιος στο BIOS Η Ελεονώρα Ηλία, ο Αλέξης Τσιάμογλου κι οι χορευτικές τους δημιουργίες.
#load_content_with_ajax