ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Χορός | Πρόσωπα

Η Σοφία Μαυραγάνη μιλά για τη νέα της περφόρμανς 07 Απριλίου 2017

«Νομίζω ότι βρίσκομαι σε διαδικασία αποκόλλησης από τη στερεοτυπική προσέγγιση του όρου "επανάσταση"».

Η Σοφία Μαυραγάνη, παρουσιάζει τη Δευτέρα 10 Απριλίου το νέο της έργο, στο πλαίσιο της Documenta 14 και ειδικότερα εντός του έργου δημόσιας τέχνης Monument Τo Revolution (Μνημείο στην Επανάσταση) της Kροάτισσας καλλιτέχνιδας Sanja Iveković. Με τον τίτλο LADY R. Η ανατρεπτική χορογράφος συνθέτει και παρουσιάζει μια one-woman περφόρμανς στον δημόσιο χώρο της Αθήνας, εμπνεόμενη από την εμβληματική προσωπικότητα της Rosa Luxemburg.

«Πρόκειται για μια παράσταση εμπνευσμένη από τη ζωή της Ρόζας Λούξεμπούργκ και βασισμένη στο τελευταίο της γραπτό κείμενο. Ουσιαστικά είναι μια απόπειρα χορογραφικής προσέγγισης του ίδιου του κειμένου την οποία ερμηνεύει η Χαρά Κότσαλη με τη σύμπραξη της μουσικού Μάρθας Μαυροειδή», αναφέρει χαρακτηριστικά η Σοφία Μαυραγάνη. 

Στην Πλατεία Αυδή, στο Μεταξουργείο που έχει αποτελέσει πρελούδιο για την αθηναϊκή εκβιομηχάνιση, το μεταξουργείο του Αθανασίου Δουρούτη ήταν το ορόσημο της ομώνυμης εργατικής συνοικίας και έδωσε στην κεντρική πλατεία το όνομα του εργοστασιάρχη (ήταν παλιότερα γνωστή ως Πλατεία Δουρούτη, ενώ σήμερα λέγεται Πλατεία Αυδή). Η γειτονιά παρουσιάζει ακόμα και σήμερα υψηλή συγκέντρωση παραγωγικών μονάδων: μεταλλουργεία και ξυλουργεία, τυπογραφεία και συνεργεία, κάποια εν λειτουργία, άλλα εγκαταλειμμένα. Το κτίριο όπου στεγαζόταν το μεταξουργείο, ένα από τα παλαιότερα νεοκλασικά της πόλης που τώρα στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη, κάποτε απασχολούσε περισσότερες γυναίκες απ' ό,τι άντρες, που όμως αμείβονταν με λιγότερο από τον μισό μέσο αντρικό μισθό.

Ρωτήσαμε τη Σοφία Μαυραγάνη τι θέλει να πει με την παράσταση αυτή: «Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του έργου “Μνημείο στην επανάσταση» της Sanja Ivekovic. Δε θα απαντήσω στο τι θέλω να πω με τη παράσταση, αλλά θα σταθώ στο πόσο χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία να μελετήσω μια προσωπικότητα σαν αυτή της Ρόζας Λούξεμπουργκ. Είναι ένα τόσο δυνατό παράδειγμα ασυμβίβαστης μαχητικότητας συνεχίζει να εμπνέει και να ταρακουνάει».
Τι όμως ενέπνευσε αυτήν την ίδια; «Η ασυμβίβαστη δύναμη, η μαχητικότητα και η ανεξαρτησία της».

Η Sanja Iveković, ανταποκρινόμενη σε αυτά τα ιστορικά στοιχεία και στις όχι και τόσο παλιές εργασιακές συνθήκες και ανισότητες, φαντάζεται εκ νέου το μνημείο του Ludwig Mies van der Rohe για τη Rosa Luxemburg και τον Karl Liebknecht σαν δημόσια σκηνή για τα δικαιώματα των εργατών, τα δικαιώματα των γυναικών και την ταξική πάλη.

«Η Sanja Iveković θέλει να δημιουργήσει στην πλατεία Αυδή – και όχι μόνο- μια πλατφόρμα διαλόγου και διακίνησης ιδεών που αφορούν στα δικαιώματα των γυναικών, στα δικαιώματα των εργατών και στο τι σημαίνει πάλη και αγωνιστικότητα σήμερα. Για αυτό το λόγο επαναφέρει στο προσκήνιο την εμβληματική αυτή προσωπικότητα της Λούξεμπουργκ μέσω της ανακατασκευής του μνημείου που χτίστηκε προς τιμήν της στο Βερολίνο και το οποίο καταστράφηκε αργότερα από του ναζιστές. Είναι μια πρόσκληση να επισκεφτούμε το όχι και τόσο μακρινό παρελθόν και να αναλογιστούμε πόσο απέχει τελικά από το παρόν μας», εξηγεί η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα.

H Μαυραγάνη έχει ως σημείο εκκίνησης του έργου το τελευταίο κείμενο της Luxemburg που γράφτηκε αμέσως μετά την καταστολή της εξέγερσης των Σπαρτακιστών από τη γερμανική κυβέρνηση και λίγες ώρες πριν από τη σύλληψη και δολοφονία της Luxemburg και του Karl Liebknecht από το σώμα Φράικορπς.

Τι είναι όμως επανάσταση γι΄αυτήν; «Αναρωτιέμαι! Δε ξέρω. Προσωπικά νομίζω ότι βρίσκομαι σε διαδικασία αποκόλλησης από τη στερεοτυπική προσέγγιση του όρου και αναζήτησης μιας νέας ερμηνείας και πρακτικής που έχει νόημα σήμερα», απαντά.

Με το κείμενο αυτό δημιουργεί την παρτιτούρα για ένα παράδοξο πολιτικό ορατόριο, που πραγματεύεται με τη σύμπραξη της ερμηνεύτριας Χαράς Κότσαλη και της μουσικού Μάρθας Μαυροειδή το ζήτημα της αναβίωσης των ίδιων λέξεων από μια σύγχρονη γυναίκα.
«Δε νομίζω ότι φεύγοντας κανείς από τη παράσταση θα πει ότι είδε μια παράσταση χορού. Πρόκειται περισσότερο για μια χορογραφία λέξεων και ήχων.  Χωρίς σε καμία περίπτωση να παραμελείται το σώμα ο ρόλος του οποίου είναι πρωταγωνιστικός» καταλήγει.

Ιnfo: Η περφόρμανς θα παρουσιαστεί μόνο τη Δευτέρα 10 Απριλίου στις 19.00 και 21.30, στην Πλατεία Αυδή στο Μεταξουργείο.Διάρκεια: 20 λεπτά

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_veremi_(1) Συνέντευξη: Η Παυλίνα Βερέμη μιλά εκ... βαθέων Η διευθύντρια της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης από το 1999, μιλά για όλα. Main_ioanna_portolou_01_%c2%a9marilenastafylidou Συνέντευξη: Το Πορνό της Ιωάννας Πορτόλου Η χορογράφος μιλά στο www.tospirto.net για το νέο έργο της ομάδας griffon. Main_krama_0519_%c2%a9_margarita_nikitaki Συνέντευξη: H Ομάδα Κrama στα όρια μεταξύ πραγματικού και φανταστικού «Κοινωνικές ανησυχίες και προσωπικά ερωτήματα είναι πάντα η αφορμή για τη δουλειά μας». Main_735003_10151385274227148_1769609241_n Αντιγόνη Γύρα: «Ο έρωτας μάς εκπαιδεύει να γίνουμε καλοί επαναστάτες» Στοίχημά της; Να πεθάνει χορεύοντας. Main_slider_2 Συνέντευξη: Ο Αντώνης Φωνιαδάκης μιλάει στο www.tospirto.net «Πιστεύω ότι οι άνθρωποι πάντα θα χορεύουν...». Main_20140726-ldo-9658-x2 Συνέντευξη: Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μιλάει στο www.tospirto.net «Δεν παριστάνω πια ότι ξέρω όταν δημιουργώ».
#load_content_with_ajax