Χορός | Πρόσωπα

Form.at: Μια χορογραφική αλληγορία για την κοινωνική ουτοπία 31 Μαΐου 2018

Μια χορογραφική αλληγορία για το αέναο χτίσιμο και γκρέμισμα των ανθρώπινων σχέσεων στο Bios.

Το νέο έργο της ομάδας χορού Α priori με τίτλο “form.at”, ένα ντουέτο για δύο ερμηνευτές (Ελεονώρα Ηλία, Μαρία Παπαδόπουλου) βουτάει στον πλούτο της παράδοσης και εμπνέεται από το λαϊκό θρύλο “Του γεφύριου της Άρτας” κρυφοκοιτάζοντας παράλληλα το θέατρο του παραλόγου και τον “Ρινόκερο” του Ε. Ιονέσκο, εξετάζοντας τη λειτουργία του ανθρώπου μέσα στα εκάστοτε κοινωνικο-ιστορικά συμφραζόμενα.

Το “form.at” συνυφαίνει ετερόκλιτες κινητικές αναφορές φτιάχνοντας ένα προσωπικό λεξιλόγιο με επιρροές που ενσωματώνουν το ηπειρώτικο βήμα των παραδοσιακών χορών και τις πολεμικές τέχνες, μέχρι τις ποιότητες και δυναμικές της προσωπικής κίνησης.

Από το πρωταρχικό κύτταρο της κάθε κοινωνίας, την ανθρώπινη δυάδα, μέχρι τις αγέλες των μεγάλων κοινωνιών, ανακύπτει το ερώτημα: Λειτουργούμε μαζί ή μόνοι, και αν ναι, με ποιους τρόπους επιλέγουμε να είμαστε μαζί; Οι ανθρώπινες σχέσεις χτίζονται και γκρεμίζονται ξανά και ξανά, αλλά δεν εγκαταλείπεται η προσπάθεια. Η επιλογή του «μαζί» συνεπάγεται τη θυσία του ατομικού παρελθόντος μας, κρατώντας μόνο τα αναγκαία θραύσματα αυτού: την ομορφιά της ανθρώπινης ύπαρξης. Μήπως η αντίφαση με την οποία κινείται η ανθρωπότητα στην ιστορία -ταλαντευόμενη μεταξύ σύνεσης και παραλογισμού- οδηγεί και πάλι σε αντίστροφη κατεύθυνση; Άραγε η ανθρώπινη μεταμόρφωση είναι ουτοπική και τελικά κάθε νέα μορφή κοινωνίας αποτελεί μια άλλη όψη της προηγούμενης;

Εμείς μιλήσαμε με την Ελεονώρα Ηλία στην προσπάθειά μας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα για την παράσταση αυτή...

Το FORM.AΤ εμπνέεται με το μύθο του «Γιοφυριού της Άρτας» και το θεατρικό έργο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο. Σε ποια σημεία τέμνεται κατά τη γνώμη σας η ελληνική παράδοση με το θέατρο του παραλόγου; Νομίζω ότι στη λαϊκή παράδοση απαντάται συχνά, το στοιχείο της ανθρώπινης μοίρας και επιλογής, καθώς τίθεται στον εκάστοτε ήρωα το δίλημμα αποδοχής ή εναντίωσης σε μια δύσκολη συνθήκη. Όπως για παράδειγμα συμβαίνει στο θρύλο του “Γεφυριού της Άρτας” και αποτυπώνεται με τραγικότητα στην "ανθρώπινη θυσία" ενός οικείου προσώπου του ήρωα, της γυναίκας του. Στο θέατρο του παραλόγου, και ιδιαίτερα στον “Ρινόκερο” του Ιονέσκο υπάρχει, επίσης, ένα δίπολο στο οποίο ο ήρωας καλείται να επιλέξει αν θα ενδώσει στο μαζικό παραλήρημα της μεταμόρφωσης ή θα παραμείνει άνθρωπος με όποια θυσία και αν συνεπάγεται αυτό. Στις έννοιες, λοιπόν, της ανθρώπινης μοίρας και επιλογής, κατά τη γνώμη μου, τέμνονται οι δύο άξονες.

Ποια είναι η εμπειρία του δημιουργού ως ερμηνευτή; Είναι εύκολο ή δύσκολο; Και πώς συνεργαστήκατε με τη Μαρία Παπαδοπούλου σε αυτό το έργο; Η επιλογή του διττού ρόλου του δημιουργού και ταυτόχρονα και του ερμηνευτή, σίγουρα, δεν είναι εύκολη. Πρέπει να αποστασιοποιείσαι από τη σύνδεση σου ερμηνευτικά, για να μπορείς να δεις με καθαρό μάτι την όλη δομή, όπως εξελίσσεται. Ωστόσο,είναι μια πρόκληση που, νομίζω, ότι με τη συνεισφορά συμβούλου δραματουργίας και βοηθού χορογράφου μπορεί να λειτουργήσει και στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν πολύ υποστηρικτική η συμβολή της Στέλλας Δημητρακοπούλου και της Εύας Παπαδοπούλου στους αναφερόμενους ρόλους αντίστοιχα. Με τη Μαρία Παπαδοπούλου γνωριστήκαμε πέρυσι, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου in progress έργου της ομάδας, και εκτιμώντας την ως μια ταλαντούχα χορεύτρια της νεότερης γενιάς, αλλά και με θετική διάθεση για νέες συνεργασίες της έκανα την πρόταση. Και πράγματι, είχαμε μια άψογη συνεργασία, που θα ήθελα να συνεχιστεί, ακόμη και αν οι πρόβες είχαν την αντικειμενική δυσκολία ότι μοιράστηκαν μεταξύ Αθήνας και Ιωαννίνων.

Εχετε κάνει σπουδές στη Νομική Σχολή και μετά σπουδάσατε χορό. Σε ποια σημεία συναντιούνται αυτά τα πεδία στη δουλειά σας; Σας έχει δώσει αυτό καλλιτεχνικά -ή αλλα- εργαλεία; Πιστεύω πως η επιστήμη και η τέχνη συμπλέουν και αλληλοσυμπληρώνονται. Αν και η Νομική, συγκαταλέγεται στις θεωρητικές σπουδές, έχει σε μεγάλο βαθμό μαθηματική λογική, καθώς πάνω σε ένα πρόβλημα - ζητούμενο καλείσαι να ερευνήσεις, να επιλέξεις συγκεκριμένους νόμους με συλλογιστική ώστε να καταλήξεις σε ένα συμπέρασμα. Με αντίστοιχο τρόπο και στο χορό, όταν χορογραφείς, καλείσαι να ενώσεις διαφορετικά κομμάτια του κινητικού παζλ ,ώστε να καταλήξεις στη δημιουργία ενός έργου. Αλλά και ευρύτερα ,θεωρώ,ότι η νομικές σπουδές με έχουν ευαισθητοποιήσει σε ανθρωπιστικά και κοινωνικά ζητήματα που με απασχολούν πρώτα ως άνθρωπο και μετά ως δημιουργό, καθώς και στην ανάλυση των δεδομένων στη ζωή μου πριν πάρω μια απόφαση να πράξω.

Με έδρα τα Ιωάννινα δημιουργειτε παραστάσεις οι οποίες ταξιδεύουν μετά και σε άλλες πόλεις. Ποιοι είναι οι επόμενοι σταθμοί του FORM.ATΟ πρώτος επόμενος σταθμός του “FORM.AT" θα είναι τα Γιάννενα, η έδρα της ομάδας, στα τέλη Σεπτεμβρίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Ιωαννιτών, που ήταν και το αρχικό πλάνο πρεμιέρας στην πόλη μου, και δεν ευόδωσε λόγω χρονοδιαγράμματος του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Επόμενοι σταθμοί, ευελπιστώ να είναι, κατ' αρχάς, μικρότερες πόλεις της βορειοδυτικής και βόρειας Ελλάδας, όπως η Κοζάνη, η Καβάλα, οι Σέρρες που βρίσκονται στον άξονα της Εγνατίας και οι φορείς πολιτισμού (ΔΗΠΕΘΕ) τελούν σε συνεργασία με τους φορείς των Ιωαννίνων. Επίσης θα ήθελα να παρουσιαστεί την Κέρκυρα, στο Garage Performing Arts Centre, όπου η ομάδα είχε παρουσιάσει και πέρυσι δουλειά της και στηρίζει άψογα το σύγρονο χορό στην περιφέρεια του Ιονίου. Και φυσικά, να δούμε και κάποιες συμμετοχές σε καλοκαιρινά φεστιβάλ για το 2019.

Συντελεστες παράστασης: Ιδέα, Χορογραφία: Ελεονώρα Ηλία / A priori dance co. Συν-δημιουργία, Ερμηνεία: Mαρία Παπαδοπούλου, Ελεονώρα Ηλία. Δραματουργία: Στέλλα Δημητρακοπούλου. Μουσική σύνθεση: Aλέξανδρος Κτιστάκης. Κοστούμια, Ενδυματολογία: Kωνσταντίνα Μαρδίκη. Σχεδιασμός φωτισμού: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου. Βοηθός χορογράφου: Ευαγγελία Παπαδοπούλου. Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου. Trailer: Under The Carpet. Υπεύθυνη παραγωγής: Μαρία Βασαριώτου. Οργάνωση παραγωγής: Delta-Pi

 

Τospirto team

Info

06 Ιουνίου 2018
BIOS, Πειραιώς 84 , Γκάζι
Τηλ.: 210-3425335
Έως 10 Iουνίου 2018, Ώρα έναρξης: 21.00, Διάρκεια: 40 λεπτά. Εισιτήρια: 10 ευρώ (Κανονικό), 6 ευρώ (Μειωμένο–Φοιτητών, Ανέργων, Άνω των 65, ΑΜΕΑ). Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_slider «Με κίνητρο τον αδιάκοπο έρωτά μας με την τέχνη» Η Αντιγόνη Γύρα μιλά για το φετινό «ταξίδι» του Κινητήρα. Main_slider Η Μαρία Γοργία, ο Νίκος Καρούζος κι η ανυπόφορη... ύπαρξη «Σας θέλω λιγάκι τρελούς, να ξεφεύγετε από εκείνα τα εμφιαλωμένα νοήματα της φιλοσοφικής διαλεκτικής, να ξεφεύγετε. Η ζωή δεν έχει πώμα». Main_credit-_jakub_jelen_5 Η αιρετική ομάδα Svalbard Company στήνει ένα αλλοπρόσαλλο τσίρκο Τα μέλη της μιλούν στο www.tospirto.net. Main__car2174 Ένα ζωντανό έργο τέχνης απελευθερωμένο από αναστολές Ο Olivier de Sagazan μιλά στο www.tospirto.net. Main_slider Αρωμα από αυθεντικό αργεντίνικο tango στην Ελλάδα Η παγκοσμίου φήμης Αργεντίνα χορεύτρια και χορογράφος Natalia Ηills μιλά στο www.tospirto.net. Main_happy_hour_by_grant_halverson Η Monica Bill Barnes σπάει τους κανόνες στο Happy Hour «Θέλουμε να κάνουμε μια μορφή τέχνης όπου οι άνθρωποι μπορούν να δουν τον εαυτό τους με έναν νέο τρόπο».
#load_content_with_ajax