ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Μουσική | Πρόσωπα

Στέφανος Κορωναίος: "Η όπερα χρειάζεται σήμερα σύγχρονα κοινωνικά μηνύματα" 27 Ιουνίου 2017

Ο Έλληνας βαρύτονος εγκατέλειψε την αρχιτεκτονική για τον μεγάλο του έρωτα.

"Η Ελλάδα είναι η πατρίδα μου. Κι ή πατρίδα μου είναι μια από τις μεγάλες μου αγάπες. Όταν γυρίζω πίσω αισθάνομαι όμορφα, οικεία. Σαν να βρίσκομαι σε μια αγκαλιά. Ναι, στη Νέα Υόρκη είμαι ευτυχισμένος. Αλλά σαν την Ελλάδα....πουθενά!". Ο βαρύτονος,  Στέφανος Κορωναίος, με βάση τη Νέα Υόρκη, μετράει 26 χρόνια σταδιοδρομίας, στη διάρκεια των οποίων συνεργάστηκε με σημαντικά λυρικά θέατρα και οπερατικά σχήματα ανά τον κόσμο. 

"Στην Ελλάδα δυστυχώς, δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία να τραγουδήσω πολλές φορές", αναφέρει. Φέτος ήταν μια από αυτές, αφού ερμήνευσε το ρόλο του Ορφέα στην παραγωγή "Ορφεας και Ευρυδίκη" του Γκλουκ που παρουσιάστηκε από το Διεθνές Opera-Studio του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, στο θέατρο "Απόλλων",  σε σκηνοθεσία Μίχαελ Ζάιμπελ. "Ευχαριστήθηκα  πολύ τη δουλειά. Την κρατώ ως μια ωραία εμπειρία. Το κλίμα ήταν υπέροχο, οι παραστάσεις  sold out. Θα ξαναγυρνούσα ευχαρίστως στην Πάτρα" λέει ο Στέφανος Κορωναίος.

Γεννημένος στην Αθήνα, ο Στέφανος Κορωναίος έφυγε από τη χώρα  μόλις τελείωσε το Λύκειο, πριν από 26 χρόνια,  για να σπουδάσει αρχιτεκτονική στην Ιταλία. Εκεί ήλθε σε επαφή με την όπερα, την οποία αγάπησε  ολοκληρωτικά και απόλυτα". Ερωτεύτηκα την όπερα κεραυνοβόλα" υπογραμμίζει. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ιταλία, όπου παρέμεινε για δεκατρία χρόνια, ("ζώντας μεταξύ Μιλάνου και Μοντένας"), συνεργαζόμενος με τη Σκάλα και με άλλα λυρικά θέατρα της χώρας. Από τα πρώτα του βήματα επιθυμούσε επαγγελματική παρουσία και στην Ελλάδα,  αλλά δεν "ήξερα πρόσωπα και πράγματα". Άλλωστε, μέχρι να το καλοσκεφτεί πέρασε και στις δύο οντισιόν που έδωσε στην Ιταλία κι από κει κι ύστερα τα πράγματα πήραν το δρόμο τους. Πριν από δεκατρία χρόνια και κατόπιν μιας  παράστασης στη Ρωσία, αποδέχθηκε μια πρόταση για δουλειά στην Αμερική. Έκτοτε ζει στη Νέα Υόρκη, έχοντας πάντοτε το βλέμμα του στραμμένο στον κόσμο.

Ως freelance καλλιτέχνης συνεργάζεται με διαφορετικά σχήματα. Μία συνεργασία που αναπολεί με νοσταλγία κι αγάπη είναι  "Ο Βαφτιστικός" του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, με την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2016 σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. "Πανέμορφη δουλειά" τη χαρακτηρίζει. "Την λάτρεψα. Λάτρευα κάθε στιγμή της ημέρας, τόσο στις πρόβες όσο και στις παραστάσεις. Ξεκινούσα το πρωί με μεγάλη χαρά. Πρώτος πήγαινα στο θέατρο τελευταίος έφευγα!  Οι συνάδελφοι της Λυρικής μού φέρθηκαν άψογα" σημειώνει ο Στ.Κορωναίος. Θα ήθελε να συμμετέχει σε ελληνικές παραγωγές; "Φυσικά. Θα το ήθελα πάρα πολύ. Πετάω τη σκούφια μου" απαντά. "Ελπίδα μου είναι να μπορέσω να εργαστώ περισσότερο στην Ελλάδα...Σίγουρα θα με ενδιέφερε μια  καινούργια συνεργασία με τη Λυρική. Μόνο τα καλύτερα έχω να πω. Αυτοί οι 2,5 μήνες που πέρασα στον Βαφτιστικό ήταν εξαιρετικοί".

Πώς βλέπει τα πράγματα στη χώρα μας ως πολίτης του κόσμου;  "Μέχρι τα 18 μου έζησα στην Ελλάδα. Από τότε έρχομαι μόνο για διακοπές. Δεν έχω ολοκληρωμένη άποψη  για το τι συμβαίνει. Πάντως, κάθε φορά που έρχομαι εδώ,  όλα μου φαίνονται πανέμορφα! Εδώ είναι ο τόπος μου,  εδώ είναι  η οικογένειά μου. Η οπτική μου, καταλαβαίνετε,  είναι διαφορετική. Είναι μέσα από το πρίσμα του ανθρώπου που νοσταλγεί την πατρίδα του. Φυσικά αντιλαμβάνομαι ότι οικονομικά η Ελλάδα περνάει δύσκολα,  όπως και τα προβλήματα που έχουν ανακύψει τα  χρόνια της κρίσης. Εύχομαι οι ζοφερές ημέρες να περάσουν σύντομα, η οικονομία της χώρας να ανακάμψει και οι άνθρωποι να ανακουφιστούν".

Με το κοστούμι του Ντον Μπάρτολο στον "Κουρέα της Σεβίλλης"  ταξιδεύει αυτόν τον καιρό σε Τορόντο, Μαϊάμι και Βιρτζίνια. Στη διαλεκτική του εάν η όπερα κινδυνεύει να γίνει μουσειακό είδος, η άποψη του, είναι ότι "για να επιζήσει η όπερα χρειάζεται  δυνατά μηνύματα τα οποία να αγγίζουν τον κόσμο, ιδιαίτερα τώρα που  έχει αλλάξει το γούστο του κοινού με τον πλουραλισμό  σε τηλεοπτικά κανάλια, παραγωγές και ταινίες". Υπάρχει μια τάση  στην Αμερική να "γράφονται καινούργιες όπερες,  με  σύγχρονα θέματα" υποστηρίζει. Κι αναφέρει το παράδειγμά της  New York City Opera  η οποία την Άνοιξη του 2018  θα παρουσιάσει την σύγχρονη  όπερα  "Brockback mountain",  σε μουσική Charles Wuorinen. Το λιμπρέτο  υπογράφει η συγγραφέας της ιστορίας  που έγινε γνωστή μέσα από την οσκαρική ταινία του Ανγκ Λι,  Annie Proulx. "Η θεματική της συγκεκριμένης όπερας, τα μηνύματα της, αλλά και το μουσικό της ιδίωμα θα προσεγγίσουν και νέους θεατές που δεν έχουν την κουλτούρα του Μότσαρτ, του Πουτσίνι, του Γκλουκ ή του Μοντεβέρντι... Εν κατακλείδι, η όπερα χρειάζεται σύγχρονα κοινωνικά μηνύματα για να συνομιλήσει με τον 21ο αιώνα".

Κλασικές όπερες σε σύγχρονες αναγνώσεις "με βρίσκουν 100%  σύμφωνο , αρκεί να υπάρχει μια καλή σκηνοθετική ιδέα, σωστές αντίστοιχες, να μην είναι κάτι αυθαίρετο. Να μην προδίδεται το έργο για χάρη του updating" τονίζει ο Στ. Κορωναίος. Κι αναφέρεται στην "Τόσκα" του Πουτσίνι, στην οποία συμμετείχε, μία παραγωγή με την "LoftOpera Company" της Νέας Υορκης που γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Σε έναν βιομηχανικό χώρο στο Μπρούκλιν, με σύρματα και γκράφιτι και με είσοδο 30 δολάρια, η ομάδα παρουσίασε (και παρουσιάζει) την όπερα με έναν όχι "συμβατικό" τρόπο. "Έβαλαν την όπερα σε έναν εργοστασιακό χώρο, ο οποίος, πριν, έφτιαχναν σοκολάτες. Το εγχείρημα πέτυχε. Το κοινό ανταποκρίθηκε. Και συνεχίζει να ανταποκρίνεται στηρίζοντας τις προτάσεις του σχήματος", ένα κοινό "δυναμικό" που στην πλειοψηφία του ανήκει στις γενιες των εικοσαρηδων και των τριαντάρηδων. "Η LoftOpera κατάφερε να τοποθετήσει την όπερα στην ατζέντα καινούργιων και νεώτερων θεατών, οι οποίοι την γνώρισαν και την αγάπησαν. Κι αυτό" καταλήγει ο Στέφανος Κορωναίος "αποτελεί για την όπερα μεγάλο κέρδος". 

Αντιγόνη Καράλη

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_psarantonis_1 Ψαραντώνης: «Πάντα έπαιζα όπως μου ήρχοντο. Και τ' άλλα ακολουθούσαν» Ο Ψαραντώνης, ίσως ο πιο χαρακτηριστικός φορέας μιας παράδοσης που διαρκώς μετασχηματίζεται και πλουταίνει, ο ζωντανός θρύλος της πιο ένδοξης μουσικής οικογένειας της Κρήτης (Ξυλουρηδες) θα είναι εκεί για να μας κάνει να ζήσουμε όσα είναι δύσκολο να πούμε με λέξεις. Main_%ce%9e%e2%80%9d%ce%9e%c2%b7%ce%9e%ce%8c%ce%9e%c2%b7%ce%9f%e2%80%9e%ce%9f-%ce%9e%c2%b7%ce%9f%e2%80%9a_%ce%9e-%ce%9e%c2%b1%ce%9e%c2%bb%ce%9e%c2%b1%ce%9f%e2%80%9e%ce%9e%c2%b6%ce%9e%c2%b7%ce%9f%e2%80%9a_3 Δημήτρης Καλαντζής : Η τζαζ των αισθήσεων των παραισθήσεων και των (υψηλών) πωλήσεων Στις 13 του Σεπτέμβρη το τιμ Καλαντζή επανέρχεται στους Κήπους του Μεγάρου Μουσικής για ένα ακόμη Χατζιδακικό αφιέρωμα. Main_%ce%95%ce%bb%ce%b5%cf%85%ce%b8%ce%ad%cf%81%ce%b9%ce%bf%cf%82_%ce%92%ce%b5%ce%bd%ce%b9%ce%ac%ce%b4%ce%b7%cf%82 Συνέντευξη: Ο Λευτέρης Βενιάδης και το Μουσικό Φεστιβάλ Χίου Πίσω από τη διοργάνωση αυτή βρίσκεται το όραμα δύο Χιωτών. Main_7ff7073957ac999cf144f36e4cddd84c_xl Συνέντευξη: Ο Μίλτος Λογιάδης μιλά για τον «Τροβατόρε» στο www.tospirto.net Όλα διαδραματίζονται ανάμεσα στη φωτιά και στο φεγγαρόφωτο... Main_img_2947 Imam Baildi : Δέκα χρόνια έξυπνης μαγειρικής που τώρα πάει... παρακάτω Για τους Ιmam είναι η στιγμή που θα ανοίξουν τα χαρτιά τους. Main_panos_mouzourakis1140 Πάνος Μουζουράκης: «Πάτησα τα 38 Καιρός για συμμαζέματα» «Δεν έχω δώσει ένα μουσικό στίγμα μέχρι τώρα κι αυτό μου αφήνει το περιθώριο να ελίσσομαι ανάμεσα στα είδη».
#load_content_with_ajax