ΠΕΜΠΤΗ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Μουσική | Κυκλοφορίες

Σωκράτης Μάλαμας - Νατάσσα Μποφίλιου | Πρώτες Λέξεις Feelgood Records



Cd_large_bofilioumalamas1  

Όλα τα τραγούδια σου δίνουν την αίσθηση ότι έχουν βρει τα πατήματά τους, με τον παλιό καλό τρόπο της υπόγειας επικοινωνίας μεταξύ συνθέτη και στιχουργού.

Όταν γίνεται πολύς λόγος για ένα δίσκο, τον περιμένεις, τον αναγγέλλεις, τον συζητάς, γράφεις και ξαναγράφεις, συμβαίνει το αναμενόμενο: όταν φτάσει στα χέρια σου λες: τώρα θα κάτσεις στα αβγά σου, μέχρι να έρθει η ώρα σου. Η πραγματική.
Ήρθε. Και καθώς ακούω και ξανακούω τις «Πρώτες Λέξεις» καταλήγω ξανά σε δυο τρία πράγματα που είχα επισημάνει στην πρώτη τους ακρόαση που έγινε παρουσία όλων των συντελεστών ένα μεσημέρι πριν απ’ τα Χριστούγεννα. Η Μποφίλιου είναι αέρας, ο Μάλαμας γη. Εκείνη έχει ένα συναίσθημα που σε βγάζει απ’ τα εγκόσμια, εκείνος σε προσγειώνει σε ένα χώμα νωπό που θες να χώσεις τα χέρια σου μέσα να το μυρίσεις. Το περίεργο είναι ότι καθώς οι φωνές διαδέχονται η μία την άλλη (συναντούνται μόνο στο «Ποτάμι»), νιώθεις ότι είναι τόσο ταιριαστές μέσα στην αντίθεσή τους, τόσο σωστό το casting, που ενώ τα μισά τραγούδια μοιάζει να είναι γραμμένα για εκείνον, κομμένα ραμμένα για εκείνη τα υπόλοιπα, υπάρχει μια λεπτή γραμμή που τους ενώνει. Τι τους ενώνει; Κατά τη γνώμη μου, είναι εκείνο το «κάτι» που δίνει σ’ ένα νέο υλικό οντότητα και το κάνει άξιο της προσοχής μας και που όσες αναλύσεις και να κάνουμε, πάντα κάτι θα ξεφεύγει απ’ τη χημεία του (και ευτυχώς γιατί είναι ακριβώς αυτό που το κάνει ξεχωριστό): Ο τρόπος που οι μελωδίες αγκαλιάζουν τους στίχους, που οι φωνές εισχωρούν στον πυρήνα και ανασύρουν νοήματα και συναισθήματα, που ο καμβάς των ενορχηστρώσεων νοηματοδοτεί το γενικότερο ύφος του δίσκου έτσι ώστε τίποτα να μην μοιάζει φλύαρο, ελλιπές ή (το χειρότερο) περισσότερο απ’ ό,τι πρέπει βασανισμένο ώστε να αποδυναμώνεται η φυσικότητα που οφείλει να έχει ένα τραγούδι για να είναι άμεσο.
Εδώ υπάρχει μια ακόμα αντίθεση που όμως τελικά λειτουργεί και αυτή υπέρ του τελικού αποτελέσματος. Ο πυκνός, ποιητικός στίχος του Οδυσσέα Ιωάννου, που σ’ αυτό τον δίσκο μιλάει πιο προσωπικά από ποτέ (και χρειάζεται τις ακροάσεις του), βρίσκει στις μελωδίες του Καραμουρατίδη ένα προσβάσιμο τοπίο, όπου ενώ η βάση είναι προφανής (ζεϊμπέκικο, καρσιλαμάς, ελληνικός κινηματογράφος των 60ς κλπ), το όλο αποτέλεσμα έχει τη φρεσκάδα και τη δύναμη σημερινής δουλειάς. Ο Καραμουρατίδης μοιάζει να μην απειλείται καθόλου από το φάντασμα του «καινούριου» (αν και ποτέ δεν τον χαρακτήρισε κάτι τέτοιο) και πατώντας με άνεση στην πηγαία μελωδικότητά του, γράφει ένα τραγούδι μεστό και άμεσο, όπου ο όποιος νεωτερισμός περνάει μέσα στην «ύφανση» του ήχου. Τίποτα όμως δεν γίνεται με τον γνώμονα ενός καλού κατασκευαστή. Ενός έμπειρου «τεχνίτη». Από το δυσνόητο νοηματικά «Τα Όνειρα θα γυρίσουν», μέχρι το πιο ανάλαφρο και αισιόδοξο «Καλοκαίρι», την ταξιδιάρα «Θάλασσα», το Μαλαμικό «Μνήμη» (στιχουργικά για μένα το καλύτερο) ή το βαθιά συναισθηματικό «Το Όνομά μου» - που η μουσική των λέξεων βγαίνει μέσα από τις ανάσες και τις παύσεις της σπαρακτικής απαγγελίας που κάνει η Μποφίλιου. Όλα γενικά τα τραγούδια αυτού του cd, σου δίνουν την αίσθηση ότι έχουν βρει τα πατήματά τους, με τον παλιό καλό τρόπο της υπόγειας επικοινωνίας μεταξύ συνθέτη και στιχουργού. Καραμουρατίδης και Ιωάννου, δυο διαφορετικές γενιές δημιουργών, Μποφίλιου και Μάλαμας δυο διαφορετικές γενιές τραγουδιστών σε ένα δίσκο που δικαίως (τελικά) μας άνοιξε την όρεξη πριν ακόμα κυκλοφορήσει…

Χάρη Ποντίδα

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2017

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2017

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2017

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2017

Κυκλοφορίες Μαΐου 2017

Κυκλοφορίες Απριλίου 2017

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2017

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2016

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2016

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαΐου 2016

Κυκλοφορίες Απριλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2016

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2015

Κυκλοφορίες Απριλίου 2015

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2014

Κυκλοφορίες Μαΐου 2014

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2014

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2014

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2013

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2013

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Απριλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2013

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2012

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2012

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2012

Κυκλοφορίες Μαΐου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011