ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Μουσική | Κυκλοφορίες

Χρήστος Οικονομίδης CD, «Έρως, Ζώο Αγέρωχο και Ηχηρό» , Orion Music



Cd_large_2386_1_0953  

Οι μελοποιήσεις των ποιημάτων που επέλεξε ο συνθέτης δεν πάσχουν από ακαδημαϊσμό, ούτε σοβαροφάνεια. Ψάχνουν τα βαθύτερα «στρώματα» κάθε ποιήματος κι έχουν την ήρεμη τόλμη του ουσιαστικού.

Η μελοποίηση ποιητών ήταν πάντα μια δύσκολη υπόθεση, τα τελευταία χρόνια δε, με αρκετά δείγματα πολύ αμφίβολων αποτελεσμάτων: Ορισμένοι συνθέτες μοιάζει σαν να τρομάζουν και να καταφεύγουν σε ατονάλ μουσικές λύσεις και ρυθμική απαγγελία μόνο και μόνο για να δικαιολογήσουν το εγχείρημά τους. Προσωπικά έχω ακούσει αρκετές τέτοιες απόπειρες. Αυτός ήταν και ο λόγος που ενθουσιάστηκα με το άλμπουμ «Έρως, ζώο αγέρωχο και ηχηρό» του Χρήστου Οικονομίδη. Ελάχιστα προβεβλημένος ο συνθέτης επιτυγχάνει εκεί όπου, άλλοι διασημότεροι, συνάδελφοί του τα ΄χουν κάνει κατά καιρούς θάλασσα. Και δεν είναι κι εύκολοι οι ποιητές που επέλεξε να μελοποιήσει: Ασλάνογλου, Λαπαθιώτης, Εγγονόπουλος, Πολυδούρη, Ιωάννου, Λειβαδίτης, Μελισσάνθη κ.ά. Κανένας ποιητής δεν μελοποιείται εύκολα, θα πείτε.
Εδώ, πάντως, επιλέγονται ποιήματα μιας λεπτής αμφισημίας που αφήνει περιθώριο σε ποικίλες αναγνώσεις ή κρυμμένων αποχρώσεων που εναπόκεινται στο ταλέντο του συνθέτη να τις αναδείξει. Κι αυτή η εξαιρετική δουλειά αποδεικνύει πώς ο Οικονομίδης πριν από καλός συνθέτης είναι ένας αφοσιωμένος αναγνώστης. Η «Προσευχή» του Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου (εντοπισμένη, όπως διαβάζουμε, από τη συλλογή «Ωδές στον Πρίγκιπα» που κυκλοφόρησε το ΄81) μεταβάλλει τον ασθματικό της ρυθμό σε μία κοφτή και υποβλητική ροκ επιθετικότητα, ξεπερνώντας αξιοθαύμαστα τον σκόπελο της επικής καταγγελτικότητας που θα ήταν η εύκολη λύση στα χέρια ενός άλλου, άπειρου συνθέτη για στίχους όπως αυτός «Η ανώφελη άγνοια χρειάζεται χρήματα». Αλλά ο Οικονομίδης χειρίζεται την ειρωνεία του Ασλάνογλου εξίσου κοφτά και ασθματικά, ανατρέχοντας στη «Σχολή Λένα Πλάτωνος» από την οποία είχε και στο παρελθόν αντλήσει έμπνευση-για το άλμπουμ του «Γλυκιά Ζωή». Αν αυτό είναι το πιο εξωστρεφές και εντυπωσιακό κομμάτι του δίσκου, τα υπόλοιπα έχουν μια βελούδινη μελωδικότητα που αναδεικνύει όχι μόνο την ουσία κάθε ποιήματος, αλλά και τις δυνατότητες των τραγουδιστών που επιλέχθηκαν για να πουν, μαζί με τον Οικονομίδη, τα τραγούδια: Τα «Είν' οι γυναίκες που αγαπούμε» (Εγγονόπουλος) και «Όλα μπορείς να τα σωπάσεις» (Γ.Ιωάννου) είναι από τις καλύτερες στιγμές της μέχρι στιγμής ερμηνευτικής πορείας του Δημοσθένους. Αλλά και η Τσαϊρέλη στο υπέροχο «Αγάπης πόθοι» (Ν.Λαπαθιώτης-Μ.Λαϊνά) και στο ακόμα ωραιότερο «Ω μη βλέπετε να κλαίω» (Μ.Πολυδούρη), αποδεικνύει μια φωνητική ποιότητα και μια ερμηνευτική ευαισθησία υψηλού επιπέδου. Ίσως μάλιστα να ‘χε την τύχη να πει το ευφυέστερο κομμάτι του δίσκου: στο ποίημα της Πολυδούρη, ο Οικονομίδης δεν ανέτρεξε σε καμία καταθλιπτική, σοβαροφανή μελωδία, αλλά επέλεξε έναν γενναιόδωρο, ατμοσφαιρικό και λεπτό λυρισμό που δίνει έμφαση σ’ ό,τι εννοούσε η ποιήτρια γράφοντας «Ω μη με βλέπετε που κλαίω, δεν έχω θλίψη στην ψυχή μου» και εννοώντας μία μοναξιά τόσο βιωμένη που έχει προ καιρού πάψει να θρηνεί. Το ίδιο «ανατρεπτικό» στοιχείο ως προς το πρώτο επίπεδο του ποιήματος επιδεικνύει και στον «Έρωτα» του Λειβαδίτη. Ο κατεξοχήν λυρικός μελοποιείται ενταγμένος σ’ ένα ψυχεδελικό σύμπαν που τονίζει το μεταφυσικό ψύχος του ναυαγίου που περιγράφει ο ποιητής. Οι μελοποιήσεις του Οικονομίδη δεν πάσχουν από ακαδημαϊσμό, ούτε σοβαροφάνεια. Ψάχνουν τα βαθύτερα «στρώματα» κάθε ποιήματος κι έχουν την ήρεμη τόλμη του ουσιαστικού.
[Ναταλί Χατζηαντωνίου]

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2017

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2017

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2017

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2017

Κυκλοφορίες Μαΐου 2017

Κυκλοφορίες Απριλίου 2017

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2017

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2016

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2016

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαΐου 2016

Κυκλοφορίες Απριλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2016

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2015

Κυκλοφορίες Απριλίου 2015

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2014

Κυκλοφορίες Μαΐου 2014

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2014

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2014

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2013

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2013

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Απριλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2013

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2012

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2012

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2012

Κυκλοφορίες Μαΐου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011