ΤΡΙΤΗ 19 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Μουσική | Κυκλοφορίες

Βασίλης Δημητρίου - Γιάννης Κακουλίδης Μανώλης Μητσιάς, Γιώτα Νέγκα, Lyra 2011, CD, ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ



Cd_large_1919_1_0417  

Σ’ ένα δίσκο που αξίζει στο σύνολό του, το μόνο που θα μπορούσε να προσάψει κανείς είναι η λίγο «παλιοκαιρίσια» πατίνα του. Είναι τόσο καλός που μοιάζει και υφολογικά να έρχεται από προηγούμενες δεκαετίες.

Ποιος είπε ότι δεν γράφονται πια καλά λαϊκά τραγούδια; Ποιος είπε ότι το σύγχρονο λαϊκό ή λαϊκότροπο διακρίνεται από φασόν ερωτομανία και ντουμπλ-φας ιδιότητες, έτσι ώστε να προσαρμόζεται και σε μουσικές σκηνές και σε πίστες και στον Νταλάρα και στον Λιδάκη και στον Κιάμο; Τραγούδια με προσωπικότητα, με σαφές στίγμα και βαρύτητα είναι και τα 14 της συνεργασίας του Βασίλη Δημητρίου με τον Γιάννη Κακουλίδη. Με κάποια μπορείς να διαφωνήσεις στιχουργικά -όπως π.χ. με το επικό περιεχόμενο «Του Μεγαλέξανδρου», ένα πρόσωπο-φετίχ στη στιχουργία του Κακουλίδη, αν θυμηθούμε και τη συνεργασία του με τον Χριστόδουλο Χάλαρη. Με άλλα να χαμογελάσεις για το στιχουργικό δαιμόνιο που φρόντισε να κάνει ρίμα η τραβεστί με τον σοσιαλιστή («Κουβέντες για τον Μαρξ»). Σε άλλα να ανακαλέσεις τη στιχουργική παράδοση του Μάνου Ελευθερίου («Σε λένε Μπέμπα, Γενοβέφα, Κομνηνή» γράφει ο Κακουλίδης στην «Πρώτη Φορά», για να μας θυμίσει το «Είσαι η Πρέβεζα, τα Γιάννενα και το Κιλκίς..») ή τα χαρούμενα 60’ς των Χατζιδάκι-Σακελλάριου και μελωδίες που είναι σαν να περιμένουν την Καρέζη ή τη Βουγιουκλάκη να επιστρέψουν απ΄την εκδρομή (π.χ. το «Σαν μπήκα στον Παράδεισο»). Είναι, όμως, όλα τραγούδια που δεν περνούν απαρατήρητα, βάζουν ψηλά τον πήχη στη μελωδία και στο στίχο κι αποδεικνύουν ότι όταν δημιουργοί κι ερμηνευτές σέβονται τον χρόνο και τον εαυτό τους, κάνουν εξαιρετικές δουλειές. Ο δίσκος ακούγεται καταρχήν ολόκληρος - χωρίς δηλαδή εκείνη τη σχεδόν αντανακλαστική σε πολλές άλλες περιπτώσεις κίνηση προς το… forward. Μελωδικά έχει την αναγνωρίσιμη σφραγίδα του Βασίλη Δημητρίου, ενός δημιουργού που ξαναέδωσε υπόσταση στην έννοια «σεμνός». Δεν έχει κάνει θέμα τις επιτυχίες του, ούτε καν αυτό το υπέροχο «Πεπρωμένο», ένα από τα τελευταία πραγματικά καλά τραγούδια που είπε ο Νταλάρας. Κι εδώ ξαναβρίσκει απολύτως το τέμπο του, δεν ξοδεύεται σε ευκολίες και φτιάχνει «χειροποίητα» τραγούδια, ζεϊμπέκικα, χασάπικα και λαϊκές μπαλάντες, κατάλληλα για παρέες που ακόμα επιμένουν να τραγουδούν με το παλιό κι αυθεντικό μεράκι. Έχει βέβαια τρεις αντάξιους συμμάχους. Πρώτα-πρώτα τον Γιάννη Κακουλίδη που είχε αρκετά χρόνια να δώσει στίχους κι ακόμα περισσότερα να συνεργαστεί μ΄έναν συνθέτη για έναν ολόκληρο δίσκο. Οι στίχοι του είναι καλοδουλεμένοι, πρωτότυποι, με αυτή την κάπως βυζαντινή παράδοση στις πιο σκούρες αποχρώσεις τους και την ευπρόσδεκτη αμεσότητα μίας ουσιαστικής λαϊκότητας. Και βέβαια δεν είναι όλοι ερωτικοί. Αντίθετα αντλούν θέματα από τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση μέχρι το προσωπικό βίωμα, κατορθώνοντας ακόμα κι όταν πραγματεύονται «αρχετυπικά» θέματα (όπως τον θάνατο ή την αντίσταση στην εξουσία) να το κάνουν με απρόβλεπτο τρόπο, άλλοτε χαριτωμένο και πάντα βαθύ και ουσιαστικό.
Ο Μανώλης Μητσιάς διατηρεί μ΄ένα μαγικό τρόπο αναλλοίωτη τη φωνή του. Κι όταν βρίσκει και κατάλληλο υλικό όπως τώρα, δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει τον νεότερο εαυτό του. Δεν ήταν έκπληξη η άψογη ερμηνεία του. Έκπληξη είναι για όσους δεν την ξέρουν ακόμα καλά, η Γιώτα Νέγκα. Μια σημαντικότατη τραγουδίστρια που κινείται εξίσου καλά στο λαϊκό, στο έντεχνο ή ακόμα και στην τζαζ, αλλά επί χρόνια βλέπει άλλες συνομήλικες συναδέλφους της με πολύ λιγότερα ερμηνευτικά προσόντα να ανακηρύσσονται «οι καλύτερες της γενιάς τους». Ευτυχώς δεν χάνει την ψυχραιμία, ούτε και το πείσμα που τη φέρνει κι εδώ να ερμηνεύει υποδειγματικά δύο μπαλάντες.
Σ΄ένα δίσκο που αξίζει στο σύνολό του, το μόνο που θα μπορούσε να προσάψει κανείς είναι η λίγο «παλιοκαιρίσια» πατίνα του. Είναι τόσο καλός που μοιάζει και υφολογικά να έρχεται από προηγούμενες δεκαετίες. Αλλά εμάς τουλάχιστον, αυτό δεν μας πειράζει καθόλου.

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2017

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2017

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2017

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2017

Κυκλοφορίες Μαΐου 2017

Κυκλοφορίες Απριλίου 2017

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2017

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2016

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2016

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαΐου 2016

Κυκλοφορίες Απριλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2016

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2015

Κυκλοφορίες Απριλίου 2015

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2014

Κυκλοφορίες Μαΐου 2014

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2014

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2014

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2013

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2013

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Απριλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2013

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2012

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2012

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2012

Κυκλοφορίες Μαΐου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011