ΤΡΙΤΗ 19 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Μουσική | Κυκλοφορίες

Ελένη Τσαλιγοπούλου 2011, CD, ΤΑ-ΡΙ-ΡΑ, Sony Music



Cd_large_1921_1_0427  

Το συνολικό αποτέλεσμα του δίσκου δεν είναι κακό, όχι μόνον για μια «πρωτάρα» στη σύνθεση, αλλά και εν συγκρίσει με ό,τι κυκλοφορεί γενικώς. Αλλά δεν είναι κι αυτό στο οποίο θα σταθεί κανείς περισσότερο, σε σχέση με όσα έχει κατά καιρούς ερμηνεύσει η Τσαλιγοπούλου.

Η αγωνία των ερμηνευτών να υπάρξουν σ΄ένα τοπίο εξαιρετικά δυσμενές, θα ΄ναι προφανώς ακόμα μεγαλύτερη για τους παλαιότερους και καταξιωμένους που έχουν άλλο μέτρο σύγκρισης. Είναι δίκοπο μαχαίρι το ότι εκείνοι πρόλαβαν να ζήσουν τις ευφορικές ημέρες της δισκογραφίας και των live. Τώρα που οι αγελάδες είναι ισχνές-ισχνότατες και τα καλά τραγούδια κυκλοφορούν σε ποσοστά αντιστρόφως ανάλογα προς τον υπερπληθυσμό των τραγουδιστών, δύο φαίνεται να είναι οι δρόμοι για όσους παραμένουν στην mainstream δισκογραφία και θέλουν να ενισχύσουν το προσωπικό τους ρεπερτόριο, περιορίζοντας τον κίνδυνο των - όλο και πιο - χαμηλών πωλήσεων. 'Η να αντέξουν μια κάπως μεγαλύτερη απουσία από το δισκογραφικό «μέτωπο», προκειμένου να ψάξουν περισσότερο και - αν είναι τυχεροί - να βρουν καλά τραγούδια. 'Η να ακολουθήσουν την εφαρμοσμένη συνταγή του δισκογραφικού marketing, προτείνοντας ένα πρωτότυπο concept. Το τελευταίο ήταν κι η επιλογή της Ελένης Τσαλιγοπούλου που είχε να βγάλει δίσκο από το 2008. Επανήλθε πρόσφατα με το "Τα-ρι-ρα", το οποίο συστήνει την τραγουδίστρια με την επιπλέον ιδιότητα της μελοποιού: Η ίδια, δηλαδή, έχει γράψει τη μουσική και στα οκτώ καινούρια τραγούδια που ερμηνεύει. Όσο για το στιχουργικό μέρος, αν εξαιρέσει κανείς τη συνεισφορά του Θοδωρή Γκόνη και του Νίκου Μωραΐτη (για τα «Μοσχολούλουδο» και «Γράμμα σε μένα», αντίστοιχα) το δισκογραφικό concept κρύβει μία ακόμα έκπληξη: Τους στίχους υπογράφουν γνωστοί τραγουδοποιοί. Οι Νίκος Ζούδιαρης, Νίκος Πορτοκάλογλου, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Παύλος Παυλίδης, Vassilikos, Φοίβος Δεληβοριάς - με τη σειρά που παρουσιάζονται στο δίσκο. Μ΄αυτά και με τα χαριτωμένα σκιτσάκια όλων των συντελεστών από την Ελίνα Στελετάρη, στο εξαιρετικά σχεδιασμένο εξώφυλλο και φυλλαδιάκι του cd, ολοκληρώνεται η πρωτοτυπία της έκδοσης. Όχι επειδή οι μελωδίες των τραγουδιών είναι αποτυχημένες - καθόλου μάλιστα. Αλλά είναι τετριμμένες και προσανατολίζουν τον ακροατή σ΄ένα deja ecouter, το οποίο ανακαλεί το ρεπερτόριο της ίδιας της Τσαλιγοπούλου. Στις περισσότερες περιπτώσεις δηλαδή, η μελωδία κινείται σε δρόμους και νότες στις οποίες έχει δοκιμάσει τη φωνή της - με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία. Και οι στίχοι, όμως, δεν μοιάζουν να ανήκουν στις καλύτερες στιγμές των δημιουργών τους. Στην περίπτωση των τραγουδοποιών, όπου μελωδία και στίχος αναπτύσσονται κατά κανόνα ταυτόχρονα, είναι και κατανοητό. Μια τέτοια στιχουργική «παραγγελία», ρισκάρει να τους οδηγήσει κατευθείαν στις τεχνικές τους ευκολίες. Κι εδώ αυτό μάλλον συμβαίνει αφού οι περισσότεροι προσφέρουν αξιοπρεπείς αλλά ανέμπνευστους στίχους ή στίχους όπου είναι ευδιάκριτη η βιασύνη καθενός. Σε κάποιες περιπτώσεις πρόβλημα είναι και το «πάντρεμα» μουσικής-στίχου. Π.χ. το στιχουργικό ιδίωμα του Νίκου Πορτοκάλογλου ή του Φοίβου Δεληβοριά είναι τόσο άρρηκτα δεμένο με τις μελωδικές τους επιλογές, ώστε εδώ να ακούς τη μουσική της Τσαλιγοπούλου, αλλά να «ηχεί» το δικό τους ύφος. Παρότι τα ραδιόφωνα ξεχώρισαν ήδη τις «Σκιές» (σε στίχους του Ιωαννίδη), ίσως η πιο επιτυχημένη «συμβίωση» της μουσικού Τσαλιγοπούλου είναι αυτή με τους στίχους του Παύλου Παυλίδη, για «Το Όνειρο». Εκείνος ανταποκρίνεται με το στιχουργικά εικονοκλαστικό, «παραισθησιακό» του σύμπαν. Κι εκείνη γράφει μια ανάλογη, χαρούμενη, λίγο φευγάτη μουσική. Το συνολικό αποτέλεσμα δεν είναι ωστόσο κακό, όχι μόνον για μια «πρωτάρα» στη σύνθεση, αλλά και εν συγκρίσει με ό,τι κυκλοφορεί γενικώς. Αλλά δεν είναι κι αυτό στο οποίο θα σταθεί κανείς περισσότερο, σε σχέση με όσα έχει κατά καιρούς ερμηνεύσει η Τσαλιγοπούλου.

Nαταλί Χατζηαντωνίου

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2017

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2017

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2017

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2017

Κυκλοφορίες Μαΐου 2017

Κυκλοφορίες Απριλίου 2017

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2017

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2017

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2016

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2016

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2016

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαΐου 2016

Κυκλοφορίες Απριλίου 2016

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2016

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2016

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2015

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2015

Κυκλοφορίες Απριλίου 2015

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2015

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2014

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2014

Κυκλοφορίες Μαΐου 2014

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2014

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2014

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2013

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2013

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2013

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαΐου 2013

Κυκλοφορίες Απριλίου 2013

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2013

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2013

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2012

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2012

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2012

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2012

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2012

Κυκλοφορίες Μαΐου 2012

Κυκλοφορίες Απριλίου 2012

Κυκλοφορίες Μαρτίου 2012

Κυκλοφορίες Φεβρουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2012

Κυκλοφορίες Δεκεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Νοεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2011

Κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου 2011

Κυκλοφορίες Αυγούστου 2011

Κυκλοφορίες Ιουλίου 2011

Κυκλοφορίες Ιουνίου 2011