Φωτογραφία | Πρόσωπα

Τζορτζ Χάρελ, ο μάστερ των χολιγουντιανών ενσταντανέ 18 Αυγούστου 2012

Ένα νέο λεύκωμα παρουσιάζει τις εξαιρετικές φωτογραφίες του διάσημου καλλιτέχνη.

Στα 16 του ήθελε να γίνει ιερέας ή καλλιτέχνης. Όντας αναποφάσιστος, έκανε αίτηση στην ιερατική σχολή Quigley Seminary και στο Art Institute του Σικάγο όπου κατοικούσε, ελπίζοντας να αποφασίσει η τύχη γι’ αυτόν. Τελικά έγινε δεκτός και στα δύο. Ευτυχώς, τον κέρδισε το δεύτερο. Στα 40 του ήταν ήδη χωρισμένος και φίλος με μερικές από τις μεγαλύτερες χολιγουντιανές σταρ. «Ένα πορτρέτο του Χάρελ» έγραφε το «Esquire» το 1936, είναι για μια συνηθισμένη έκδοση ό,τι είναι μια Rolls-Royce για ένα πατίνι». Μέχρι πρόσφατα όμως, το επίκεντρο στις φωτογραφίες του Χάρελ ήταν το αντικείμενο της φωτογράφισης και όχι οι καλλιτεχνικές του δυνατότητες. Ένα νέο λεύκωμα υπό τον τίτλο «Hurrell: The Kobal Collection» (κυκλοφορεί στις 30 Αυγούστου) έρχεται να αποκαταστήσει την παράλειψη. Οι φωτογραφίες _οι οποίες, παρεμπιπτόντως, εμφανίζονται σπάνια στην αγορά και κοστίζουν χιλιάδες δολάρια_ προέρχονται από τη συλλογή του Τζον Κόμπαλ, ενός συλλέκτη που άρχισε να συγκεντρώνει τα έργα από την αρχή του ’70.
«Το πιο σημαντικό στοιχείο στο στυλ μου ήταν να δουλεύω με σκιές για να σχεδιάσω το πρόσωπο, αντί να το περιχύνω με φως» έλεγε ο ίδιος ο Χάρελ για τα πορτρέτα του. Ενσωμάτωνε ένα φως σε ένα μπουμ μικροφώνου και ακολουθούσε τα «θύματά» του για να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ήταν μάστερ του retouching και προτιμούσε τα μοντέλα του χωρίς μέικ-απ ώστε να μπορεί κατόπιν να δουλέψει τα αρνητικά. Έγινε ειδικός σε μια εποχή που το Χόλιγουντ έλαμπε. Και παρότι πήγε στην MGM λίγο μετά το κραχ, όλοι έβρισκαν να ξοδέψουν μια δεκάρα για τις ταινίες με τους θεούς και τις θεές που αυτός πλάσαρε στο κοινό.
Ο Χάρελ κατέφθασε στην Καλιφόρνια ως ζωγράφος τοπίων. Άρχισε να τραβά φωτογραφίες για να ενισχύσει το εισόδημά του. Σύντομα μπήκε στα κινηματογραφικά κυκλώματα, φωτογραφίζοντας όλους τους σταρ της εποχής: από τον Κλαρκ Γκέιμπλ και την Γκρέτα Γκάρμπο ως την Μπέτι Ντέιβις, τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και την Τζόαν Κρόφορντ. Στις αρχές του ’80 τον ξανα- ανακάλυψαν, όταν  η φωτογραφία του είδους επέστρεψε στη μόδα. Μια ματιά στο έργο του όμως είναι σα να ξανακοιτάς τη διαχρονικότητα.

Ελίνα Μπέη

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_slider Richard Avedon: Σημεία-σταθμοί στη ζωή του μάγου της φωτογραφίας Ας τον γνωρίσουμε καλύτερα με αφορμή την έκθεση «Avedon: Women».
#load_content_with_ajax