ΤΡΙΤΗ 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017
Θέατρο | Νέα

Ψήφος εμπιστοσύνης στο δικό μας θέατρο 12 Φεβρουαρίου 2017

Οι εγχώριοι θεατρικοί (και μη) συγγραφείς, παλαιοί και νεότεροι, έχουν την τιμητική τους στις αθηναϊκές σκηνές.

Το ελληνικό έργο τα τελευταία χρόνια τείνει να εξελιχθεί σε απόλυτο πρωταγωνιστή του σύγχρονου θεατρικού τοπίου, καθώς κλασικοί, αλλά και νεώτεροι Έλληνες συγγραφείς φιλοξενούνται στις Αθηναϊκές και όχι μόνο σκηνές κερδίζοντας όλο και περισσότερο τις προτιμήσεις του κοινού και αποδεικνύοντας πως η ελληνική γραφή δηλώνει έντονα «παρούσα».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου στο θέατρο Πορεία, όπου και παίζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η απρόσμενη επιτυχία και τα απανωτά sold out του «Στέλλα Κοιμήσου» του Γιάννη Οικονομίδη στο Εθνικό Θέατρο, ο μονόλογος της «Κατερίνας» του Κορτώ (σκην. Γιώργος Νανούρης) που συνεχίζεται για τρίτη χρονιά, τα «Αβγα Μαύρα» του Διονύση Χαριτόπουλου (σκην. Αντώνη Αντωνίου) στη Θεατρική Σκηνή, αλλά και ο «Άγριος Σπόρος» του Γιάννη Τσίρου (σκην. Ελένη Σκότη) που από πέρσι παίρνει τη μία παράταση μετά την άλλη στο Θέατρο Επί Κολωνώ.
Την ίδια στιγμή, αναμένεται με προσμονή το ανέβασμα της εμβληματικής τριλογίας του Στρατή Τσίρκα «Ακυβέρνητες Πολιτείες» (σκην. Έφη Θεοδώρου) σε μια συμπαραγωγή του Θεάτρου Τέχνης με το Εθνικό Θέατρο, ενώ παραστάσεις όπως η «Φαύστα» με την εξαιρετική Ελένη Κοκκίδου (σκην. Μ. Φριντζήλα ) στο θέατρο Προσκήνιο, η θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου «Αστροφεγγιά» (σκην. Πέτρος Ζούλιας) στο θέατρο Χώρα, αλλά και η στροφή των Ρέππα- Παπαθανασίου σε μια πιο δραματική και ρεαλιστική γραφή στη «Δεύτερη Φωνή» (σκην. Κ. Μαρκουλάκης) στο θέατρο Αποθήκη έχουν ήδη κερδίσει τις προτιμήσεις του κόσμου.
Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο, εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι αφενός μεν το «Κίνημα Ελληνικού Έργου», που εγκαινιάζεται με την έναρξη της λειτουργίας του «Έαρ» Βικτώρια με στόχο την ανάδειξη της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, λογοτεχνίας και ποίησης, αφετέρου δε η πρωτότυπη δράση του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης «Η λογοτεχνία στη σκηνή», όπου Έλληνες δημιουργοί (Γιάννης Στίγκας, Θωμάς Τσαλαπάτης, Μαρία Φακίνου) συνομιλούν με τη γενιά τους (Medea Electonique, Κωνσταντίνος Χαντζής, Μαρία Μαγκανάρη).

Εμείς με αφορμή τα παραπάνω παρουσιάζουμε τα ελληνικά έργα που φιλοξενούνται αυτήν την περίοδο στις μεγάλες θεατρικές, αλλά και πιο εναλλακτικές σκηνές της χώρας.

Στο Εθνικό Θέατρο αυτήν την περίοδο παίζεται με επιτυχία ο «Εξηνταβελώνης» του Κωνσταντίνου Οικονόμου εξ Οικονόμων (σκην. Λ. Μελεμέ), ενώ πριν λίγες ημέρες έριξε αυλαία ο «Ανεμος» του Κωνσταντίνου Ρήγου. Με εξαιρετικό ενδιαφέρον αναμένεται ο «Θερισμός» του Δημήτρη Δημητριάδη (σκην. Δ. Τάρλοου).

Στο Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος φαίνεται πως το ελληνικό στοιχείο είναι φέτος κυρίαρχο, καθώς φιλοξενεί στις σκηνές του πέντε Ελληνικά έργα: το «Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή (σκην. Θανάσης Παπαγεωργίου), το έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε» (σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου), το «Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ» του Σταύρου Τσιώλη (σκην. Ταξιάρχη Χάνου), ενώ αναμένονται οι πρεμιέρες της «Ασκητικής» του Νίκου Καζαντζάκη (σκην. Ανδρέας Κουτσουρέλης) και του «Γκιάκ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου (σκην. Γεωργία Μαυραγάνη).

Στο θέατρο Τέχνης τη φετινή σεζόν φιλοξενήθηκε η «Αδαμαντία» του Παναγιώτη Μέντη (σκην. Κωστής Καπελώνης), ο «Θουκυδίδης Δραματικός: Το Θέατρο του Πολέμου» σε κείμενο – δραματουργία Γιάννη Λιγνάδη (σκην. Δημήτρης Λιγνάδης – Γιάννης Παναγόπουλος, το «Insenso» του Δημήτρη Δημητριάδη (σκην. Πέτρου Σεβαστίκογλου), το «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι» (κείμενο-σκην. Βασίλης Παπαβασιλείου), ενώ τώρα παρουσιάζονται το «Relax Mynotis» (κείμενο-σκην. Βασίλης Παπαβασιλείου) και το «Διάφορες Επιλογές Πέτρος» του Ευθύμη Φιλίππου (σκην. Αργυρώ Χιώτη).

Ο πιο εναλλακτικός πολυχώρος Vault Theatre Plus συνεχίζει, για πέμπτη χρονιά, να στηρίζει και να στηρίζεται στο νεοελληνικό έργο. Στις σκηνές του φέτος συναντάμε δυνατούς μονολόγους, όπως το «Μάρτυς μου ο Θεός» (σκην.Σοφία Καραγιάννη) του Μάκη Τσίτα, το «Που είναι η μάνα σου μωρή» (σκην. Ένκε Φεζολλάρι) της Δήμητρας Πέτρουλα, το διήγημα του Μιχαήλ Μητσάκη «Αυτόχειρ» (σκην. Κώστα Παπακωνσταντίνου), κοινωνικά δράματα, όπως τις «Ερωμένες στον καμβά» (σκην. Παναγιώτη Παναγόπουλου) της Σοφίας Καψούρου, το «Camille Claudel Mudness» του Γιάννη Λασπιά, αλλά και κωμωδίες, όπως το «Μια μέλισσα τον Αύγουστο» (σκην. Βαγγέλη Λάσκαρη) του Θοδωρή Αθερίδη, τη «Ζωή Μετά χαμηλών Πτήσεων» (σκην. Δημήτρη Αγορά) του Αρκά, αλλά και τη φουτουριστική δραμεντί «Λάφυρα, Τhe Show» (σκην.Μάνου Κανναβού) της Μαρίας Μάζη.

Στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, το θεατρικό 2017 ξεκίνησε με τρία έργα σημαντικών Ελλήνων συγγραφέων του νεότερου, και όχι μόνο, ρεπερτορίου: το διήγημα μυστηρίου του Κ.Π. Καβάφη «Εις το φως της ημέρας» (σκην. Δημήτρης Φοινίτσης), το άπαικτο έργο του Αριστείδη Αντονά «Ο Μηχανισμός του Δωματίου» (σκην. Βάσια Χρονοπούλου) και το διήγημα της Ελεωνόρας Σταθοπούλου «Εις Ελευθερίαν» (σκην. Μαρία Αιγινίτου).

Αλλά και στο θέατρο Skrow στο Παγκράτι το ελληνικό έργο καλά κρατεί. Μετά τη λήξη των παραστάσεων του εξαιρετικού «Γκιακ» (σκην. Θανάσης Δόβρης) του Δημοσθένη Παπαμάρκου, παρουσιάζεται ο «Κατάθλας» (σκην.Μιχάλης Γιγιντής) της Κιτσοπούλου, το «Ασυνόδευτο» (σκην. Γ. Νταλιάνης, Β. Μαυρογεωργίου) του Ανδρέα Φλουράκη, ενώ σύντομα θα δούμε και τον Ντετέκτιβ (σκην. Μ. Στεφανάκης) του Δημήτρη Χατζή.
Πέρα όμως από τις θεατρικές σκηνές, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε και στην ομάδα της Bijou de Kant που κατά παράδοση δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση σε ιδιαίτερα Ελληνικά έργα και αυτήν την περίοδο παρουσιάζει στη σκηνή του Faust τα «Αμάραντα» του Παύλου Μάτεσι και της Γλυκερίας Μπασδέκη και στο θέατρο της οδού Κυκλάδων το «Θέλετε να χορέψομε Μαρία;» της Μέλπως Αξιώτη.

Τέλος, το γεγονός πως συγγραφείς, όπως ο Θανάσης Τριαρίδης («Lacrimosa ή το απέπρωτο»-Θησείον, Lebensraum- Faust, αλλά και ο Οιδίνους κ.ά), ο Δημήτρης Δημητριάδης (Insenso- Tέχνης, Θερισμός- Εθνικό, αλλά και «Ο κυκλισμός του Τετραγώνου», «Φαέθωντας» κ.ά.), ο Βασίλης Κατσικονούρης («Καλιφόρνια Ντρίμιν»- Tempus Verum, Καγκουρώ- Σταθμός Θέατρο, αλλά και το «Γάλα»κ.α), η Λένα Κιτσοπούλου («Κατάθλας»- Skrow, «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.»- Χυτήριο, «Το πράσινό μου το φουστανάκι»- «Αλκμήνη» , «Μεγάλοι δρόμοι» κ.ά) και ο Ευθύμης Φιλίππου («Διάφορες Επιλογές Πέτρος» – Τέχνης, «Αίματα», «Τα Ωραία Χέρια Μας» κ.ά.), τα τελευταία χρόνια τείνουν να εξελιχθούν σε αγαπημένους των Ελλήνων σκηνοθετών αποδεικνύει πως τελικά η ελληνική γραφή δε χάνεται ούτε αποδυναμώνεται στο πέρασμα του χρόνου. Τουναντίον πάλλεται και κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος...

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Νέα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΝΕΑ" Main_almalibre.co_-_home_ Αναγκαίος ως επανάσταση, κινητήριος δύναμη για αντίσταση Η φετινή θεματική ομπρέλα του In Progress Feedback Festival είναι ο έρωτας. Main_pan170217_5d3_2526_ Θεατρικές ματιές στον Μάρτιο Τιτανομαχίες, Βυσσινόκηπος, Από τη γλυκιά ανία στη... λαγνεία και πολλές άλλες παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα στα αθηναϊκά θέατρα. Main_unnamed_(5) Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα συμβαίνουν στον Νέο Κόσμο Η Ιόλη Ανδρεάδη σκηνοθετεί το πολυβραβευμένο έργο των Macmillan- Donahoe. Main_645ff28e6f Στη Νέα Υόρκη τσακώνονται ακόμη για τον φεμινισμό Μία παράσταση των Wooster Group αναβιώνει ένα ιστορικό γεγονός με θέμα τις γυναίκες. Main_pan170213_5d3_9903 Μια σύγχρονη παραβολή που ψάχνει το νόημα - Φωτογραφίες «Αφέντης και Δούλος» στο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου σε διασκευή – σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Main_slider «Μάνα Κουράγιο» από τον Τερζόπουλο στην Αγία Πετρούπολη Πρεμιέρα την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Αλεξαντρίνσκι στην Αγία Πετρούπολη
#load_content_with_ajax