ΠΕΜΠΤΗ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017
Θέατρο | Νέα

Δείτε τους νικητές των Κρατικών Βραβείων Συγγραφής Θεατρικού Έργου 17 Ιουλίου 2017

Στον Thelonius Monk το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Εργου για το 2016.

Tα βραβεία των διαγωνισμών Κρατικών Βραβείων Συγγραφής Θεατρικού Έργου του έτους 2016 ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού ΄Έργου αποτελούμενη από τους κ.κ. Νίκο Διαμαντή ως Πρόεδρο, Αμαλία Κοντογιάννη, Ειρήνη Πιττακή, ΈΕρι Κύργια και Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη ως μέλη αξιολόγησε τα 55 έργα που υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό και απένειμε ομόφωνα το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου έτους 2016 στο έργο «Ένας Στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ (A soldier named Love)» του Δημήτρη Σδρόλια, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Thelonius Monk», με το εξής σκεπτικό:
 "Η Επιτροπή επισήμανε ότι οι αρετές του εν λόγω θεατρικού έργου αφορούν τόσο στην πρωτοτυπία του θέματος όσο και στην ανάπτυξη αυτού. Ο συγγραφέας είναι σε θέση να αναδείξει έναν πολιτικό προβληματισμό χωρίς να προσφεύγει στην επικαιρικότητα και χωρίς να περιορίζεται σε ένα στενό πλαίσιο εντοπιότητας. Η επιλογή ενός απροσδιόριστου, δυστοπικού περιβάλλοντος ενισχύει την εμβέλεια του έργου, ενώ και το πλάσιμο των χαρακτήρων, τόσο του κεντρικού πρωταγωνιστή όσο και των δορυφορικών αυτού ρόλων, είναι ευφάνταστο και ολοκληρωμένο. Η κλιμάκωση της δράσης είναι σχεδιασμένη προσεχτικά, κρατώντας σε εγρήγορση το ενδιαφέρον του θεατή. Οι όποιες ανιχνεύσιμες επιρροές στο ύφος γραφής μοιάζουν καλοχωνεμένες, ενώ και η συνομιλία με διαφορετικά ρεύματα και είδη (όπως παραμύθι, αρχαία τραγωδία, "in your face" κ.λ.π.) αποδεικνύεται γόνιμη. Ο συγγραφέας κατορθώνει ακόμα να ξεπεράσει τον κίνδυνο της συναισθηματολογίας και του μελοδραματισμού και να παραδώσει ένα έργο δραματουργικά στέρεο, ικανό να σταθεί σε οποιαδήποτε σύγχρονη θεατρική σκηνή".
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ.

Τέλος, η Επιτροπή έκρινε ότι πρέπει να κάνει ειδική αναφορά σε πέντε (5) έργα ξεχωρίζοντάς τα από τα υπόλοιπα, τα οποία διακρίνονται από μια προσπάθεια αναψηλάφησης της θεατρικής γλώσσας και από νεωτερικότητα τόσο στη θεματική τους όσο και στο θεατρικό χειρισμό τους.
Πρόκειται για τα έργα:
1. «Η Καραγκιόζενα στους δράκους» του Αυγερινού Φραγκούλη, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Ενιπέας»
2. «Το λευκό του μολύβδου» του Ιωάννη Κλωνάτου, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «albatros».
3. «Φυλλάδια αντί στεφάνων» του Παναγιώτη Γκούβερη, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Αστέρω Στυλιανού».
4. «Πορτοκάλι Γλυκό» της Αντωνίας Θεοχαρίδου, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Τόνια Θαλασσινού».
5. «Φρέντι» του Φοίβου Μπότση, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Corto Maltese».

Η Επιτροπή, με μεγάλη ευαισθησία και προσοχή, σημείωσε πως ο μεγάλος αριθμός από τα υποβληθέντα στο διαγωνισμό έργα χαρακτηρίζονται από εύκολο τηλεοπτικό χειρισμό, φιλολογικές προσεγγίσεις και αδυναμία συνομιλίας με σημαντικά θέματα είτε της ελληνικής είτε της παγκόσμιας συγχρονίας.
Βασικό χαρακτηριστικό για αρκετά από τα έργα αυτά αποτελεί το γεγονός ότι  θεματολογικά, δραματουργικά, αλλά και σε επίπεδο γλώσσας και χειρισμού προσώπων, αρδεύουν από εύκολες και επαναλαμβανόμενες δεξαμενές θεματολογίας σχεδόν στερεοτυπικά.
 
Διαγωνισμός Κρατικού Βραβείου για Νέους  Θεατρικούς Συγγραφείς
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς αποτελούμενη από τους κ.κ. Αντώνη Αντωνίου ως Πρόεδρο, Λεία Βιτάλη, ΄Ελενα Πέγκα, Λίλλυ Μελεμέ και Γιάννη Καλαβριανό ως μέλη αξιολόγησε τα 41 έργα που υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό και θα ήθελε να επισημάνει ότι τα υποβληθέντα έργα στην πλειοψηφία τους στερούνται δομής και πρωτοτυπίας. Συγκεκριμένα παρατηρείται :
• Άγνοια κανόνων θεατρικής συγγραφής (αδυναμία εξέλιξης της πλοκής,  φλυαρία, κοινοτοπίες).
• Αναχρονιστικά στοιχεία στους χαρακτήρες.
• Λεξιλόγιο που δεν ανταποκρίνεται στη σημερινή πραγματικότητα.
• Σκηνές και διάλογοι, οι οποίοι αποτυπώνουν τηλεοπτικές επιρροές.

Ωστόσο η Επιτροπή αφενός θέλοντας να ενδυναμώσει το ηθικό των νέων συγγραφέων και αφετέρου έχοντας την αισιοδοξία ότι με συγγραφική καθοδήγηση κάποια από τα έργα μπορούν να γίνουν παραστάσιμα  αποφάσισε και, απονέμει κατά πλειοψηφία το Κρατικό Βραβείο για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς έτους 2016 στο έργο "Καμία ανάγκη ή Πορσελάνινες βουκολικές φιγούρες βόσκουν αμέριμνες" του  Παρασκευά  Πέτρου, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Πέτρος Καλαντζής» με το εξής σκεπτικό:

Το έργο αποτελεί ένα ευφάνταστο κείμενο από ενδιαφέρουσες σπονδυλωτές ιστορίες. Ωστόσο υστερεί στη σύνδεση και την αλληλουχία των σκηνών του. Η Επιτροπή θα ήθελε να ενθαρρύνει τον δημιουργό να εξελίξει τη συγγραφική του ικανότητα με πιο σαφείς δραματουργικούς κανόνες.
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.
Επίσης απονέμει ομόφωνα 'Έπαινο στο έργο "Οι καλοί λογαριασμοί" του Νικόλαου Δημητρόπουλου, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Νίκος Λαμά», με το εξής σκεπτικό:
Το έργο έχει ενδιαφέρον θέμα και ικανοποιητική γνώση της δομής ενός θεατρικού έργου,  παρουσιάζει ωστόσο πρόβλημα στο τέλος με αμήχανο κλείσιμο. Επίσης οι διάλογοι είναι τυποποιημένοι και δύσκολα συναντώνται στην πραγματική ζωή.

Διαγωνισμός Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού  ΄Έργου για παιδιά
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού ΄Έργου για παιδιά αποτελούμενη από τους κ.κ. Τάκη Τζαμαργιά ως Πρόεδρο, Μαρία Καρανάνου, Μίκα Πανάγου, Μαρία Δημάκη Ζώρα και Εδουάρδο Γεωργίου ως μέλη αξιολόγησε προσεκτικά τα 14 έργα που κατατέθηκαν στο διαγωνισμό, τα οποία παρά τον μικρό τους αριθμό παρουσίασαν μεγάλη θεματική ποικιλία.
Δεν έλειψαν οι πιο παραδοσιακές ιστορίες βασισμένες σε γνωστά μοτίβα, αρχαίους μύθους και παραμύθια αλλά ούτε και οι προσπάθειες να θιχτεί μια πιο σύγχρονη θεματολογία που αφορά στη σημερινή ελληνική κοινωνία.
Κι ενώ τα περισσότερα έργα δε στερούνταν ιδεών και πρωτοτυπίας, ήταν εμφανείς σε αρκετά μεγάλο βαθμό οι δραματουργικές ελλείψεις που παρουσίαζαν. Από την παντελή έλλειψη θεατρικότητας σε ορισμένα κείμενα μέχρι τα δραματουργικά κενά, την έλλειψη κέντρου βάρους και κορυφώσεων, την μη ανάπτυξη των δραματικών προσώπων και την προβληματική εξέλιξη της πλοκής στην πλειοψηφία των υπολοίπων.

Ξεχώρισε ωστόσο και απονέμει ομόφωνα το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά  έτους 2016 στο έργο: «Η παγωμένη πανοπλία και η συνθήκη στην παγωμένη χώρα» της Χρηστίνας Καραβεζύρη, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Ιούνιος Λάπων.» με το εξής σκεπτικό: Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη δραματουργική προσπάθεια που κατατέθηκε. Η θεματολογία του αντλεί από τα γνωστά μοτίβα των παραμυθιών τα οποία όμως τολμά στο φινάλε να ανατρέψει. Ο λόγος του είναι σύγχρονος, η πλοκή αναπτύσσεται χωρίς κενά και με σφιχτό ρυθμό, γίνεται προσπάθεια να ενταχτούν στην παράσταση νέες τεχνολογίες, ενώ καταφέρνει μέσα από μία ιστορία φαντασίας να θίξει σημερινά στερεότυπα και προκαταλήψεις. Η συγγραφέας διακρίθηκε επίσης για την πολύ καλή σκηνική οικονομία με αποτέλεσμα ένα κείμενο ανοιχτό σε εξέλιξη που έχει τη δυνατότητα να ανέβει άμεσα στη σκηνή.
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.

Η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε επίσης να απονείμει 'Έπαινο στο έργο: «Η μάχη της Κασσετίνας» της Ευγενίας Μαραγκού, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Φαιδωνία Ρεμούνδου» με το εξής σκεπτικό:
Πρόκειται για κείμενο κατάλληλο για πολύ μικρά παιδιά ή και για παραστάσεις κουκλοθεάτρου το οποίο μέσα από τον μικρόκοσμο μιας κασετίνας προβάλλει αξίες διαχρονικές. Το έργο πλατειάζει σε αρκετά σημεία με αποτέλεσμα να μετριάζεται η δραματική του δύναμη, ωστόσο διακρίθηκε για το χιούμορ και τη ζωντάνια στο λόγο του και την ενδιαφέρουσα εξέλιξη της βασικής ιδέας.

Tospirto Team

Περισσότερα "Νέα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΝΕΑ" Main_giannis_skourletis_bijoux_de_kant_site_15_photo_kiki_pap Δροσάκη- Πουλοπούλου: Οι Κόρες επιστρέφουν στην Οδό Κυκλάδων Για οχτώ μόνο παραστάσεις. Main_%ce%93%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%b9%cc%81%ce%ba%ce%b5%cf%82_%cf%84%ce%bf%cf%85_%ce%a0%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cc%81%ce%bd%cf%84%ce%b7 Μεντή – Ουζουνίδου- Μαλικένζου στις Γυναίκες του Παπαδιαμάντη Από τον Δεκέμβριο στο θέατρο Χώρα. Main_photo2_by___karol_jarek Η σεζόν της Μαρίας Κίτσου Πού θα συναντήσετε την Ελληνίδα ηθοποιό φέτος. Main_%ce%a7%ce%b9%ce%bf%ce%bd%ce%ac%ce%bd%ce%bf%ce%b9 Θέατρο Πόρτα 2017-2018: Με Βολταίρο, Vasistas, Burger Project και... Χιονάνους! Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα. Main_epitelous-prasino-fws-gia-ti-swtiria-tou-theatrikou-mouseiou_1.w_l Το Εθνικό Θέατρο θέλει υπό την προστασία σου το θεατρικό μουσείο H υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, είναι ιδιαίτερα θετική στην πρόταση αυτή. Main_''h_xamenh_timh_ths_katarina___mploym''_photo_2 «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ» και το «Κιβώτιο» στο Studio Μαυρομιχάλη Τι θα δούμε φέτος από τον Θεατρικός Οργανισμός Νέος Λόγος.
#load_content_with_ajax