ΤΕΤΑΡΤΗ 26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Θέατρο | Πρόσωπα

Συνέντευξη: Ο Γιάννης Στάνκογλου μιλά για τον «Αγαμέμνονα» στο www.tospirto.net 28 Ιουνίου 2018

«Μπορεί να έχω φάει λίγο τα μούτρα μου αλλά το πιο σπουδαίο είναι ότι ζω τη ζωή μου. Γρατζουνίστηκα, αλλά δεν πέθανα. Μου αρέσουν οι γρατζουνιές και στη ζωή και τη δουλειά μου».

Ο Γιάννης Στάνκογλου ετοιμάζεται να πει τα λόγια του «Αγαμέμνονα». Θα αφηγηθεί μια ιστορία με τον πιο ειλικρινή και έντιμο τρόπο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Σε σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις το έργο του Αισχύλου θα βγάλει συναισθηματικούς χυμούς και θα ασχοληθεί με μεγάλα ζητήματα.  «Το κύριο θέμα είναι η αφύπνιση του αισθήματος ευθύνης των πολιτών. Πρόκειται για την αρχή της σύγκρουσης: οι υπάκουοι πολίτες αισθάνονται αναπόφευκτη την αντίδρασή τους στην κατεστημένη τάξη πραγμάτων», υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης. Από την άλλη πλευρά ο Γιάννης Στάνκογλου έχει την ευκαιρία- για μια ακόμη φορά- να δοκιμάσει τις αντοχές και τα όρια του σε κάτι σπουδαίο. Ο άνθρωπος που είτε ασχολείται με το Αρχαίο Δράμα, είτε με κινηματογραφικούς ρόλους, τηλεοπτικές διαφημίσεις είτε φωτογραφίζεται σε εβδομαδιαία περιοδικά φαίνεται και είναι σημαντικός. Έχει ήθος, συγκροτημένη σκέψη και μία κανονική και πλούσια –σε εμπειρίες- ζωή.

Μοιάζει να είσαι συνεχώς στο τρέξιμο. Πώς σε κάνει να νιώθεις η πολλή δουλειά και οι πρόβες;
Δεν είμαι μόνο εγώ σε αυτή την κατάσταση.  Οι εν ενεργεία ηθοποιοί, αυτοί που εργάζονται, έχουν φτάσει σε σημείο να κάνουν 3-4 πράγματα την ίδια στιγμή. Είναι μία συνθήκη που σε αναγκάζει να ανακαλύπτεις καινούρια όρια για να μπορέσεις να αντέξεις αλλά –ταυτοχρόνως- πρέπει να καταφέρεις να πάρεις τις απαραίτητες ανάσες εκεί και όπου πρέπει για να ανταποκριθείς –σε όλα- με τον καλύτερο τρόπο. Χρειάζεται μία μικρή ανάπαυλα –κάθε φορά- για να μπορέσεις να πας παρακάτω. Για εμένα, όλο αυτό που συμβαίνει, είναι μια σημαντική εμπειρία και μία εκγύμναση. Άλλωστε πάντοτε ζούσα γρήγορα και έντονα. Επίσης αυτό που κάνω το αγαπώ πολύ και όταν έρχομαι σε επαφή με τέτοιου είδους κείμενα- όπως τώρα- αντλώ δύναμη και μεγάλη χαρά αφού δεν είναι – απλώς- θέατρο.

Η οικογένεια σου αντέχει αυτή την πίεση;
Αρκετά. Από τη στιγμή που και η γυναίκα μου προέρχεται από τον ίδιο χώρο και έχει σκηνοθετήσει πολλές φορές, γνωρίζει τι σημαίνει το «κάνω εντατική πρόβα» και δίνομαι στην προετοιμασία μιας παράστασης.

Επειδή είπες ότι δεν είναι απλώς θέατρο. Πώς ξεπερνάει τα όρια ο «Αγαμέμνονας», τι είναι αυτή η παράσταση;
Αυτά τα συγκεκριμένα κείμενα – τα κείμενα των Τραγικών ποιητών- είναι κάθε φράση και ένα έργο. Είναι θεϊκά κείμενα. Επίσης ο Αγαμέμνονας είναι μεγάλος και σπουδαίος. Δεν ξέρω πώς μπορώ να τον παρουσιάσω αλλά αυτό που προσπαθώ είναι να τον προσεγγίσω με ειλικρίνεια, αγάπη, τρυφερότητα και ευαισθησία και να πω τα λόγια του Αισχύλου- σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα- όσο πιο κατανοητά γίνεται. Θέλω ο θεατής να ακούσει – ξεκάθαρα- την ιστορία και να καταλάβει ποιος είναι ο Αγαμέμνονας. Δεν θα τον υποδυθώ, τα λόγια θα πω και θέλω να είμαι ακριβής αφού σε αυτά τα έργα δεν παίζονται τα νοήματα.

Είναι θέμα τεχνικής λοιπόν και όχι συναισθηματικής εμπλοκής
Η τραγωδία δεν είναι συναισθηματική. Το συναίσθημα προκύπτει από το κείμενο, την ατμόσφαιρα και την ενέργεια που «γεννιέται» από το πάρε-δώσε του πρωταγωνιστή με τον χορό, τους άλλους ήρωες και τον χώρο. Είναι ένα σύνολο, είναι κάτι ξεχωριστό.

Ποιος φτιάχνει αυτήν τη μαγεία; Ο σκηνοθέτης, οι ηθοποιοί;
Είναι σύνολο και ομάδα, αυτό είναι το θέατρο. Όμως, πάνω από όλα βρίσκεται ο σκηνοθέτης κι αυτό που έχει στο μυαλό του. Όσο πιο ειλικρινείς είμαστε όλοι τόσο πιο ωραίο είναι το αποτέλεσμα. Εκτός όμως από την ειλικρίνεια χρειάζεται να ανακαλύψεις κάτι μαγικό που δεν είναι μόνο μέσα σου αλλά και μέσα στο κείμενο. Επιπλέον είναι σημαντικό να υπάρξει επικοινωνία με τους συναδέλφους και σε αυτή την παράσταση υπάρχει μία πολύ δυνατή ομάδα. Η Μαρία Πρωτόπαππα, ο Αργύρης Πανταζάρας, ο Θοδωρής Κατσαφάδος και η Ιώβη Φραγκάτου και όλος ο χορός. Αυτό με κάνει να πιστεύω ότι μπορώ να ισορροπήσω και να παλέψω.

Ο σκηνοθέτης σας τι έχει στο μυαλό του; Πώς σας καθοδηγεί και που σας οδηγεί;
Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση σκηνοθέτη. Είναι ένας άνθρωπος που δεν έχει «τη μοντερνιά». Μπορεί να είναι κάτι σύγχρονο  αυτό που παρουσιάζει αλλά δεν είναι μία μέθοδος που βασίζεται στη σκηνοθεσία με στόχο τον εντυπωσιασμό. Σκαλίζει το κείμενο για να βγάλει αυτό που θέλει. Από τη στιγμή που είναι ξένος ίσως να αντιλαμβάνεται τα πράγματα χωρίς το βάρος του έλληνα. Η «απόσταση» τον βοηθάει να βρίσκει και το χιούμορ που υπάρχει μέσα στην τραγωδία.

Το «Αρχαίο Δράμα» το έχουν προσεγγίσει σκηνοθέτες και ηθοποιοί με στόχο τη μοντερνιά, αλλά και για να παραστήσουν τους σπουδαίους;
Έχει συμβεί, αλλά προκύπτει από την ανάγκη αυτού που το κάνει. Από τη στιγμή, όμως, που εκτιθέμεθα στο κοινό όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Μπορεί κάποιος σκηνοθέτης να προσπαθήσει να είναι μεγαλύτερος του ποιητή αλλά δε γίνεται να είσαι μεγαλύτερος από τον Αισχύλο. Είτε είσαι σκηνοθέτης, είτε είσαι ηθοποιός.

Κάνεις Αρχαία Τραγωδία αλλά κάνεις και τηλεοπτική διαφήμιση. Μπορείς να πρωταγωνιστήσεις σε ένα σήριαλ αλλά και σε μία κινηματογραφική ταινία...
Αυτό με κάνει να αισθάνομαι ότι μπορώ και κάνω πολλά και διαφορετικά πράγματα. Είναι κάτι που συνέβη από την αρχή... Γιατί κάνω θέατρο; Γιατί κάνω αυτή τη δουλειά; Δεν το κάνω για να φανώ, ούτε για να ανακαλύψω τον εαυτό μου, αυτό μπορεί να προκύψει και είναι θεμιτό αλλά με ενδιαφέρει να μπορώ να βρίσκομαι παντού. Βαριέμαι την επανάληψη. Μου αρέσει να βουτάω σε νέα νερά.

Δε θα ήθελες να μπεις σε ένα καλούπι και να παραστήσεις τον «ποιοτικό» ή τον εμπορικό; Δε σε ενδιαφέρει να πουλήσεις μια συγκεκριμένη εικόνα;
Είμαι τυχερός και σαν ηθοποιός και σαν άνθρωπος. Αυτό μεταφράζεται στο ότι είχα την τύχη να έχω  σημαντικούς δασκάλους στη σχολή, αλλά και τη δυνατότητα να ψάξω και να ανακαλύψω πολλά και διαφορετικά πεδία δράσης μέσα από προσωπική αναζήτηση αλλά και από συνεργασίες με σπουδαίους σκηνοθέτες, όπως ο Θόδωρος Τερζόπουλος ή ο Μιχαήλ Μαρμαρινός. ‘Ολα αυτά με έφεραν μπροστά σε μία πλειάδα επιλογών.  Με έβαλαν σε διαδικασία κίνησης και με οδήγησαν στο να δω ότι το σύστημα δεν είναι μόνο ένα.  Υπάρχουν πολλά συστήματα μέσα στα οποία θέλησα να δουλέψω και από το καθένα να κερδίσω κάτι πολύ σημαντικό.

Έχεις δηλώσει ότι είσαι μέρος του καλλιτεχνικού συστήματος. Ότι θα κάνεις εξώφυλλα και θα δώσεις συνεντεύξεις. Αυτό μπορεί να σε βάλει σε διαδικασία με στόχο να γοητεύσεις τις γυναίκες και να κάνεις μία μερίδα του κοινού να σε δει σαν ένα γοητευτικό άντρα και όχι μόνο σαν έναν καλό ηθοποιό; Κάνοντας –για παράδειγμα- μία sexy φωτογράφιση.
Μερικές φορές- τις περισσότερες-  δεν είναι κάτι που κυνηγάω  και δεν το κάνω από προσωπική ανάγκη. Αλλά αφήνομαι στα χέρια των “ειδικών”, στην αντίληψη ενός φωτογράφου.  Ναι, θα ρισκάρω και μπορεί να φάω τα μούτρα μου. Αλλά σκέφτομαι ότι θα περάσει και θα ξεχαστεί. Επίσης, από τη στιγμή που δεν το είχα κάνει μέχρι τώρα δεν έχω να χάσω κάτι αν το δοκιμάσω.  Στο μυαλό μου, όμως, δεν έχω το να πουλήσω την εικόνα του ωραίου. Αυτό που με νοιάζει είναι να κάνω τη δουλειά μου με τον πιο καλό και σωστό- στα δικά μου μάτια- τρόπο και να μπορώ να επικοινωνώ με το κοινό.

Τι θαυμάζεις στον εαυτό σου; Ποιο είναι το αγαθό που έχεις και νιώθεις όμορφα που υπάρχει μέσα σου;
Το ότι είμαι ανοιχτός σε νέα πράγματα και στις προκλήσεις. Δεν θα σχολιάσω και δεν θα κρίνω αυτό που μου λέει ο άλλος ή αυτό που θα σκεφτώ. Θα μπω στη διαδικασία να το αγαπήσω- εξ αρχής- και να το δοκιμάσω.

Έχεις φάει τα μούτρα σου; Γενικώς...
Επαγγελματικά όχι. Άλλωστε τι μπορεί να συμβεί; Άντε και να κάνω μια αποτυχία, δεν έγινε και κάτι σπουδαίο. Δεν είναι όλα θέμα επιτυχίας. Μιλάμε για εμπειρίες και μαθήματα. Σε προσωπικό επίπεδο επίσης δεν έχω παράπονο. Μπορεί να έχω φάει λίγο τα μούτρα μου αλλά το πιο σπουδαίο είναι ότι ζω τη ζωή μου.  Γρατζουνίστηκα, αλλά δεν πέθανα. Μου αρέσουν οι γρατζουνιές και στη ζωή και τη δουλειά μου.

Σου χρεώνεις χαμένο χρόνο ζωής;
Όχι. Και το λέω με σιγουριά. Όλα όσα έχω κάνει είχαν αξία και σημασία. Το μόνο που μπορώ να χαρακτηρίσω χαμένο χρόνο-τώρα πια- είναι μόνο αυτό που δεν θα προλάβω να κάνω με τα παιδιά μου κάτι ωραίο.

Ποια εικόνα έχουν τα παιδιά σου για εσένα; Τι σου λένε;
Με αγαπάνε. Όπως και εγώ. Με συγκινεί η αγάπη τους και αυτό που θυμάμαι είναι όταν πριν από λίγες ημέρες βρέθηκα κοντά τους και δε με άφηναν να φύγω. Μου έλεγαν “δε σε αφήνουμε, δε θα φύγεις”.

Αισθάνεσαι ενοχές όταν φεύγεις;
Ναι. Αλλά ξέρω ότι όταν τελειώσουν οι πρόβες θα είμαστε μαζί και σε αυτή την περιοδεία και θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μαζί μου νέους τόπους, θέατρα και ανθρώπους ενώ θα καταφέρουμε να ξεκλέψουμε λίγο χρόνο για διακοπές.

Γιώργος Βλαχογιάννης

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_original_slider Συνέντευξη: Ο Αρης Μπινιάρης φωνάζει «Ξύπνα Βασίλη!» «Νομίζω πως όταν δηλώσεις στο χρήμα τυφλή υπακοή, αλλάζεις και σίγουρα όχι προς το καλύτερο». Main_sliuder Η δεύτερη άνοιξη της Ισαμπέλλας Ροσσελλίνι «Το μυστικό της ομορφιάς μου είναι οτι θέλω να ικανοποιώ την περιέργεια μου». Main_slider Συνέντευξη: Η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, ο «Οδοιπόρος» κι η... αυτοχειρία «Ένας αυτόχειρας είναι ένας άνθρωπος με βαθιά επίγνωση της εξατομικευμένης ευθύνης». Main_slider Νέα Πρόσωπα: Κατερίνα Πατσιάνη Από τα «Μαθήματα Πολέμου» στον «Αγνό εραστή». Main_slider Ο Γιωργής Τσουρής, ο Γιώργος Παλούμπης και ο δικός τους Χαρτοπόλεμος «Μετά τον θάνατο του Βαγγέλη το δύσκολο θα ήταν να μην επιστρέφαμε. Ξεκινήσαμε μαζί με μια υπόσχεση να εκπληρώσουμε ένα όνειρό μας και δουλέψαμε πολύ σκληρά γι’ αυτό τόσο επί χάρτου όσο και επί σκηνής». Main_slider Συνέντευξη: Ο Τάσος Ιορδανίδης και η Ιωάννα Παππά μιλούν στο www.tospirto.net Οι δύο πρωταγωνιστές σε μία άκρως αποκαλυπτική συνέντευξη.
#load_content_with_ajax