Κινηματογράφος | Ταινίες

Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά , 2013

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Ελίνα Ψύκου
Σενάριο
Ελίνα Ψύκου
Πρωταγωνιστούν
Χρήστος Στέργιογλου, Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Σουξές, Θεοδώρα Τζήμου, Σύλλας Τζουμέρκας, Λένα Γιάκα, Βασίλης Δημητρούλιας
Διάρκεια
89
Χώρα
Ελλάδα, Τσεχική Δημοκρατία
Είδος
Δράμα
Πρεμιέρα
23 Ιανουαρίου 2014

Σούπερ ντεμπούτο για τη σκηνοθέτιδα, με τον πάντα καλό Στέργιογλου στο ρόλο μιας ρηχής τηλεπερσόνας που εξαφανίζεται εκουσίως –μέσα σε μια χώρα χωρίς σύγχρονους ήρωες που καταρρέει.

Αν και η αλλοδαπή κριτική –που γενικά επαίνεσε αυτήν την πρώτη ταινία της 35χρονης Ελληνίδας– χαρακτήρισε την ταινία της Ψύκου μαύρη κωμωδία και «άλλο ένα δείγμα του new weird Greek cinema», η ιστορία του Παρασκευά δεν είναι ούτε το ένα, ούτε το άλλο 100%. Παρά την υπόγεια χιουμοριστική παραβολικότητα του στόρι κατά τα 2/3 του φιλμ, ό,τι παρουσιάζεται θα μπορούσε και να συμβεί πραγματικά. Ο Αντώνης Παρασκευάς –ένας λαοφίλητος παρουσιαστής που μεσουρανεί στην ιδιωτική τηλοψία από τη γεννοφάσκια της, έχοντας περάσει από δελτίο ειδήσεων, παρουσιάσεις καλλιστείων, Eurovision και πρωτοχρονιάτικων τηλεγιορτών, όντας πλέον ο βασιλιάς της πολύ πρωινής ζώνης– καταφθάνει μέσα στο πορτμπαγκάζ ενός τζιπ σε ένα εγκαταλελειμμένο (ή κλειστό, λόγω χειμώνα) παραλιακό ξενοδοχείο. Οδηγός του τζιπ, ο καναλάρχης του, με τον οποίον ο Αντώνης έχει σκηνοθετήσει τη δήθεν απαγωγή του, μπας και τσιμπήσουν τα πεσμένα νούμερα της εκπομπής και ξελασπώσει ο καταχρεωμένος τηλεαστέρας.
Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας καταλαμβάνεται από επαναλαμβανόμενες σαν μάντρα τελετουργίες του κατάμονου Αντώνη στο άδειο ξενοδοχείο: ξύπνημα στις 04:00 τα ξημερώματα (η συνήθεια, γαρ), ευλαβική παρακολούθηση της εκπομπής «του», με τους συναδέλφους (εξαιρετικός ο Τζουμέρκας στο ρόλο του φιλόδοξου αντικαταστάτη) να οδύρονται κοινότοπα κι εντελώς «τηλεοπτικά» για την εξαφάνιση του Αντώνη τους, βιντεοσκόπηση του εαυτού του σε αυτοσχέδιο μαγειρικό σόου στην κουζίνα του ξενοδοχείου, ψυχαναγκαστική κατανάλωση σπαγγέτι, καραόκε στο άδειο κλαμπ του ξενοδοχείου, μηχανικές «βόλτες» με πενταλό στην μισοάδεια βρώμικη πισίνα… Κι όταν η πανδημική αγωνία για την «Εξαφάνιση του Αντώνη Παρασκευά» θα αρχίσει να φθίνει στα κουτσομπολοπεριοδικά και στο χαζοκούτι, ο ήρωας (και η ταινία) θα κάνουν τετ-α-κέ. Και, ως ένα βαθμό, θα χάσουν αμφότεροι την ταυτότητά τους… Μια ζωώδης αγριότητα θα αναδυθεί, καθώς ο Αντώνης εγκαταλείπει το κρησφύγετό του και βγαίνει στα χωράφια και τα χωριά της ελληνικής επαρχίας. Μια μεταστροφή που θα φτάσει έως τον αυτο-ακρωτηριασμό και το φόνο, περνώντας από ξύρισμα κεφαλιού και επιδρομές σε σκουπιδοτενεκέδες για σίτιση…
Από τα πιο δυνατά σημεία του φιλμ είναι οι σεναριακές νύξεις –που διόλου δεν κραυγάζουν– γύρω από την καθολική πτώση της χώρας που ανέδειξε αυτόν τον μπερλουσκονικό ήρωα. Τα πάμπολλα αρχαία αγάλματα στο ξενοδοχείο-όχημα του πολυτραγουδισμένου τουρισμού, το στεφάνι στον αδριάντα κάποιου (αληθινού) ήρωα στην πλατεία του χωριού όπου κοιμάται ο δραπέτης-Παρασκευάς, η ταρατατζούμ τηλεοπτική φιέστα, με παρουσιαστή τον ίδιο τον Αντώνη, για την εισαγωγή του ευρώ το 2000 («πρώτοι απ’ όλους», ας όψεται η διαφορά ώρας), όλα σιγομουρμουρίζουν περασμένα κλέη μιας χώρας που μόνη της πήγε και ξάπλωσε στο βούρκο. Και, όπως εύστοχα παρατηρεί η Ψύκου μέσα από τις εξαιρετικές  αναπαραστάσεις των τηλεοπτικών φληναφο-συζητήσεων, μιας χώρας που ζει ακόμα βαθιά νυχτωμένη…
Αν εξαιρέσουμε μια κάποια τεχνική «ένδεια» και το «κούρεμα» που καλόν θα ήταν να είχε πέσει σε κάποιες μακρόσυρτες σκηνές, η ταινία συνιστά σούπερ πρώτο διαπιστευτήριο μιας δημιουργού που έχει και «ρυθμό» και πράματα να πει. Και υπάρχουν και δυο σκηνές-διαμαντάκια: η μια, σε ένα παραλήρημα του Αντώνη με το ξενοδοχείο γεμάτο από κόσμο σε ένα ψιλοκίτς χριστουγεννιάτικο πάρτι, η άλλη, σε ένα βιντεοκλιπάτο χορευτικο-τραγουδιστικό ιντερμέδιο με τον Αντώνη (και τον καλλίφωνο Στέργιογλου) να τραγουδάει, ισπανιστί, το «Me olvidé de vivir» (Ξέχασα να ζήσω) του Χούλιο Ιγκλέσιας και τους συναδέλφους του να κινούνται χορογραφημένα πίσω από τη τζαμαρία του ξενοδοχείου.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες