Κινηματογράφος | Ταινίες

Παζολίνι , 2014 (Pasolini)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Έιμπελ Φεράρα
Σενάριο
Μαουρίτσιο Μπράουτσι, Έιμπελ Φεράρα
Πρωταγωνιστούν
Ουίλεμ Νταφόε, Βαλέριο Μασταντρέα, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Μαρία ντε Μεντέιρος, Αντριάνα Άστι, Νινέτο Νταβόλι
Διάρκεια
84
Χώρα
Γαλλία, Ιταλία, Βέλγιο
Είδος
Βιογραφικό δράμα
Πρεμιέρα
14 Μαΐου 2015

Η τελευταία μέρα του Παζολίνι και η άγρια δολοφονία του, ανακατεμένη με τα καταγγελτικά γραπτά και επινοημένες σκηνές από το σινεμά του εικονοκλάστη δημιουργού, σε μια σίγουρα ατυχή μίξη

Στη δεύτερη περσινή σινεβιογραφία του, κι αφού περιέλαβε τον Ντομινίκ Στρος-Καν στο «Καλώς ήρθες στη Νέα Υόρκη», ο αμερικανός σκηνοθέτης επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει τον Πιέρ Πάολο Παζολίνι. Και η αλήθεια είναι ότι όσοι δεν σκαμπάζουν πολλά για τον ιταλό μαρξιστή ποιητή και σκηνοθέτη δεν πρόκειται να φύγουν σοφότεροι από την κινηματογραφική αίθουσα… Κυρίως, επειδή το εύρημα του Φεράρα να αφηγηθεί την τελευταία μέρα στη ζωή του Παζολίνι μέσα από ένα εξπρεσιονιστικό, «παζολινικό» κολάζ πραγματικότητας, φαντασίας και αλληγορίας, μετατρέπεται σε αχίλλειο πτέρνα του εγχειρήματος. Βλέπουμε, λόγου χάρη, τον Παζολίνι (με τη μορφή του φυσιογνωμικά πολύ πειστικού Νταφόε) να συντάσσει στη γραφομηχανή επιστολή προς τον συνάδελφο-συγγραφέα Αλμπέρτο Μοράβια. Μετά, χωρίς προειδοποίηση, μεταπηδάμε σε σκηνές όπου πρωταγωνιστεί ένας ήρωας από το «Πετρόλιο», το τελευταίο και ημιτελές μυθιστόρημα του Παζολίνι, προσφέροντας, ας πούμε, στοματικό έρωτα σε νεαρούς περαστικούς (όπως έκανε ο ίδιος ο Παζολίνι εν ζωή). Ύστερα, προκύπτουν κάτι (επίσης σεξο-άσεμνες) σεκάνς που… φαντάζονται πώς θα ήταν το «Porno-Teo-Kolossal», η ταινία που είχε στα σκαριά ο αιρετικός Ιταλός, όταν τον Νοέμβρη του 1975 βρέθηκε άγρια δολοφονημένος στα περίχωρα της Ρώμης. Α, βλέπουμε και τη δολοφονία. Κι εμβόλιμα σε όλα αυτά, τη μερίδα του λέοντος κατέχουν «οικογενειακές» στιγμές από την τελευταία μέρα του Παζολίνι –η λατρεμένη μητέρα του (Άστι) και το συντηρητικό σπιτικό της, η φίλη και πρωταγωνίστρια του «Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα», Λάουρα Μπέτι (ντε Μεντέιρος), η ανάγνωση εφημερίδων, φευγαλέες κουβέντες περί πολιτικής διαφθοράς και σήψης στην Ιταλία…
Δίπλα δε σε αυτόν τον περίπου απροσπέλαστο αφηγηματικό καμβά -που υπηρετείται από μπαρόκ φωτογραφία, αυθεντικά location και αντικείμενα, και οπερατικές άριες-, ο Φεράρα προκρίνει και μια εντελώς ανορθόδοξη γλωσσική προσέγγιση για να πει την ιστορία του. Διότι ο μεν Νταφόε μιλάει αγγλικά, οι ιταλοί ηθοποιοί που τον πλαισιώνουν το παλεύουν επίσης αγγλιστί (με μικρή επιτυχία, ειδικά η κακομοίρα η Άστι), ενώ υπάρχει και μια αρχική συνέντευξη του Παζολίνι σε δημοσιογράφο, που διεξάγεται, για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο, στα γαλλικά.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες