ΠΕΜΠΤΗ 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Μικρόκοσμος , 2017 (Downsizing)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Αλεξάντερ Πέιν
Σενάριο
Αλεξάντερ Πέιν, Τζιμ Τέιλορ
Πρωταγωνιστούν
Ματ Ντέιμον, Χονγκ Τσάου, Κρίστοφ Βαλτς, Κρίστεν Ουίγκ, Ρολφ Λάσγκαρντ, Ούντο Κίερ, Τζέισον Σουντέικις, Νιλ Πάτρικ Χάρις, Λόρα Ντερν
Διάρκεια
135
Χώρα
Νορβηγία, Ηνωμένες Πολιτείες
Είδος
Αλληγορική δραμεντί επιστημονικής φαντασίας
Πρεμιέρα
04 Ιανουαρίου 2018

Η οικειοθελής σμίκρυνση ανθρώπων ως λύση για την σωτηρία του πλανήτη οδηγεί έναν άβγαλτο φυσικοθεραπευτή σε μονοπάτι αυτογνωσίας, σε αυτή την καλοβαλμένη αλλά όχι συναρπαστική ταινία.

Παραδόξως πως για τον Πέιν, που έχει κινηματογραφήσει εξαιρετικά το πεζό σήμερα της αμερικανικής ζωής, η νέα του ταινία εκτυλίσσεται στο κοντινό αύριο (της αμερικανικής ζωής). Αλλά ο χαρακτηριστικός τρυφερογειωμένος τρόπος αφήγησης του σκηνοθέτη κυριαρχεί και εδώ, δημιουργώντας ωραία αντίθεση με όσα φουτουριστικά συμβαίνουν με πάσα φυσικότητα. Με την μόλυνση του πλανήτη, την σπάνη των φυσικών πόρων, και τον ανθρώπινο υπερπληθυσμό να καλπάζουν, νορβηγικό ινστιτούτο προτείνει το απόλυτο οικολογικο-υπαρξιακό αντίδοτο: οικειοθελή και μη αναστρέψιμη σμίκρυνση ανθρώπων στα 10 εκατοστά, και μεταφύτευσή τους σε ειδικά διαμορφωμένες πολυτελείς μικροπόλεις, στις οποίες όλα έχουν σχεδιαστεί για ανθρωπάρια αυτής της διάστασης. Επίσης, όλα έχουν σχεδιαστεί για ανθρωπάρια κολλημένα με την πολυδιαφημισμένη ευζωία του καταναλωτικού συρμού. Συνεπώς, ακριβά αυτοκίνητα, κοσμήματα και συναφή λούσα μπορούν πια να αποκτηθούν κοψοχρονιά, έτσι μικροσκοπικά που είναι! Πιεσμένος από την πραγματική ζωή, και λαχταρώντας μερίδιο στην «καλή ζωή», ο φυσικοθεραπευτής Πολ Σαφράνεκ (Ντέιμον, καλός) αποφασίζει μαζί με την σύζυγο, Όντρι (Ουίγκ), να συρρικνωθούν (η σκηνή με τους γυμνούς, ξυρισμένους κυρίους προς σμίκρυνση, και ειδικά το… σερβίρισμα των μικροσκοπικών εκδοχών τους μετά το τέλος της διαδικασίας, είναι απολαυστική και με ωραία εφέ).

Κάτι, όμως, πάει στραβάˑ κι ο Πολ θα βρεθεί μόνος και λιλιπούτειος σε αυτόν τον χλιδάτο μικρόκοσμο-μακέτα. Τριγύρω του, εκατοντάδες άγνωστοι «μικροσκοπημένοι» από κάθε γωνιά του πλανήτη (στην ταινία ακούγονται από βιετναμέζικα και νορβηγικά, μέχρι ελληνικά και αραβικά). Παρεμπιπτόντως, ο τόνος είναι πολύ πιο ανάλαφρος από τον ζόφο του στημένου κόσμου στο «Truman Show», αφού οι κάτοικοί του ξέρουν λίγο-πολύ τι παίζει. Ο Πολ θα προσπαθήσει να ενταχθεί και να συνεχίσει τη ζωή του. Θα γνωρίσει έναν σέρβο πολυτεχνίτη-επιχειρηματία-κομπιναδόρο-περιβόλι (Βαλτς, σε μεγάλα κέφια), θα παρτάρει έξαλλα –και μετά, θα γνωρίσει την Νγκοκ Λαν Τραν (εξαιρετική η Τσάου), μια βιετναμέζα ακτιβίστρια και δραπέτη φυλακών με ένα πόδι. Η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ φυσικοθεραπευτή και Ασιάτισσας θα εμπλουτίσει τον χαρακτήρα του Πολ, ο οποίος, ομολογουμένως, είναι κάπως μονόπαντα άβουλος και καθωσπρέπει ζημιώνοντας συνολικά την ταινία. Επίσης ζημιογόνος, ο  υπόκωφος διδακτισμός περί κλιματικής αλλαγής που διατρέχει την ταινία. Συμπερασματικά, με τέτοια λαμπρή σεναριακή μαγιά θα μπορούσε να προκύψει κάτι πιο συναρπαστικό, αλλά και έτσι τέρπει. 

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες