ΠΕΜΠΤΗ 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κινηματογράφος | Ταινίες

Με διαβατήριο την γοητεία , 2017 (Charmøren)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Μιλάντ Αλάμι
Σενάριο
Μιλάντ Αλάμι, Ίνγκεμποργκ Τόπσε
Πρωταγωνιστούν
Αρνταλάν Εσμαΐλι, Σόχο Ρεζανετζάντ, Λαρς Μπρίγκμαν, Σουζάν Τασλίμι, Αούστα Λέα Γιέσπερσεν, Μπόιε Κράτφελντ
Διάρκεια
100
Χώρα
Δανία, Σουηδία
Είδος
Ρομαντικό θρίλερ
Πρεμιέρα
11 Οκτωβρίου 2018

Όχι αλάνθαστο, μα συναρπαστικό, το ντεμπούτο του Αλάμι ανακατεύει ψυχολογικό δράμα, ρομάντζο και τελικά θρίλερ, αφηγούμενο την ιστορία ιρανού μετανάστη που προσπαθεί να μείνει στη Δανία μέσω λευκού γάμου.

Οι λευκοί γάμοι για απόκτηση ιθαγένειας είναι θέμα που έχει γεννήσει άφθονες, συχνά κάργα ρομαντικές, ταινίες. Η παρθενική μεγάλου μήκους ταινία του Ιρανού (πλέον πολιτογραφημένου Δανού) Αλάμι διαχωρίζει θέση από την πρώτη της, σοκαριστική σκηνή: μια μισοντυμένη ξανθιά περιφέρεται σε άνετο διαμέρισμα της Κοπεγχάγης, κι εντελώς απροειδοποίητα φουντάρει από το παράθυρο του σαλονιού… Ο άντρας, που τη στιγμή της αυτοκτονίας κάνει ντους, είναι ο Εσμαΐλ (πολύ καλός ο Σουηδο-Ιρανός Εσμαΐλι), παράνομος ιρανός μετανάστης, που χρησιμοποιεί το ευειδές παρουσιαστικό, την ευγένεια, και γοητεία του για να βρει γυναίκα να παντρευτεί αποφεύγοντας την απέλαση που όλο και πλησιάζει. Με την κάμερα της Σοφία Όλσον κολλημένη στα πρόσωπα, γνωρίζουμε τον ήρωά μας –που ζει στοιβαγμένος με άλλους μετανάστες, κάνει χειρωνακτικές δουλειές, και περιποιείται μεθοδικά το μοναδικό του καλό κοστούμι, με το οποίο βγαίνει τα βράδια για γυναικοκυνήγι. Τον βλέπουμε να σκοράρει στο κρεβάτι με διάφορες Δανέζες, να ασκεί γοητεία, αλλά τελικά να απορρίπτεται –πιέζει υπερβολικά την εξέλιξη των πραγμάτων…

Μέχρι που ο Εσμαΐλ γνωρίζει την Σάρα (η ποπ τραγουδίστρια Ρεζανετζάντ στο κινηματογραφικό ντεμπούτο της), κόρη πλούσιων ιρανών μεταναστών. Παρά το ότι η κοσμοπολίτισσα Σάρα περιγελάει ανάλαφρα το «νυφικό» παιχνίδι του Εσμαΐλ, οι δυο τους αρχίζουν να φλερτάρουν. Ο επαγγελματίας γόης ερωτεύεται ξεχνώντας, θαρρείς, τον σκοπό του. Και προς στιγμήν νομίζεις ότι το κοινωνικό δράμα μεταλλάσσεται σε ρομαντική ταινία. Αμ, δε! Υπάρχει ένα μυστικό περί τον Εσμαΐλ. Που σχεδόν δεν του «επιτρέπει» να ερωτευτεί… Ο Αλάμι, με αξιοπρόσεκτη αυτοπεποίθηση, στρίβει ξανά το τιμόνι της ταινίας, αυτή τη φορά προς ένα ψυχόδραμα παράνοιας, που ενισχύεται από την «ανησυχητική» μουσική του Μάρτιν Ντίρκοβ. Η ταινία, που δικαίως έχει αποσπάσει κάμποσα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, χτίζει μεθοδικά τις ανατροπές της, ενώ διατηρεί σε όλη της τη διάρκεια ίσες αποστάσεις από τους πρωτοκοσμικούς αυτόχθονες και τον εναγώνιο μετανάστη, που παλεύει με τον ανδρισμό του, την ηθική και τελικά την ίδια του την ταυτότητα.       

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες