Κινηματογράφος | Ταινίες

Ο καθηγητής και ο τρελός , 2019 (The Professor and the Madman)

Αξιολόγηση

Id

Σκηνοθεσία
Πι Μπι Σέμραν
Σενάριο
Τοντ Κομάρνικι, Πι Μπι Σέμραν
Πρωταγωνιστούν
Μελ Γκίμπσον, Σον Πεν, Νάταλι Ντόρμερ, Έντι Μάρσαν, Τζένιφερ Ιλ, Τζέρεμι Ίρβιν, Ιοαν Γκρούφονρτ, Ντέιβιντ Ο’ Χάρα, Στίβεν Ντιλέιν, Στιβ Κούγκαν
Διάρκεια
124
Χώρα
Ιρλανδία
Είδος
Βιογραφικό δράμα μυστηρίου
Πρεμιέρα
28 Μαρτίου 2019

Η εξωπραγματική συνεργασία ενός πανεπιστημιακού κι ενός έγκλειστου φρενοβλαβή Αμερικάνου για τη δημιουργία του πρώτου λεξικού της Οξφόρδης στα μέσα του 19ου αιώνα, σε μια στιβαρή, παλλόμενη ταινία εποχής.

Το 1998 ο δημοσιογράφος-συγγραφέας, Σάιμον Ουίντσεστερ, κυκλοφόρησε ένα εξαιρετικό βιβλίο, που αποκάλυπτε μια ελάχιστα γνωστή πτυχή πίσω από τη δημιουργία του πρώτου Αγγλικού Λεξικού της Οξφόρδης. Καίτοι η συλλογή λημμάτων είχε ξεκινήσει το 1857, η σχεδιαζόμενη εμβληματική έκδοση απέκτησε άοκνο επιμελητή το 1878, όταν ο σκωτσέζος καθηγητής και λεξικογράφος, Τζέιμς Μάρεϊ (τον ενσαρκώνει όμορφα ο Γκίμπσον), συμφώνησε με το εκδοτικό τμήμα του πανεπιστημίου για τη δημιουργία του λεξικού. Κοντά 20 χρόνια αργότερα, κι ενώ η συγκέντρωση του υλικού συνεχιζόταν απρόσκοπτα, ο Μάρεϊ αποφάσισε να επισκεφτεί ένα χωριό του Μπέρκσιρ, τόπο κατοικίας κάποιου γιατρού, ονόματι Ουίλιαμ Τσέστερ Μάινορ (στο ρόλο, ο θαυμάσιος Πεν), ο οποίος, μέσω ταχυδρομείου, είχε ήδη συνεισφέρει στο τιτάνιο έργο πάνω από 10.000 πλήρως τεκμηριωμένα λήμματα. Ο γιατρός Μάινορ, όπως αποδείχτηκε, ήταν τρόφιμος του ασύλου Μπρόουντμουρ για φρενοβλαβείς εγκληματίες, ένας βετεράνος του Αμερικανικού Εμφυλίου, που το 1872 ζώντας στο Λονδίνο, είχε πυροβολήσει και σκοτώσει εν ψυχρώ κάποιον Τζορτζ Μέρετ κυνηγημένος από παρανοϊκή μανία καταδίωξης. Τη σχέση μεταξύ του καθηγητή Μάρεϊ και του ψυχασθενή Μάινορ ξεδιπλώνει με ιστορική πιστότητα και αφηγηματική δύναμη η ταινία. Παράλληλα, παρακολουθούμε τις ζυμώσεις/ δυσκολίες μεταξύ των εμπλεκόμενων στην έκδοση, αλλά και τη σχέση αλληλεγγύης που ανέπτυξε η πολύτεκνη χήρα Μέρετ (Ντόρμερ, καλή) με τον δολοφόνο του άντρα της.

Υπάρχει, όμως, κάμποσο ντεσού πίσω από τη δημιουργία της ταινίας. Κατ’ αρχάς, ο Γκίμπσον αγόρασε τα κινηματογραφικά δικαιώματα του βιβλίου λίγους μήνες μετά την έκδοσή του, σκοπεύοντας να τη σκηνοθετήσει ο ίδιος. Τελικώς, έδωσε τη σκυτάλη στον πρωτοεμφανιζόμενο Ιρανό Φαρχάντ Σαφίνια, σεναριογράφο και συνεργάτη του στο διαβόητο «Apocalypto». Τα γυρίσματα έγιναν το 2016, αλλά, λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους, μια διαφωνία της εταιρείας του Μελ με τους παραγωγούς (για προϋπολογισμό και location κάποιων σκηνών) οδήγησαν στην αποχώρηση των Φαρχάντ-Γκίμπσον από το εγχείρημα. Εξού και επισήμως η ταινία υπογράφεται από τον σκηνοθέτη-φάντασμα, Πι Μπι Σέμραν, ψευδώνυμο του Φαρχάντ. Όπως και να’χει, το φιλμ ανταμείβει τον θεατή με προσεγμένη (και διόλου εξωραϊσμένη) ανασύσταση εποχής, ωραία φωτογραφία (Κάσπερ Τάξεν) και, πάνω απ’ όλα, με μια ασύλληπτη ιστορία, από εκείνες που μόνο η πραγματικότητα δημιουργεί.

Τατιάνα Καποδίστρια

Φωτογραφίες