Χορός | Πρόσωπα

Ένα ζωντανό έργο τέχνης απελευθερωμένο από αναστολές 11 Ιουλίου 2018

Ο Olivier de Sagazan μιλά στο www.tospirto.net.

Το Transfiguration του Olivier de Sagazan αφηγείται την ιστορία της ανεκπλήρωτης επιθυμίας του ζωγράφου και γλύπτη να εμφυσήσει ζωή στο δημιούργημά του. Σε μια χειρονομία απελπισίας, καλύπτει με πηλό το κεφάλι του, σκεπάζοντας τον εαυτό του με το υλικό αυτό, εξαλείφοντας την ταυτότητά του, μεταμορφωνόμενος σε ζωντανό έργο τέχνης. Το υλικό όμως τον τυφλώνει και τον αναγκάζει να στρέψει το βλέμμα βαθιά μέσα του.

Στην παράσταση, ο Sagazan αλλάζει ταυτότητες επί σκηνής – από άνθρωπος σε ζώο κι από ζώο σε διάφορα υβριδικά πλάσματα. Διαπερνά, αφαιρεί και ξετυλίγει τα στρώματα του πηλού από το πρόσωπό του, σε μια αγωνιώδη αναζήτηση νέας ουσίας και μορφής.  Παράλληλα, ανασημασιοδοτεί την έννοια της ζωής, προσφέροντας μια συναρπαστική, ενοχλητική αλλά και συγκινητική ματιά σε μια εναλλακτική αντίληψη του εαυτού, απελευθερωμένου από αναστολές.

Ο Olivier de Sagazan γεννήθηκε στο Κονγκό και μεγάλωσε στη Γαλλία. Σπούδασε βιολογία, αλλά εδώ και δύο δεκαετίες έχει αφιερωθεί στην τέχνη. Στο έργο του, διερευνά το σώμα του, καθώς και τις δομές που καθορίζουν το άτομο, όπως οι επιταγές της κοινωνίας, του πολιτισμού και της Ιστορίας. Η δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη συνίσταται στην τοποθέτηση και διαδοχική αφαίρεση στρωμάτων πηλού έως ότου αποκαλυφθεί ένα άγριο, αρχέγονο και απελευθερωμένο άτομο. Η σειρά έργων Transfiguration δημιουργήθηκε το 1999 και καταπιάνεται με την αναζήτηση της σαμανιστικής, ζωώδους και αδάμαστης ουσίας της ανθρώπινης φύσης.

Εμείς μιλήσαμε μαζί του στην προσπάθειά μας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερο για τον αιρετικό αυτόν καλλιτέχνη.

Τι σας ενέπνευσε στο «Transfiguration»:
 
Σε όλους τους αρχαίους πολιτισμούς, τα κρανία των νεκρών αναπαριστώνται με πηλό. Αυτή ήταν μία τεχνική που χρησιμοποιούνταν κατά κόρον προκειμένου αφενός μεν να να αποκαταστήσουν την “αρχική μορφή” στο πρόσωπο του νεκρού, αφετέρου δε να προσδώσουν μία μορφή αξιοπρέπειας στον αποθανόντα, αλλά και μία μορφή αιωνιότητας. Στην παράσταση, περιεργαζόμαστε το πρόσωπο αυτό καθεαυτό, το πώς αυτό θα βγει και θα ενεργοποιήσει τη συνείδησή μας απέναντι στην άγνωστη πλευρά του σώματος και της ζωής. Η σύγχρονη ρουτίνα μας έχει αποχαυνώσει και η παραμόρφωση στην τέχνη είναι ένας τρόπος να ρίξουμε το φως του προβολέα και πάλι στη ζωή.

Γιατί καλύπτεστε ο ίδιος με πηλό στην παράσταση;
Ο πηλός είναι σαν μια προέκταση του σώματος, είναι σαν μια επέκταση της ίδιας μου της σάρκας και μου επιτρέπει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να μετατρέπομαι σε σκύλο ή πτηνό ή και κάτι άλλο.

Πώς επικοινωνεί η παράσταση αυτή με το σήμερα;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ αυτή η εστίαση στην ίδια μας τη ζωή είναι απαραίτητη, καθώς η οικονομία κυβερνά τον πλανήτη μας και καταστρέφει τη διαφορετικότητα. Εσύ κι εγώ είμαστε η γη. Κι η οικονομία ενώ πρέπει να αποτελεί μέσο διευκόλυνσης, έχει πάρει τη θέση της ουσίας. Η αποστολή της τέχνης είναι να θέτει στους εαυτούς μας τα θεμελιώδη ερωτήματα της ζωής.

Τι σημαίνει τελικά «χάνω την ταυτότητά μου»;
Αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να απαντήσω στην παράστασή μου. Όπως έλεγε κι ο Αρτω «το ανθρώπινο πρόσωπο δεν έχει βρει ακόμη το πρόσωπό του και εξαρτάται από τον ζωγράφο να του το δώσει".

Πώς μπορούμε να ανακαλύψουμε την αλήθεια μέσα μας;
Τυφλωμένοι από τον πηλό που καλύπτει σαν μάσκα στο πρόσωπό μας: αυτή η τεχνική μας κάνει να βουτήξουμε μέσα μας. Είναι η τύφλωση που μας κάνει να προχωρούμε χωρίς να θέτουμε το ζήτημα του καλού ή του κακού, είναι η πίεση της γης, η συνοχή της, η υγρασία της, όλα αυτά τα στοιχεία συμβάλλουν σε ένα απίστευτο απελευθερωτικό αποτέλεσμα.

Πόσο ζωώδης είναι η φύση μας; 
Δεν είμαι πιστός, νομίζω ότι είμαι ένας ήδη αποκτυπτογραφημένος συνδυασμός της αναδιοργανωμένης οργανικής ουσίας με επιτυχία εδώ και 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια. Το σώμα μας είναι φορέας μιας γιγαντιαίας μνήμης που πρέπει να επενδύσουμε.

Πώς νιώθετε που θα παρουσιάσετε τη δουλειά σας στην Καλαμάτα;
Έχω ήδη παρουσιάσει περίπου εκατό παραλλαγές αυτής της παράστασης  σε όλο τον κόσμο. Ως ζωγράφος συνεχίζω να κάνω πίνακες που ανταποκρίνονται ο ένας στον άλλο και είναι όλοι διαφορετικοί. Η Καλαμάτα θα είναι η επόμενη στάση, το επόμενο βήμα. Το όλο ζήτημα είναι να παραμείνω ειλικρινής ως στο τέλος, να θέσω τα ουσιώδη ερωτήματα για τους ανθρώπους και να προσπαθήσω με τα αδύναμα μου μέσα να δώσω κάποιες απαντήσεις.


Ερμηνεύει ο Olivier de Sagazan

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Gaelle de Sagazan
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος

Λόγω μεγάλης ζήτησης εισιτηρίων της παράστασης Transfiguration του Οlivierde Sagazan που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εκτός από την παράσταση τις 14 Ιουλίου προστίθεται και δεύτερη στις 13 Ιουλίου.
 

Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ
 

Γεωργία Οικονόμου

Info

13 Ιουλίου 2018
Και 14 Ιουλίου. Μέγαρο Χορού Καλαμάτας - Στούντιο στις 20:00. Διάρκεια:50′. Επιτρέπεται η είσοδος ανηλίκων άνω των 16 ετών.

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_2.amid_creative_team Χρυσάνθη Μπαδέκα: Αντανακλώντας τον εσωτερικό με τον εξωτερικό κόσμο «Ο χορός ήταν και είναι πάντα η πρώτη και βασική μου εκφραστική γλώσσα». Main_%ce%9a%ce%91%ce%a4%ce%95%ce%a1%ce%99%ce%9d%ce%91_%ce%94%ce%a1%ce%91%ce%9a%ce%9f%ce%a0%ce%9f%ce%a5%ce%9b%ce%9f%ce%a5. Ποιο είναι το ταξίδι της παράστασης των ομάδων του In Progress Feedback Festival; Το φετινό IPFF εμπνέεται από το ταξίδι και εμείς μιλήσαμε με τις ομάδες. Main_%ce%99%cf%89%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b1_%ce%a0%ce%bf%cf%81%cf%84%cf%8c%ce%bb%ce%bf%cf%85_%ce%a6%cf%89%cf%84%ce%bf_%ce%9c%cf%85%cf%81%cf%84%cf%8e_%ce%91%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%85 Συνέντευξη: Η Ιωάννα Πορτόλου και η βασίλισσα Ελισσάβετ «Για εμένα η Ελισσάβετ είναι μια ακόμη γυναίκα στο ποτάμι της ανθρώπινης ιστορίας». Main_slider Συνέντευξη: Η Ερμίρα Γκόρο αντιμέτωπη με τον ενεργό θεατή «Ήθελα, λοιπόν, να φτιάξω κάτι σκεπτόμενη να δημιουργηθεί μία παράσταση που ο θεατής να μην μπορεί να τη συζητήσει με κανέναν, να είναι ένα βίωμα που θα έχει ζήσει ο ίδιος και οι ερμηνευτές». Main_in_case_of_loss_%c2%a9_mike_rafail_kdf_dsc_5100 In case of loss: Ποια είναι η κατεύθυνση της επιστροφής; Η χορεύτρια - χορογράφος Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου και ο μουσικός - συνθέτης Παναγιώτης Μανουηλίδης (Panú) μιλούν στο www.tospirto.net. Main_slider «Με κίνητρο τον αδιάκοπο έρωτά μας με την τέχνη» Η Αντιγόνη Γύρα μιλά για το φετινό «ταξίδι» του Κινητήρα.
#load_content_with_ajax