Χορός | Πρόσωπα

In case of loss: Ποια είναι η κατεύθυνση της επιστροφής; 07 Δεκεμβρίου 2018

Η χορεύτρια - χορογράφος Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου και ο μουσικός - συνθέτης Παναγιώτης Μανουηλίδης (Panú) μιλούν στο www.tospirto.net.

In case of loss: η πρώτη δημιουργία του καλλιτεχνικού ντουέτου Kóka & Panú που αποτελείται από τη χορεύτρια - χορογράφο Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου και από τον μουσικό - συνθέτη Παναγιώτη Μανουηλίδη (Panú), ετοιμάζεται για τις τρεις αθηναϊκές παραστάσεις της στο Θέατρο Ροές, στις 14, 15 και 16 Δεκεμβρίου 2018 (σε συνέχεια της επιτυχημένης πρεμιέρας που έκανε στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας). 

Ένας άντρας και μια γυναίκα ξεδιπλώνουν ένα εικαστικό και μουσικό τοπίο από απολεσθέντα αντικείμενα, καταστάσεις, ανθρώπους που αναζητούν το δρόμο της επιστροφής, από το Σκοτάδι στο Φως. Ψάχνοντας για την άκρη του μίτου – ή μήπως για την αρχή; Μπροστά ή πίσω; Ποια είναι η κατεύθυνση της επιστροφής;

Η χωρίς όρια κίνηση της Κωνσταντίνας Ευθυμιάδου και το ξεχωριστό ηχόχρωμα του Panú συνθέτουν μιαν έντονα ατμοσφαιρική παράσταση. Το “In case οf loss” είναι μια ιδιαίτερη χοροσύνθεση, όπου ήχος και κίνηση γίνονται το μέσο για να επαναφέρουμε στην παρούσα στιγμή –σε μια αέναη απώλεια και επανεύρεση– το χώρο, αφού είναι αδύνατο να επαναφέρουμε τον ίδιο το χρόνο.

Εμείς μιλήσαμε μαζί τους με αφορμή τις παραστάσεις αυτές…

Μια χορεύτρια- χορογράφος και ένας μουσικός- συνθέτης, στην πρώτη τους καλλιτεχνική συνάντηση ως δημιουργοί, ανεβαίνουν από κοινού στη σκηνή ως performers. Κάτω από ποιες συνθήκες αποφασίστηκε αυτό; 
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου - Panú: Το έργο μας οδήγησε σε αυτήν τη λύση. Στην αρχή δουλεύαμε κάνοντας ο καθένας αυτό που ξέρει. Υπήρχε όμως δυνατά η σκέψη και για το ακριβώς αντίθετο. Σαν παιχνίδι, σαν πειραματισμός, σαν έμπνευση. Nα μπούμε στη σκηνή ως δύο ερμηνευτές που φέρουν ο καθένας διαφορετικές δεξιότητες και όχι ως ο μουσικός που στέκεται σε μια περιοχή της σκηνής και συνοδεύει τη χορεύτρια. Υπήρξε ανάγκη για διαφορετικό μοίρασμα του σκηνικού χώρου. Για δύο ιστορίες, δύο παράλληλους κόσμους που μοιράζονται τον ίδιο χώρο σε έναν διαφορετικό ίσως χρόνο.

Πώς είναι για μια χορεύτρια όπως εσείς, κυρία Ευθυμιάδου, συνυπάρχει στη σκηνή επί ίσοις όροις με έναν μουσικό και πως είναι για εσάς το αντίστροφο κύριε Μανουηλίδη;
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου: Δύσκολο, τολμηρό και επικίνδυνο ειδικά αν ασχοληθείς με το τεχνικό μέρος που γνωρίζει ο καθένας στη δουλειά του. Δεν είναι όμως αυτή η περίπτωση. Δεν θέλαμε κάποιος να δει τον Πανού ως χορευτή αλλά ως έναν άνθρωπο που προσπαθεί να ξεπεράσει τις βεβαιότητές του. Αυτή είναι και η ουσία του έργου: για να βρεις το δρόμο της επιστροφής πρέπει να κάνεις πολλά περισσότερα από αυτά που έχεις μάθει και συνηθίσει.
Panú: Με αυτή τη συνύπαρξη το έργο είναι ολόκληρο. Συντονιζόμαστε, ακολουθούμε ο ένας τον άλλον, συνομιλούμε και καθώς όλα αυτά απλώνουν στη σκηνή, γεννιέται ένας κόσμος. Για την Κωνσταντίνα, η μουσική είναι η πρώτη έμπνευση και κινητήριος δύναμη. Διεγείρει τη φαντασία της, σχεδόν της λέει τί χρειάζεται να κάνει. Αυτό είχε πολύ ενδιαφέρον για μένα στη διαδικασία. Φαντασιώνομαι και ήδη δουλεύω το καινούριο μας έργο με αυτή την σκέψη και νιώθω πως σκηνοθετώ από το γραφείο μου!

Ποιο η ποια είναι το/τα σημείο/-α που τέμνεται η καλλιτεχνική αναγκαιότητα και των δυο σας σε αυτό το έργο; Τι αναζητά ο καθένας μέσα από αυτή την παράσταση;
Panú: Το μαγικό με την δημιουργία ενός έργου είναι ότι δεν ξέρεις που θα σε βγάλει. Ακόμα και όταν εσύ φτιάχνεις από την αρχή αυτόν τον κόσμο, υπάρχει μια στιγμή που ο κόσμος αυτός αυτονομείται και ζητάει τα δικά του.  Μοναδικός οδηγός για μας είναι η αληθινή πρόθεση, όχι του καθενός μας, αλλά και των δύο. Αυτό σημαίνει ότι οι προσωπικές μας αναζητήσεις μπορεί και να έρθουν σε δεύτερο πλάνο.
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου: Αναζητούμε τη συνομιλία με το κοινό με μέσα απλά, αντικείμενα καθημερινά, μέσα από εικόνες, σύμβολα, ήχους. Κοινές αναφορές που συνθέτουν έναν χώρο συνάντησης και ανταλλαγής. Σαν να γίνεται το έργο ο καμβάς όπου ο καθένας προβάλει τη δική του ιστορία. Μας αρέσει να σκεφτόμαστε την τέχνη ως τον χώρο όπου έρχεται ο θεατής για να συναντήσει τον εαυτό του ή ένα κομμάτι του ή ίσως μια κρυφή πλευρά του, μια ξεχασμένη ιστορία του, ένα πιθανό μέλλον, την ποίηση.

Ο τίτλος του έργου πυροδοτεί τον νου προς πολλές και διαφορετικές ιστορίες. Ποια είναι οι απώλειες που διαπραγματευτήκατε εσείς κατά την δημιουργία του κομματιού;
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου - Panú: Το πρώτο πράγμα που χάνεται σε ένα έργο είναι οι ιδέες. Μία κερδίζει και αυτή σε κατευθύνει. Υπήρξαν πολλές πιθανές προσεγγίσεις, διαφορετικές οπτικές, εικόνες, σκηνικά αντικείμενα, ολόκληρες σκηνές που τελικά αποχωριστήκαμε με μεγάλη θλίψη. Δεν βρήκαν το χώρο τους στο έργο αυτό. Το θέμα όμως της παράστασης δεν είναι τελικά η απώλεια. Κι εμείς στην αρχή νομίζαμε ότι πρόκειται για την απώλεια. Μετά καταλάβαμε ότι το θέμα είναι η επιστροφή. Πως επιστρέφεις όταν όλοι οι δρόμοι φαίνονται ίδιοι; Ποιός είναι ο μηχανισμός; Αισθανθήκαμε ότι βρήκαμε τη λύση αλλά το έργο είχε άλλη γνώμη.

Αν έπρεπε να χρησιμοποιήσετε μεμονωμένες λέξεις προκειμένου να μας μεταφέρετε στο σύμπαν της παράστασης, ποιες θα ήταν αυτές;
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου Panú: Ψάχνω, βρίσκω, χάνομαι, νήμα, παίζω, φόβος, κουβάρι, μονοπάτια, φως, λαβύρινθος

Το “In case of loss” έκανε πρεμιέρα στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Μιλήστε μας για αυτή την στιγμή. Πως το υποδέχτηκε το κοινό;
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου - Panú: Ήταν μια πολύ δυνατή στιγμή για μας. Πήραμε πολλή αγάπη! Ευχαριστούμε πολύ την Λίντα Καπετανέα για την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη. Η παρουσίαση και η συμπαραγωγή του In Case of Loss στο Φεστιβάλ Καλαμάτας ήταν για εμάς βασική ώθηση για να ξεκινήσει η όλη διαδικασία. Έχουμε την αίσθηση ότι το κοινό  συνομίλησε με το έργο και συγκινήθηκε.

Η ομάδα σας Kóka&Panú προκρίθηκε ανάμεσα σε άλλες, στον φετινό κύκλο των επιχορηγήσεων ομάδων χορού του Υπουργείου Πολιτισμού. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για το πως λειτουργεί το θεσμικό τοπίο στις σύγχρονες παραστατικές τέχνες; Υπάρχει υποστήριξη;
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου Panú: Είναι μεγάλη ανάσα για τις τέχνες που επανήλθαν οι κρατικές επιχορηγήσεις. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία εύρεσης πόρων για τη δημιουργία έργων και η λογική “κάντο μόνος σου” είναι συγκινητική αλλά δεν μπορεί να είναι ο κανόνας. Η τέχνη σήμερα είναι πιο αναγκαία από ποτέ και χρειάζεται στήριξη, ελευθερία και κατανόηση.

Μιλήστε μας για το επόμενο έργο σας. Πότε θα το δούμε και πως θα διαφοροποιείται από αυτό που παρουσιάζετε τώρα; 
Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου Panú: Ξεκινάμε τη δημιουργία του νέου μας έργου τον Ιανουάριο 2019. Ο τίτλος του είναι “Evil Unicorns*”, κωδικός όρος που χρησιμοποιείται από την google για την εμφάνιση ψεύτικων δεδομένων/πληροφοριών στο σύστημα (fake news). Με αφετηρία αυτόν τον τεχνικό όρο αναρωτιόμαστε: αυτό που βλέπουμε είναι αλήθεια ή ψέμα; Πώς οργανώνεται ένα ολόκληρο σύστημα γύρω από μια πληροφορία και τί συμβαίνει όταν ανακαλύπτουμε ότι αυτή είναι ψευδής; Η μνήμη μας είναι ένα τέτοιο σύστημα που για λόγους επιβίωσης οργανώνεται με τρόπο που αποκλίνει από την αλήθεια των γεγονότων που συνέβησαν. Η μνήμη όμως του σώματος είναι καθαρή, σαφής και αληθινή. Σε έναν κόσμο όπου η εικονική πραγματικότητα των media κερδίζει συνεχώς έδαφος, επιχειρούμε να αγγίξουμε την αγωνία του ανθρώπου να ανήκει, να γίνει αποδεκτός, να αγαπηθεί, να έρθει σε επαφή με τον εαυτό του. Κατά κάποιον τρόπο είναι μια συνέχεια του πρώτου μας έργου όσον αφορά στη σύλληψη. Αυτή τη φορά όμως θα έχουμε την ευτυχία να δουλέψουμε με περισσότερους περφόρμερς και αυτό είναι κάτι που θέλουμε και οι δύο.    

Συντελεστές
Σύλληψη, δημιουργία: Παναγιώτης Μανουηλίδης, Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου
Χορογραφία: Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου
Μουσική: Panú (Παναγιώτης Μανουηλίδης)
Ερμηνεία: Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου, Παναγιώτης Μανουηλίδης
Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουτζανίδου
Photo credits: Mike Rafail, Παναγιώτης Ανδριανός
Παραγωγή: Kóka&Panú
Συμπαραγωγή: Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Με την υποστήριξη: Garage Performing Arts Center, Baumstrasse - Δρόμος με Δέντρα, Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

 

Γεωργία Οικονόμου

Info

14 Δεκεμβρίου 2018
ΡΟΕΣ, Ιάκχου 16, 11854 , Γκάζι
Τηλ.: 210 3474312
Έως 16 Δεκεμβρίου 2018. Διάρκεια: 50 λεπτά .Ώρα έναρξης: 21:00, Εισιτήρια: 10 ευρώ (Κανονικό), 7 ευρώ (Μειωμένο–Φοιτητών, Ανέργων, Άνω των 65, ΑΜΕΑ).

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_cinderella_mimoza_koike_jaeyong_an «Σταχτοπούτα» με τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο Από την Παρασκευή 21 έως το Σάββατο 29 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο. Main_slider «Με κίνητρο τον αδιάκοπο έρωτά μας με την τέχνη» Η Αντιγόνη Γύρα μιλά για το φετινό «ταξίδι» του Κινητήρα. Main_slider Η Μαρία Γοργία, ο Νίκος Καρούζος κι η ανυπόφορη... ύπαρξη «Σας θέλω λιγάκι τρελούς, να ξεφεύγετε από εκείνα τα εμφιαλωμένα νοήματα της φιλοσοφικής διαλεκτικής, να ξεφεύγετε. Η ζωή δεν έχει πώμα». Main_credit-_jakub_jelen_5 Η αιρετική ομάδα Svalbard Company στήνει ένα αλλοπρόσαλλο τσίρκο Τα μέλη της μιλούν στο www.tospirto.net. Main__car2174 Ένα ζωντανό έργο τέχνης απελευθερωμένο από αναστολές Ο Olivier de Sagazan μιλά στο www.tospirto.net. Main_slider Αρωμα από αυθεντικό αργεντίνικο tango στην Ελλάδα Η παγκοσμίου φήμης Αργεντίνα χορεύτρια και χορογράφος Natalia Ηills μιλά στο www.tospirto.net.
#load_content_with_ajax