Χορός | Πρόσωπα

Χρυσάνθη Μπαδέκα: Αντανακλώντας τον εσωτερικό με τον εξωτερικό κόσμο 27 Μαρτίου 2019

«Ο χορός ήταν και είναι πάντα η πρώτη και βασική μου εκφραστική γλώσσα».

Είναι χορεύτρια, χορογράφος, κινηματογραφίστρια, μοντέρ, videodance trainer και καλλιτεχνική συν-διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Χορού - Athens Video Dance Project. Ο λόγος για την Χρυσάνθη Μπαδέκα που παρουσιάζει το «AMID» τη νέα της  multimedia dance performance για 4 μόνο παραστάσεις, 1-2 και 8-9 Απριλίου, στο θέατρο Ροές.

Το AMID εξελίσσεται μέσα σε μία εικαστική εγκατάσταση, όπου το κοστούμι-μάσκα, ο ήχος, το φως και η ψηφιακή εικόνα, προσφέρουν αισθητηριακά ερεθίσματα, αναδεικνύοντας ποικίλες πτυχές του εικαστικού τοπίου - στιγμές και λειτουργίες που ζητούν να αναδυθούν μέσω του σώματος. Οι λειτουργίες αυτές υφαίνουν ένα δίκτυο ανάμεσα στο σώμα και στον χώρο, διαμορφώνοντας την μεταβαλλόμενη δομή τους. Ένα ζωντανό υφαντό που κινείται εν μέσω και ταυτόχρονα περιβάλλει το σώμα και τον χώρο αντανακλώντας σαν καθρέφτης τις μορφές τους στην ύφανσή του.

Εμείς μιλήσαμε μαζί της στην προσπάθειά μας να αποκρυπτογραφήσουμε τις χορογραφικές της… προθέσεις.

Τι θα δούμε στην παράσταση; Θα ακούσετε πολλές εικόνες και λειτουργίες. Μου αρέσει να χρησιμοποιώ το ρήμα ακούω για τις εικόνες του AMID, γιατί είναι μία πρόσκληση σε μία οπτικοακουστική εμπειρία με ποικίλα επεισόδια και στιγμές, που αναδύονται μέσω του σώματος. Θα βρεθείτε μπροστά σε μία απόπειρα αντανάκλασης και μελέτης της ανταλλαγής διαφόρων κόσμων: του εσωτερικού με του εξωτερικού, του εικονικού με του αληθινού, του παρελθόντος με του μέλλοντος, του ανείπωτου με του αναγνωρίσιμου, του θείου (sublime) με του εγκόσμιου. Θα δείτε ένα κινητικό solo μέσα σε μία εικαστική εγκατάσταση, όπου ο ήχος, το φως, η ψηφιακή εικόνα και το κοστούμι-μάσκα, άλλοτε δημιουργούν αισθητηριακά ερεθίσματα κι άλλοτε χώρους και τοπία για κατοίκηση ή εξερεύνηση.

Πώς "παντρεύετε" την τεχνολογία με τον χορό και ποια ανάγκη οδηγεί σε αυτή τη συνύπαρξη; Ο χορός ήταν και είναι πάντα η πρώτη και βασική μου εκφραστική γλώσσα. Ξεκίνησα από τα 6 μου και συνέχισα. Από την επαγγελματική σχολή θυμάμαι να μου λένε ότι βλέπανε ‘’χώρο’’ στις χορογραφικές εργασίες μου. Εγώ απλά ήθελα να αφηγηθώ ιστορίες. Μέχρι το 2004 έπαιζα με ό,τι είχα. Με τον σχεδιασμό του χώρου πάνω στο ίδιο το σώμα (σχήματα-παραμόρφωση-μεταμόρφωση), την χωρική μεταφορά του σώματος μέσα στον χώρο, την δημιουργία χώρου μέσα στον χώρο με απλά υλικά (εγκαταστάσεις). Μεγάλη απελευθέρωση, όμως, ένιωσα το 2005 όταν στο μεταπτυχιακό μου στην Νέα Υόρκη γνώρισα πρακτικά την τέχνη του videodance, μαθαίνοντας να κινηματογραφώ και να μοντάρω. Η αίσθηση ότι μπορώ να παραθέσω χώρους και χρονικότητες με ένα απλό cut, να παίξω με τον ρυθμό, να κατευθύνω το μάτι και να τοποθετήσω τους ήρωες μου σε ποικιλόμορφα περιβάλλοντα πέρα από άδειους θεατρικούς φωτισμένους χώρους ήταν ανακουφιστική. Αυτό εφαρμόστηκε κατευθείαν στη χορογραφική μου πρακτική. Πάντα είχα visuals και σκηνικά που κατεβαίνανε ή διαχωρίζονταν. Τα πάντα τα αντιμετώπιζα σαν ταινία. Κι ακόμα το κάνω. Βεβαίως τώρα είμαστε σχεδόν 15 χρόνια μετά. Η τεχνολογία έχει εξελιχθεί ραγδαία, οπότε και η έννοια multimedia στις μέρες μας έχει πάρει άλλες διαστάσεις. Προσωπικά αγαπώ πολύ την τεχνολογία. Μου αρέσει να τη σκέφτομαι ως προέκταση του ανθρώπινου σώματος και για τους σύγχρονους δημιουργούς σίγουρα εμπλουτίζει την παλέτα των εργαλείων τους. Πίσω στο 2005 είχα κάνει ένα project με motion capture. Τεχνικά το αποτέλεσμα δεν ήταν ικανοποιητικό όσον αφορά την άρθρωση της κίνησης. Οπότε περίμενα. Έτσι το 2016 σε ένα άλλο έργο προτάθηκε και χρησιμοποιήθηκε το kinect. Ωστόσο σε αυτή την φάση της πρακτικής μου έχω μετακινηθεί ακόμα πιο πέρα και στα επόμενά project που ετοιμάζω ασχολούμαι με την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης (AI) σε ένα χορογραφικό σκορ και την δημιουργία ενός υποθαλάσσιου VR videodance. Δεν ξέρω αν θα γυρίσω πίσω στο καθαρό σώμα ποτέ, αλλά μέχρι στιγμής σε ό,τι σκέφτομαι η τεχνολογία παίζει δραματουργικό ή πρακτικό ρόλο.

AMID: Τι σημαίνει και τι συμβολίζει; Ο τίτλος του έργου προέρχεται από τον όρο amidst (εν μέσω). Ο αρχικός τίτλος (2 χρόνια πριν) ήταν INTO THE HERE AFTER. Έψαχνα τότε έναν τίτλο που φέρει τουλάχιστον έναν αμφίβολο χώρο-χρόνο και την κατάσταση του ανάμεσα. Προσπαθούσα να συμπυκνώσω την κατάσταση στην οποία βρίσκομαι καθημερινά: εν μέσω μίας ροής άπειρων δεδομένων που συνεχώς μεταβάλλονται κι εγώ στο επίκεντρο να προσπαθώ να τα διαχειριστώ. Από τότε δεν έχει αλλάξει κάτι. Απλώς νομίζω ότι έχω περισσότερη συνείδηση της λειτουργίας του να βρίσκεσαι συνέχεια σε άρση, έτοιμος να μεταβολίσεις την καθημερινότητα, εγκαταλείποντας τις βεβαιότητες. Ωστόσο δουλεύοντας την θεματική What remains? ήδη από το πρώτο έργο (AOMORI, 2016) κατάλαβα ότι αυτό που μένει στην μικρή μας κλίμακα (την ανθρώπινη) είναι οι σχέσεις, ενώ αυτό που μένει στην μεγάλη κλίμακα (φύση/σύμπαν) είναι οι λειτουργίες. Στο AMID ασχολούμαι με την λειτουργία της αντανάκλασης, με την οποία αντιλαμβανόμαστε την ανταλλαγή του εσωτερικού με τον εξωτερικό κόσμο.

Πείτε μας λίγα λόγια για την πορεία υλοποίησης του project και τη δημιουργική συνεργασία των συντελεστών που οδήγησε στο αποτέλεσμα του AMID. Όταν δεν υπάρχει σταθερή ομάδα, κάθε έργο είναι σαν ένα καράβι που ξεκινάει ένα ταξίδι. Φτιάχνεται μία οικογένεια για κάποιους μήνες - μια ετεροτοπία. Χαίρομαι που στο καράβι του AMID προσκάλεσα ανεξάρτητους δημιουργικούς συνεργάτες (όλοι τους πολύ δυνατές προσωπικότητες κι έντονη καλλιτεχνική ταυτότητα) με κοινό χαρακτηριστικό τo ενδιαφέρον και την επαφή τους με το ανθρώπινο σώμα και την κίνηση. Αυτές τις ημέρες ανοίξαμε το studio που δουλεύαμε την προσομοίωση του AMID και πήραμε ανακουφιστικό feedback. Φαίνεται ότι μέσα από ένα σπονδυλωτό σύστημα επικοινωνίας και εργασίας, καταφέραμε να φτιάξουμε έναν κώδικα μεταξύ μας, που αντανακλάται στο αποτέλεσμα. Είναι αρκετά τεχνική η παράσταση και απαιτεί ακρίβεια, ώστε όλα τα στοιχεία να βρεθούν σε απόλυτο συγχρονισμό μεταξύ τους. Επάνω στην σκηνή ξεδιπλώνεται ένα solo, αλλά στο παρασκήνιο υπάρχουν πάνω από 20 άνθρωποι που εργάστηκαν για αυτό. Εύχομαι το καράβι να φτάσει μέχρι το λιμάνι με ήλιο. Τουλάχιστον εμείς απολαύσαμε τη νηνεμία και σταθήκαμε δυνατοί κι ενωμένοι στις καταιγίδες.

Ποιο είναι το στοίχημά σας γι’ αυτή την παράσταση; Είναι πολλά τα στοιχήματα: οι ισορροπίες και η φροντίδα μέσα στην ομάδα, η μετακίνηση του ενός δημιουργικού συνεργάτη προς τις περιοχές του άλλου, ο αποτελεσματικός συγκερασμός πολλών διαφορετικών υλικών, η στρατηγική έρευνας-ανάπτυξης-υλοποίησης του έργου ανάμεσα σε 2 χώρες και φυσικά η αρκετά αφηρημένη θεματική που γεννά περισσότερα ερωτήματα από τις απαντήσεις.

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_%ce%9f%ce%bc%ce%ac%ce%b4%ce%b1_griffon_kaos_%ce%a6%cf%89%cf%84%ce%bf_%ce%95%ce%b2%ce%af%cf%84%ce%b1_%ce%a3%ce%ba%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%bb%ce%ad%cf%84%ce%b7_(3) Η ομάδα Griffon μιλά για το Kaos που φέρνει στη Μικρή Επίδαυρο «Ποιοι είμαστε; Είμαστε το παρελθόν μας; Μήπως μας βολεύει να είμαστε το παρελθόν μας; Είμαστε το παρόν που κουβαλάει ένα υπέρλαμπρο παρελθόν; Είμαστε απομεινάρια αυτού του παρελθόντος; Τώρα τι είμαστε;» Main_25kdf_kabinet_k_invisible_3716_%c2%a9_kurt_van_der_elst Kabinet K: Τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι χάσουν τα σημεία αναφοράς τους; Οι συντελεστές της ομάδας μιλούν στο www.tospirto.net. Main_25kdf_ccn_de_la_rochelle___cie_accrorap_%e2%80%93_kader_attou_the_roots_1_%c2%a9_mirabel_white Συνέντευξη: Ο Kader Attou αναζητά τις ρίζες και τη σωματική του μνήμη στην Καλαμάτα «Το "Τhe Roots" είναι μια ερώτηση σχετική με το τι είναι hip hop». Main_25kdf_le_galactik_ensemble_optraken_9_%c2%a9_nicolas_martinez Le Galactik Ensemble: Εξερευνώντας τη σύγχρονη παθητικότητα με... ακροβατικά «Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το απροσδόκητο και να ισορροπήσουμε στη γραμμή του χιούμορ και της σκληρότητας των εικόνων για να διατηρήσουμε μια συγκεκριμένη ποίηση, αλλά και μία πλουραλιστική ανάγνωση». Main_photo_2 Θα γίνουμε τελικά Άνθρωποι; Η Ελένη Παπαϊωάννου μιλά για τη νέα της παράσταση. Main_aris_martha_06 Το χορογραφικό δίδυμο arisandmartha «μπαίνει» σε αχαρτογράφητες περιοχές του σώματος και του μυαλού Ο Άρης Παπαδόπουλος και η Μάρθα Πασακοπούλου μιλούν στο www.tospirto.net.
#load_content_with_ajax