Μουσική | Πρόσωπα

Tom Waits: δέκα εξομολογήσεις του μοναδικού κ. Waits 01 Αυγούστου 2013

«Με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα τραγούδια που δεν καταλήγουν σε δίσκους».

Μία κάθε μέρα. Προσωπικότητες σπουδαίες, μιλάνε για τη ζωή τους και για τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τον κόσμο. Το www.tospirto.net ανθολογεί τα σπαράγματα του λόγου σημαντικών καλλιτεχνών, επιλέγοντας σκέψεις, τσιτάτα, ατάκες που μας αποκαλύπτουν τον άνθρωπο πίσω από τα είδωλα, αλλά και που μας σπρώχνουν να σκεφτούμε. Να προχωρήσουμε μπροστά με όχημα την πολύτιμη σκέψη εκείνων που σηκώθηκαν ψηλά, πάνω από πλήθος, και που μας έδειξαν το δρόμο της υπέρβασης.

Ο άνθρωπος που «γεννήθηκε γέρος» και ακολούθησε από την αρχή μια λοξή πορεία, έγινε ποιητής του δρόμου, παρατηρητής των πόλεων, λάτρης των φτηνών ξενοδοχείων, κινηματογραφική μούρη σπουδαίων σκηνοθετών και θεατρικός ήρωας του Μπομπ Γουίλσον. Κατόρθωσε να μεθύσει ακόμη και το πιάνο του και εν τέλει δικαιώθηκε σαν ένας μοναδικός, ιδιαίτερος και εντελώς προσωπικός καλλιτέχνης που έγινε πρότυπο για πολλούς, αλλά ποτέ δεν ξεπεράστηκε. Είναι ο ένας και μοναδικός Tom Waits.

1. «Τα τραγούδια είναι μια μορφή ταξιδιού στο χρόνο, καθώς μέσα σε μια κάψουλα μετακινούνται μπροστά. Κάποια στιγμή το στούντιο χάνεται, οι μουσικοί που έπαιξαν γι' αυτό φεύγουν και το μόνο που μένει είναι αυτή η ηχογράφηση, μια μικρή περίοδος τριών λεπτών που μπορεί να έρχεται πριν από 70 χρόνια».

2. «Τα blues είναι σαν ένας ολόκληρος πλανήτης, είναι ένα τεράστιο θέμα. Δεν μπορείς να αγνοήσεις την επίδραση που είχαν και εξακολουθούν να έχουν στη μουσική κουλτούρα. Είναι σαν ένα δέντρο που ο καθένας μας έχει αιωρηθεί από αυτό. Χωρίς τα blues δεν ξέρω πού θα ήμουν. Είναι ανεξίτηλα και απαραίτητα».

3. «Η θέα της πρώτης γυναίκας με αυτά τα δύο μικροσκοπικά κομμάτια ύφασμα ήταν τόσο εκρηκτική όσο η έκρηξη της ατομικής βόμβας στο νησί Bikini στο σύμπλεγμα των νήσων Μάρσαλ. Γι' αυτό ονομάστηκε μπικίνι».

4. «Μπορείς σχεδόν να δημιουργήσεις καταστάσεις ώστε να σε εμπνέουν και να μπορείς να γράφεις γι' αυτές. Έτσι ζω σε μια κατάσταση αυτοεπιβαλλόμενης φτώχειας και δεν θέλω να ζήσω διαφορετικά».

5. «Με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα τραγούδια που δεν καταλήγουν σε δίσκους».

6. «Αισθάνομαι πολύ άβολα στο στούντιο. Δεν μου αρέσει. Είναι πολύ επίπονο. Η όλη διαδικασία είναι πολύ σχολαστική. Δεν ξέρω, το φοβάμαι κι όλη την ώρα τα νεύρα μου γίνονται κουρέλια, επειδή περνάς πολύ ώρα δουλεύοντας το υλικό σου. Αυτή είναι η ουσία στην πραγματικότητα, αυτή είναι η πραγματική δουλειά. Και μετά, αφού σου βγαίνει το λάδι να φτιάξεις κάτι, μπορείς να το πας για να το χειρουργήσουν. Έτσι, λοιπόν, η κατάσταση είναι λεπτή, πολλές έντονες διαφωνίες, πολλές γροθιές. Δεν μπορώ να πω ότι ανυπομονώ να μπω στο στούντιο».

7. «Η ποίηση είναι πολύ επικίνδυνη λέξη. Έχει υποστεί πολλή κακομεταχείριση. Αν με στριμώξετε και πρέπει ντε και καλά να χαρακτηρίσω κάπως τον εαυτό μου, προτιμώ το "παραμυθάς". Ονομάζω αυτό που κάνω "αυτοσχεδιαστική περιπέτεια" ή "μεθυσμένο οδοιπορικό" και ξαφνικά αποκτά τελείως διαφορετική μορφή και περιεχόμενο. Ο καθένας έχει τη δική του αντίληψη περί ποίησης και ποιητών. Νομίζω ότι ο Τσαρλς Μπουκόφσκι είναι ποιητής».

8. «Συνήθως όσα δεν ξέρεις είναι πολύ πιο ενδιαφέροντα. Τα πράγματα για τα οποία αναρωτιέσαι, τα πράγματα για τα οποία δεν έχεις αποφασίσει ακόμη. Υπάρχουν τόσα άλλα πέρα από τη βασική σοφία του δρόμου. Τα όνειρα. Οι εφιάλτες».

9. «Επειδή ζούμε σε καταναλωτική κοινωνία, η μοναδική ουσιαστική πνευματική ηγεσία μας προέρχεται από αυτή τη σκοπιά, το κυνήγι του δολαρίου. Λες και τίποτα δεν έχει σημασία, αρκεί να βγάλεις αρκετά λεφτά. Δεν τρέχει τίποτα να ξεπουληθείς, αρκεί να πάρεις αρκετά».

10. «Όταν βλέπεις δύο πόδια με καλσόν αξίας 150 δολαρίων και παπούτσια 700 δολαρίων να βγαίνουν από ένα ταξί και να πατάνε μέσα σε μια λιμνούλα από αίμα, κάτουρο και μπίρα που άφησε ένας τύπος που πέθανε πριν από μισή ώρα και τώρα κείτεται παγωμένος στο νεκροτομείο, σου μένει στο μυαλό. Αυτό δεν συμβαίνει σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου εκτός από τη Νέα Υόρκη».

Διαβάστε επίσης:

Μάκης Μηλάτος

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_slider Μαντλέν Πεϊρού: «Δεν είμαι η νέα Billie Holiday» Η διάσημη τραγουδίστρια μιλά στο www.tospirto.net. Main_original_slider Βασίλης Τσιτσάνης: «Κατέβηκε από το πάλκο μόνο για να πεθάνει» Η Ορχήστρα «Βασίλης Τσιτσάνης» κάνει την πρώτη εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Main_slider Μετά τον Χαρούλη, ποιος; Λέγαμε λοιπόν ότι αν μέσα στην τελευταία δεκαετία βγάλουμε από τον ορίζοντα το φαινόμενο Χαρούλης, το έντεχνο γυναικοκρατείται. Main_%ce%a0%cf%81%cf%8c%ce%b2%ce%b1_%ce%9b%ce%b5%cf%85%ce%ba%cf%8c_%ce%a1%cf%8c%ce%b4%ce%bf_%ce%91._%ce%a0%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%85__%ce%91._%ce%93%ce%ba%cf%81%ce%af%cf%84%cf%83%ce%b7%cf%82_%ce%a6%cf%89%cf%84%cf%8c_%ce%93._%ce%94%ce%bf%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%82 Θέμελης Γλυνάτσης - Αφροδίτη Πατουλίδου: Ένα Λευκό ρόδο ενάντια στον ναζισμό Από τις 3 Νοεμβρίου και για οκτώ παραστάσεις στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Main_original_slider Συνέντευξη: Η Μαρίζα Ρίζου ανάμεσα στα... άστρα «Μπορεί κάποιοι να νομίζουν ότι γράφω μονοδιάστατα, αλλά έχω κι άλλες πλευρές, πιο σκοτεινές, αλλιώτικες...» Main_slider Συνέντευξη: Η Χριστίνα Μαξούρη και το Άσπρο που... νοσταλγεί «Το κυριότερο απ' όλα είναι να πιστέψεις σ' αυτό που κάνεις».
#load_content_with_ajax