ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019
Μουσική | Πρόσωπα

Μυρτώ Παπαθανασίου - Γιώργος Πέτρου - Μαίρη Έλεν Νέζη μιλούν για την «Αλτσίνα» 04 Ιουνίου 2019

Οι Μουσικοί της Καμεράτας και ο Γιώργος Πέτρου επιστρέφουν στο Φεστιβάλ Αθηνών με το μουσικό είδος που τους έχει κάνει διάσημους σε όλο τον κόσμο, την όπερα του 18ου αιώνα. Έχοντας παρουσιάσει πολυβραβευμένες παραγωγές σε μεγάλα θέατρα και φεστιβάλ της Ευρώπης, ξεκινούν ένα νέο ταξίδι στον μαγικό κόσμο της Μπαρόκ όπερας, ετοιμάζοντας μια εντυπωσιακή νέα παραγωγή της όπερας Αλτσίνα (Alcina) του Χαίντελ. Μαζί τους, η διάσημη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία έχει διαπρέψει στον επώνυμο ρόλο στην Όπερα της Βιέννης, στην Όπερα του Παρισιού, και στην Όπερα της Στουτγκάρδης.

Εμείς μιλήσαμε με τον Γιώργο Πέτρου και τις δύο πρωταγωνίστριες της παράστασης, την Μυρτώ Παπαθανασίου και την Μάιρη-Έλεν Νέζη στην προσπάθειά μας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσ´τερα γι αυτή.

Πώς προσεγγίσατε σκηνοθετικά την Αλτσίνα; Τι θα δούμε στη δική σας οπτική;
Γιωργος Πέτρου:
Στην όπερα Αλτσίνα ο Χαίντελ παίζει με τα αρχέτυπα. Η Αλτσίνα είναι ένας συναρπαστικός χαρακτήρας, γιατί είναι αληθινός, ολοκληρωμένος και πολυδιάστατος. Αναζητά τον έρωτα, την αγάπη, την αληθινή ευτυχία μέσα από τη συντροφικότητα. Όμως οι εραστές της την απογοητεύουν γιατί δεν είναι άξιοι για αυτήν. Η ίδια τους μεταμορφώνει σε άβουλα υποχείρια μην μπορώντας να αντέξει την αποτυχία στην προσπάθειά της να βρει τον ένα και μοναδικό (είναι βέβαιη η ομηρική επιρροή της Κίρκης). Όταν φτάνει ο υπερήρωας Ρουτζέρο στο νησί της (Οδυσσέας;; ), επιτέλους βρίσκει αυτόν που μπορεί να σταθεί δίπλα της. Ωστόσο, από φόβο μήπως τον χάσει, τον κάνει να την ερωτευτεί με τα μαγιά της, χωρίς την ελευθερία της βούλησης του. Αυτή είναι η ύβρις της, που στο τέλος θα φέρει την καταστροφή της, αλλά και την εξέλιξη της σε μια τραγική φιγούρα μεγάλου συναισθηματικού βάθους.
Στην παραγωγή μας υπάρχουν δύο κόσμοι. Ο παραδεισένιος και μαγικός κόσμος του νησιού της Αλτσίνα, που ζει και κινείται μέσα σε μια μπαρόκ αισθητική, σαν να έχει μείνει πίσω στο χρόνο και ο κόσμος των επισκεπτών που έρχονται από το σήμερα ως τολμηροί πεζοναύτες με σκοπό να απελευθερώσουν τον Ρουτζέρο από τα δίχτυα της Αλτσίνα. Οι δύο κόσμοι αυτοί συγκρούονται καθώς ο Ρουτζέρο με τη βοήθεια των επισκεπτών ανακαλύπτει την αλήθεια.
Με την σκηνογράφο και ενδυματολόγο Γιώργινα Γερμανού σχεδιάζουμε ένα παραδεισένιο κήπο, με υπέροχα φυτά και δέντρα, μπροστά από το επιβλητικό μνημείο του Ωδείου Ηρώδου Αττικού. Ένα χαμένο παράδεισο, η πύλη του οποίου οδηγεί στο μαγικό παλάτι της Αλτσίνα. Τα κοστούμια κινούνται στην αισθητική της όπερας του 18ου αι. με αναφορές στη χρυσή εποχή της Μπαρόκ Όπερας. Η Καναδέζα χορογράφος/κινησιολόγος Edith Lalonger, με ειδίκευση στην μπαρόκ χορογραφία και θεατρική χειρονομία θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε εικόνες σαν να βγήκαν από ένα σκηνικό της Μπαρόκ εποχής.
Η νέα μας παραγωγή της Αλτσίνα του Χαίντελ θα έχει ένα καστ διεθνούς επιπέδου, με τραγουδιστές έμπειρους στο απαιτητικό αυτό είδος. Οι Μουσικοί της Καμεράτας, μια από τις πλέον διακεκριμένες διεθνώς ορχήστρες με ειδίκευση στην ιστορική ερμηνευτική και η υπέροχη μουσική του Χαίντελ είναι σίγουρο πως θα κάνουν κοινό να νιώσει την μαγεία της Μπαρόκ όπερας σε ένα μαγικό χώρο όπως το Ηρώδειο.

 Τι σας γοητεύει στην Αλτσίνα;
Μυρτώ Παπαθανασίου:  Αλτσίνα είναι ένα αριστουργηματικό έργο. Αυτό που γοητεύει  είναι ο ιδιοφυής τρόπος που  ο Χάιντελ με τη μουσική καταφέρνει να δημιουργήσει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα γεμάτη χρώματα, λεπτές αποχρώσεις και ποικίλα συναισθήματα.  Μουσικά και δραματουργικά είναι εκπληκτικό. Οι χαρακτήρες εξελίσσονται και μεταμορφώνονται  κατά τη διάρκεια του έργου. Όλα αυτά υποστηρίζονται τέλεια από  συνθετικής πλευράς

Σκιαγραφήστε μας τον ρόλο σας….
Μυρτώ Παπαθανασίου: Αλτσίνα η γυναίκα μυστήριο. Ένα ον με υπερφυσικές δυνάμεις , ένα πλάσμα απρόβλεπτο , σκοτεινό , εκδικητικό αλλά τρυφερό και ευάλωτο ειδικά όταν πραγματικά ερωτεύεται και χανει τις μαγικές της δυνάμεις... Έχει καταστρέψει πολλών τις ζωές καθώς τους εραστές που είχε, τους κρατούσε μεταμορφωμένους είτε σε ζώα, είτε σε πέτρες, είτε σε φυτά για πάντα στο νησί της.  Έτσι μόνο στο τέλος όταν χάνει τον πραγματικό της έρωτα και όταν όλοι έχουν στραφεί εναντίον της, αντιλαμβάνεται πόσο κακό έχει προξενήσει και δε μένει τίποτα άλλο παρά και το δικό της τέλος. Το δικό της σημαίνει και την ελευθερία όλων αυτών που κρατούσε απομονωμένους... Καθώς λοιπόν ο χαρακτήρας της παρουσιάζεται με τόσες αντιθέσεις, αντίστοιχα και φωνητικά είναι απαιτητικός, με πολλές εναλλαγές: άλλες άριες είναι με λυρισμό, άλλες με δυναμισμό και γρήγορα περάσματα, άλλες πιο εύθραυστες και αιθέριες.
Μαίρη-Έλεν Νέζη: Ο ρόλος που υποδύομαι, ο Ρουτζέρο,  είχε γραφτεί από τον Τζωρτζ Φρηντρικ Χαίντελ για έναν μεγάλο σταρ της εποχής του μπαρόκ, τον καστράτο Τζιοβαννι Καρεστίνι.  Σήμερα, όπως είναι γνωστό, τους ρόλους που είχαν γραφτεί για καστράτους, τους ερμηνεύουν οι μέτζο σοπράνο και οι κόντρα τενόροι. Ο ιππότης Ρουτζέρο ναυαγεί στο νησί της Μάγισσας Αλτσίνα, μαγεύεται από αυτήν και γίνεται εραστής της. Μέχρι τότε όποιος έχει πεσει στα χέρια της μάγισσας έχει μεταμορφωθεί σε ζώο, πέτρα ή φυτό. Ο Ρουτζέρο όμως είναι ο μόνος που πραγματικά ερωτεύεται η Αλτσίνα, γίνεται ο εκλεκτός της καρδιάς της. Αυτή η εξουσία που έχει στην καρδιά της μάγισσας τον κάνει να νιώθει δυνατός και γίνεται προκλητικός και αλαζόνας. Η εμφάνιση όμως της μνηστής του, Μπρανταμάντε, και του δασκάλου του, Μελίσσο, στο νησί θα λύσει τα μάγια και θα τον επαναφέρει στην πραγματικότητα.

Πώς επικοινωνεί η όπερα αυτή με το σήμερα;
Μυρτώ Παπαθανασίου: Οι μύθοι ήταν ιδιαίτερα αγαπητοί τον  18ο αι.,  τότε που  γράφτηκε η Alcina, ως θέματα για όπερα, σήμερα ίσως όχι και τόσο... Όμως το θέμα του έρωτα που πραγματεύεται πάντα απασχολεί και συγκινεί τους ανθρώπους. Ειδικά του παθιασμένου έρωτα, που χειραγωγεί και χρησιμοποιεί τον αθεράπευτα ερωτευμένο. Εξάλλου  πείτε μου ποιος δεν έχει νιώσει την προδοσία στον έρωτα... Πολλές φορές η δύναμή του χρησιμοποιήθηκε  για τον έλεγχο και τον χειρισμό των ανθρώπων... Ποιος δεν έχει χάσει τον έλεγχο καταστάσεων στον έρωτα, ποιος δεν έχει ζηλέψει, ποιος δεν έχει πει ψέματα στον ίδιο του τον εαυτό αλλά και στους άλλους; Αυτό είναι και το ατού της όπερας αυτής, καθώς κάνει συμμέτοχο τον θεατή στα πάθη των ηρώων.

Πείτε μας λίγα λόγια για τη συνεργασία σας με την Καμεράτα και για τα αισθήματά σας που η όπερα αυτή θα ανέβει στο Ηρώδειο
Μαίρη-Έλεν Νέζη: Η συνεργασία μου με την Καμεράτα μετράει πολλά χρόνια και είναι πάντα πραγματική απόλαυση. Είναι ένα σπουδαίο ορχηστρικό σύνολο, διεθνούς κύρους, που αποτελείται απο εξαιρετικούς μουσικούς που πραγματικά απολαμβάνουν αυτό που κάνουν και έχουν πάντα θετική διάθεση, παρόλα τα προβλήματα που βιώνουν τα τελευταία χρόνια. Όταν μου πρότεινε ο Γιώργος Πέτρου να τραγουδήσω στη νέα παραγωγή της Αλτσίνα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών χάρηκα ιδιαίτερα. Η όπερα είναι μια από τις πιο αγαπημένες μου, και αν και στο εξωτερικό παρουσιάζεται πάρα πολύ συχνά σε όλα τα μεγάλα θέατρα, στην Ελλάδα είχε να παρουσιαστεί πολλά χρόνια. Ο ρόλος του Ρουτζέρο, που έχω ερμηνεύσει πολλές φορές στο εξωτερικό, αλλά και στην ΕλΣ, είναι ένας ρόλος που αγαπώ πολύ και με "απογειώνει" πάντα. Με συναρπάζει ιδιαίτερα η σκέψη ότι αυτό το μαγικό έργο θα παρουσιαστεί σε έναν τόσο μαγικό χώρο όπως το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_original_slider_(2) Μαρίζα Ρίζου: «Η μουσική, όπως και η ζωή ανήκει σε όλους» « Είναι σημαντικό και συγκινητικό να μπαίνω με τη μουσική στην ψυχή ενός άλλου ανθρώπου». Main_slider «Η mobile γενιά της μουσικής ξέρει ότι όπου και να πας η …πόλη θα σε ακολουθεί» Leon of Athens και Irene Skylakaki στο Κήπο του Μεγάρου Μουσικής. Main_slider_3 Όταν το youtube βρήκε τον Σωκράτη Μάλαμα Ο Σωκράτης επιστρέφει στις ρίζες του μέσω youtube Main_%ce%a3%ce%b1%cf%84%ce%b1%ce%bd%ce%b5%cf%81%ce%af_%ce%9c._%ce%9c%cf%80%ce%bf%ce%ba%ce%bf%ce%bb%ce%af%ce%bd%ce%b7__%ce%94._%ce%9d%ce%b1%ce%bb%ce%bc%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b7%cf%82_%ce%a6%cf%89%cf%84%ce%bf_%ce%91._%ce%a3%ce%b9%ce%bc%cf%8c%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%bf%cf%82_(3) Κόλαση ή παράδεισος για τον Αλέξανδρο Ευκλείδη και τον Δημήτρη Δημόπουλο; Οι σκηνοθέτες της «Σατανερί» μιλούν στο www.tospirto.net. Main_slider Οι Opera Chaotique και η αριστοφανική πρόκληση των «Βατράχων» Οι «αλχημιστές του σουρεαλιστικού καμπαρέ» μιλούν στο www.tospirto.net. Main_1553489_280725752076974_328242620_o Νέα πρόσωπα: Κορίνα Λεγάκη Με ήχο ακουστικό κινήθηκε με ευκολία τραγουδώντας από το οσκαρικό “Shallow” και “Ο Pastor” μέχρι Χατζιδάκι, Κραουνάκη, Ξυδάκη, Ανδρέου, Άκη Πάνου, Ζαμπέτα.
#load_content_with_ajax