Γνώμες

Η διεθνής «έκρηξη» της τηλεόρασης 04 Ιουνίου 2018

Ο «βομβαρδισμός» μας από δεκάδες νέες σειρές, με τη συμμετοχή μεγάλων καλλιτεχνών, είναι ένα φαινόμενο που δεν μπορεί να κρατήσει για πάντα. Ποιο άραγε μπορεί να είναι το μέλλον της εντυπωσιακά ακμαίας αυτή τη στιγμή μικρής οθόνης; Θα καταφέρει να κρατήσει το υψηλό επίπεδο ή θα αναγκαστεί, για λόγους οικονομίας να αρχίσει τις εκπτώσεις στην ποιότητα;

O Μπαράκ και η Μισέλ Ομπάμα γίνονται παραγωγοί στο Netflix, ο Ρίτσαρντ Γκιρ θα πρωταγωνιστήσει σε νέα σειρά του BBC, η Ούμα Θέρμαν θα εμφανιστεί σε έτερη νέα σειρά του Netflix, το «Chambers», η Ελεν Μίρεν θα είναι η Μεγάλη Αικατερίνη σε σίριαλ των Sky και HBO, ο Χιου Γκραντ θα ερμηνεύσει τον ηγέτη του Βρετανικού Κόμματος των Φιλελεύθερων Τζέρεμι Θορπ που είχε μπλεχτεί σε ένα σεξουαλικό σκάνδαλο στο «A very English scandal» των BBC One και Channel 5, η Μέριλ Στριπ θα ενταχθεί στο καστ του «Pretty little liars», η Τζόαν Κόλις θα παίξει στον νέο κύκλο του «American horror story»…

Το πέρασμα όλο και περισσότερων ηθοποιών (με όλο και υψηλότερα μεροκάματα) από τον κινηματογράφο στην τηλεόραση επιβεβαιώνει εκ νέου πως η μικρή οθόνη είναι πλέον η μεγάλη δύναμη στον χώρο της ψυχαγωγίας. Όχι πως δεν ήταν πάντα μεγάλη δύναμη, αλλά αυτό που συμβαίνει τώρα στον τομέα της μυθοπλασίας δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν: Δεκάδες οι νέες σειρές που ανταγωνίζονται ανοιχτά τις κινηματογραφικές ταινίες για να αποδειχτούν συχνά πολύ ανώτερές τους. Η απόφαση όλο και περισσότερων σταρ του κινηματογράφου (αλλά και σημαντικών σκηνοθετών) να περάσουν στην τηλεόραση, την οποία αρκετοί από αυτούς μέχρι πολύ πρόσφατα σνόμπαραν, είναι ενδεικτική τού πόσο άλλαξε το κλίμα.

Η νέα τηλεόραση δεν είναι μόνο ενημέρωση και ψυχαγωγία, είναι τέχνη. Υψηλή τέχνη. Οι τεράστιες τεχνικές δυνατότητές της, τα παχυλά έσοδα από τις διαφημίσεις, η συνεργασία με δίκτυα και διαδικτυακές πλατφόρμες των σημαντικότερων καλλιτεχνών (ακόμα και σκηνοθέτες όπως ο Ντέιβιντ Λιντς, ο Γούντι Αλεν, ο Μίκαελ Χάνεκε και ο Μάρτιν Σκορσέζε δελεάστηκαν από το «χαζοκούτι») και η συμμετοχή των σπουδαιότερων ηθοποιών στις παραγωγές της είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τη νέα εποχή της. Ο κινηματογράφος, κουρασμένος και μάλλον αμήχανος σε αυτή τη φάση, μοιάζει να περνά σε δεύτερη μοίρα.

Απομένει να δούμε τι θα απομείνει όταν καταλαγιάσει ο πρώτος θόρυβος: Αυτήν τη στιγμή υπάρχει υπερπροσφορά σειρών. Μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα αυτό χωρίς να επέλθει κορεσμός; Θα αντέξουν τα τηλεοπτικά δίκτυα και οι διαδικτυακές πλατφόρμες τον τεράστιο ανταγωνισμό; Θα εξακολουθήσει το διεθνές κοινό (που βομβαρδίζεται καθημερινά με δεκάδες νέες σειρές) να δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον; Η εξέλιξη του εντυπωσιακού φαινομένου θα έχει σίγουρα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η τηλεόραση αλλά και ο κινηματογράφος του μέλλοντος, που ακόμα και αν περνά κρίση παραμένει ένα δημοφιλές είδος λαϊκής ψυχαγωγίας, είναι ιστορίες που μας επιφυλάσσουν, νομίζω, πολλές εκπλήξεις.

Νίκος Πρίντεζης

Περισσότερα "Γνώμες"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΓΝΩΜΕΣ" Main_slider Ο τρυφερός (και σοφός) αποχαιρετισμός του Νικ Κέιβ Το γράμμα του είναι ένα από τα πιο τρυφερά γράμματα αποχαιρετισμού. Main_slider 13 ευρώ για μία θέση… σαρδέλας σε «Μουσική Σκηνή» Έχετε βρεθεί στο σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα σε ώρα αιχμής; Έτσι ήταν η κατάσταση στο «μπαρ» της μουσικής σκηνής που προφανέστατα είχε βάλει περισσότερο κόσμο απ’ όσα χωρούσε το μαγαζί. Main_slider Μήπως οι παραστάσεις είναι περισσότερες από τους θεατές; Δε μιλάμε μόνο για εκπτώσεις στα εισιτήρια, είναι η έκπτωση στο καλό γούστο και στην ποιότητα που βλάπτει το θεατρικό τοπίο. Main_original_slider Το θέατρο του Λυκαβηττού ξαναζεί! Μακάρι η τέχνη με τη δύναμη και τη μαγεία της να διώξει τη θλίψη που έχει εγκατασταθεί στο σκοτεινό νταμάρι! Main_slider «Μπορώ να ανέβω στη σκηνή για να καπνίσω κι εγώ;» Η ελευθερία του καλλιτέχνη / δημιουργού υπό κανονικές συνθήκες τελειώνει εκεί που αρχίζει η ελευθερία του θεατή να σέβεται την υγεία του. Κι αν επιμένει κάποιος να βάζει τους ηθοποιούς του να καπνίζουν επί σκηνής, θα πρέπει να προειδοποιεί το κοινό ότι «στην παράσταση οι ηθοποιοί καπνίζουν. Main_slider Ποιος φταίει για τα παιδιά; Είναι εύκολο να πετροβολάς τους νέους για τις αγενείς και επιθετικές συμπεριφορές τους, για τη δυσκολία τους να εκφραστούν, για την αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζουν τα πράγματα… Ξεχνάμε όμως ποιοι είναι οι πραγματικοί υπεύθυνοι γι΄ αυτή την κατάσταση.
#load_content_with_ajax