ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019
Γνώμες

Πού στον κόσμο βρίσκεται το ελληνικό θέατρο σήμερα; 11 Ιουλίου 2019

Μήπως ήρθε επιτέλους η ώρα να καταστεί η Αθήνα εκτός από πόλος έλξης για τα αρχαιολογικά της μνημεία, τα μπαράκια και τη ζωντάνια της και για τον σύγχρονο πολιτισμό της;

Το καλοκαίρι βρίσκεται σχεδόν στο μέσον του, αλλά είναι προφανές πλέον ότι έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή που το καλοκαίρι ήταν η εποχή «που δεν υπάρχουν ειδήσεις». 

Ο φετινός Ιούλιος αποδεικνύεται ιδιαίτερα ζεστός και το επόμενο διάστημα αρκετές είναι οι λύσεις και οι απαντήσεις που πρέπει να δοθούν αναφορικά με τον πολιτισμό. Όσον αφορά στο θέατρο, σε εκκρεμότητα έχουν μείνει, πλέον του μήνα, οι διαγωνισμοί τόσο για τον διορισμό Διευθυντή στο Εθνικό Θέατρο, όσο και για τον Πρόεδρο του Ελληνικού Φεστιβάλ. Δύο απολύτως νευραλγικές θέσεις, σε μια χώρα που θα έπρεπε να επενδύσει σοβαρά και υπεύθυνα στον πολιτισμό της, η πλήρωση των οποίων καθίσταται περισσότερο από επιτακτική και επείγουσα. 

Παρακολουθώντας, προ ημερών, την παράσταση «Κόντρα στην Ελευθερία» του Ισπανού Εστέβα Σολέρ, συνειδητοποίησα για άλλη μια φορά, ότι οι σύγχρονοί μας Ευρωπαίοι αναγνωρίζουν την σημερινή Ελλάδα ως κοιτίδα του πολιτισμού. Μια χώρα της οποίας η φιλοσοφία και το θέατρο οδήγησαν στη διαμόρφωση των ιδεωδών που διέπουν τον δυτικό κόσμο, και όχι μόνον. Αγνοούν όμως πλήρως ό,τι συμβαίνει στη σύγχρονη Ελλάδα. Απουσιάζουν, πλην φωτεινών και λαμπρών εξαιρέσεων, οι σύγχρονοι καλλιτέχνες. 

Κάποιες συστηματικές προσπάθειες έχουν αρχίσει να γίνονται από τη χώρα μας, αλλά από την ιδιωτική κυρίως πρωτοβουλία (όπως π.χ. από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών). Πού βρίσκεται όμως η κρατική πρωτοβουλία, η οποία θα έπρεπε να ενισχύσει το θέατρο μας, και να το διαφημίσει προκειμένου να αποτελέσει πόλο έλξης από το εξωτερικό; 

Θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουν οι εκτός Ελλάδας τη σημασία των κανόνων που έθεσε ο Αριστοτέλης στο θέατρο, της φιλοσοφίας του Πλάτωνα και του Ηράκλειτου, τα κείμενα των αρχαίων τραγικών, τις ιστορικές καταγραφές του Θουκυδίδη. Από την άλλη όμως, θεωρώ ότι είναι τουλάχιστον άδικο να αγνοούν ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν εμπνευσμένοι θεατρικοί συγγραφείς και σκηνοθέτες, ταλαντούχοι ηθοποιοί, οι οποίοι κάθε χρόνο παρουσιάζουν στις ελληνικές σκηνές παραστάσεις που αξίζει να παρακολουθήσουν και όσοι επισκέπτονται τη χώρα μας, όχι μόνον το καλοκαίρι, αλλά και τον χειμώνα. 

Μήπως ήρθε επιτέλους η ώρα να καταστεί η Αθήνα εκτός από πόλος έλξης για τα αρχαιολογικά της μνημεία, τα μπαράκια και τη ζωντάνια της και για τον σύγχρονο πολιτισμό της; Το Εθνικό Θέατρο, το Ελληνικό Φεστιβάλ, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος αλλά και η Λυρική Σκηνή, όπως και πολλά ιδιωτικά θέατρα που βρίσκονται στην πρωτεύουσα εμφανίζουν παραστάσεις ενδιαφέρουσες όλο τον χρόνο. Μήπως πρέπει απλώς να διαφημιστεί σωστά και συστηματικά η χώρα και ο σύγχρονος πολιτισμός της; Άλλωστε η τέχνη δεν σκοντάφτει ποτέ στο εμπόδιο της γλώσσας, όπως ενδεχομένως μπορεί να αντιτείνουν κάποιοι, γιατί η τέχνη μιλάει τη δική της γλώσσα. 

Τόνια Τσαμούρη

Περισσότερα "Γνώμες"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΓΝΩΜΕΣ" Main_slider Έχω απόψε... ραντεβού Για ποιο λόγο λοιπόν αντί να είμαστε όλοι οι θεατές συνεπείς, θεωρούμε δεδομένο ότι η παράσταση δε θα αρχίσει στην ώρα της; Main_newego_large_t_1101_54345274 Το θέατρο το θ-έρως Δε με κουράζει το να βλέπω θέατρο. Με κουράζει όμως ότι είναι πάντα εκεί: όποτε θελήσω, όσες και όποιες μέρες την εβδομάδα και αν επιλέξω. Main_original_slider_(2) Μια φορά και έναν καιρό... ήταν το θέατρο Μήπως τελικά το θέατρο πρέπει να ξαναθυμηθεί πώς να αφηγείται ιστορίες; Και μήπως οι νεωτερισμοί πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν όντως έχουν κάτι να πουν; Γιατί όταν το θέατρο χρησιμοποιεί μια «γλώσσα» χάριν εντυπωσιασμού, καταλήγει να χάσει την επαφή του με τον κόσμο. Main_slider Μάνα Μητέρα Μαμά Αφιερωμένο στην κόρη μου και την μητέρα μου με αφορμή τη Γιορτή της Μητέρας στις 12 ΜαΙου. Main_slider Η Ντούσκα, το BDS και ο Roger Waters Το βιντεάκι στο youtube ήταν ένα καλά στημένο σκηνικό για την προώθηση (διαφήμιση) του ίδιου του BDS και των γενικότερων στόχων του. Main_original_slider Το θέατρο μιλά όλες τις γλώσσες Το θέατρο δεν γνωρίζει από περιορισμούς, ηθικούς ή γλωσσικούς. Το θέατρο υπάρχει για να εκφράζει ελεύθερα όλους τους ανθρώπους. Η Ομάδα Θεάτρου Κωφών «Τρελά Χρώματα» είναι η ζωντανή απόδειξη.
#load_content_with_ajax