Θέατρο | Νέα

«Φορτωμένη» η φετινή σεζόν για τον Μιλτιάδη Φιορέντζη 12 Οκτωβρίου 2017

Πολλά τα προσεχή σχέδιά του.

Ο ταλαντούχος, χαμηλών τόνων, ηθοποιός θα παίξει στους «Δαιμονισμένους» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι σε σκηνοθεσία του φημισμένου Κονσταντίν Μπογκομόλοφ, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (22/11-10/12). Θα τον δούμε επίσης να πρωταγωνιστεί στο μουσικοθεατρικό έργο του Μίσελ φαν ντερ Άα «Το Βιβλίο της Ανησυχίας», ενώ τον Απρίλιο του 2018 θα ερμηνεύσει τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη στο Σύγχρονο Θέατρο. Τον ερχόμενο Φεβρουάριο θα μας παρουσιάσει την πρώτη του σκηνοθεσία με την παράσταση «Κλάρα Σούμαν: Τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας» που θα ανεβεί στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής.

Η ιστορία που ενέπνευσε την παράσταση για ένα πιάνο, μία πιανίστρια, έναν βαρύτονο και δύο φωνές είναι αληθινή και εκτυλίσσεται ως εξής: Η Κλάρα Βικ Σούμαν γνώρισε τον Ρόμπερτ Σούμαν το 1828, όταν η ίδια ήταν εννέα ετών. Ο δεκαοχτάχρονος τότε συνθέτης ήταν μαθητής του Φρίντριχ Βικ, του πατέρα της Κλάρα. Λίγα χρόνια μετά, οι δύο νέοι ερωτεύονται και παρόλη τη σθεναρή αντίσταση του Βικ, παντρεύονται και αποκτούν οκτώ παιδιά. Η Κλάρα Σούμαν θεωρούνταν στην Ευρώπη παιδί-θαύμα, ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο πιάνο. Εξελίχθηκε όχι μόνο στη μεγαλύτερη πιανίστρια της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της εποχής της. Ωστόσο, μετά την πρώτη τρυφερή περίοδο του γάμου τους, ο Σούμαν συνθέτει ακατάπαυστα, αφήνοντας την Κλάρα στην απομόνωση και τη σιωπή. Η Κλάρα επιθυμώντας να ξαναπαίξει μπροστά σε κοινό, αρχίζει πάλι τις περιοδείες της. Γνωρίζει τεράστια επιτυχία ερμηνεύοντας τα έργα του Σούμαν. Η καταξίωση της Κλάρα προκαλεί τη ζήλεια του Σούμαν, του οποίου ο ψυχισμός αρχίζει να κλονίζεται. Παρουσιάζει ιλίγγους, τρέμουλα, ακουστικές παραισθήσεις, φοβίες, αϋπνίες. Παρόλο που αφιερώνεται στη σύνθεση και γράφει αριστουργήματα, η ψυχική του υγεία επιδεινώνεται διαρκώς με αποκορύφωμα τον Φεβρουάριο του 1854 όταν διατείνεται πως τη μουσική τού την υπαγορεύουν πνεύματα και επιχειρεί  να αυτοκτονήσει πέφτοντας στον παγωμένο Ρήνο. Μετά από αυτό το περιστατικό, μεταφέρεται στο ψυχιατρείο του Έντενιχ, λίγο έξω από τη Βόννη. Η Κλάρα τον στηρίζει σε όλες του τις κρίσεις, ωστόσο οι επιστήμονες της εποχής, μη μπορώντας να παρακολουθήσουν την περιπλοκότητα της περίπτωσης Σούμαν, σηκώνουν τα χέρια ψηλά.

Λίγα λόγια για την παράσταση
Η περίοδος του ρομαντισμού στην τέχνη αφήνει τις γυναίκες στο περιθώριο όπου ήδη βρίσκονται, παρέχοντάς τους ελλιπή μόρφωση και τη δυνατότητα να γίνουν γκουβερνάντες, οικιακές βοηθοί και, στις πιο ευτυχείς περιπτώσεις, δασκάλες. Η γυναίκα-δημιουργός είναι ένα είδος σπάνιο, με τις εξαιρέσεις να επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Η Κλάρα Σούμαν υπήρξε ένα παιδί-θαύμα που εξελίχθηκε σε ενήλικο αστέρι της πιανιστικής τέχνης˙ μια λαμπρή εξαίρεση με την τύχη να ζήσει τη φήμη της. Ωστόσο, το πεπρωμένο της, όπως και το όνομά της, συνδέθηκε σαρωτικά με τον αδύναμο ως πιανίστα αλλά μεγαλοφυή ως συνθέτη, Ρόμπερτ Σούμαν. Πώς βιώνει μια εξαιρετική γυναίκα των μέσων του 19ου αιώνα την καθημερινότητά της με έναν ομότεχνο δημιουργό, ο οποίος την φθονεί ενώ παράλληλα τη λατρεύει; Μπορεί η μητρότητα να αφήσει περιθώριο στην καλλιτεχνική δημιουργία όταν μια γυναίκα μεγαλώνει οκτώ παιδιά; Με τι ψυχικό σθένος αντιμετωπίζει κανείς την κατάρρευση του συντρόφου του; Πόσο απέχει η ιδιοφυία από την τρέλα; Αντλώντας έμπνευση από τα παραπάνω ερωτήματα, η παράσταση Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας,  επιχειρεί να δώσει ήχο σε όλα αυτά που θα ήταν καλύτερο να μείνουν στη σιωπή. Αρωγοί αυτής της απόπειρας είναι από τη μια οι μελωδίες και τα τραγούδια του Σούμαν, όπως ερμηνεύονται ζωντανά από την πιανίστρια και τον βαρύτονο, και από την άλλη σύγχρονα, πρωτότυπα  κείμενα εμπνεόμενα από τις βιογραφίες και την μεταξύ τους αλληλογραφία που αποκαλύπτουν τη βάσανο, τις δυσκολίες, τα εμπόδια αλλά και την λύτρωση που γέννησε τόσο ανυπέρβλητες ρομαντικές συνθέσεις. Μια μετα-ρομαντική παράσταση όπου ανάμεσα σε κρεσέντα έρωτα,  ζήλιας, απογοήτευσης και οίκτου, δεσπόζει η ανάγκη για σύνδεση ως μια από τις πιο προκλητικές, πολύπλοκες, δυναμικές και απελευθερωτικές εμπειρίες της ζωής. Η  ιστορία της Κλάρα Σούμαν ενέπνευσε δύο κινηματογραφικές ταινίες: το Song of love (1947) ,του Clarence Brown με την Katharine Hepburn στον ρόλο της Κλάρα και τον Paul Henreid σε αυτόν του Σούμαν, και το Geliebte Clara (2008) που σκηνοθέτησε η απόγονος του αδερφού του Johannes Brams, η Selma Sanders-Brahms με την Martina Gedeck και τον Pascal Greggοry να ζωντανεύουν την Κλάρα και τον Ρόμπερτ Σούμαν. 


Ερμηνεύουν: Πιανίστρια: Βικτωρία Κιαζίμη. Βαρύτονος: Νικόλας Καραγκιαούρης. Ηθοποιοί : Μαρία Όλγα Αθηναίου, Μιλτιάδης Φιορέντζης. Τα κείμενα της παράστασης, πρωτότυπα και σύγχρονα,εγραψε η Μαρία Γιαγιάννου. 

Γιώργος Νάστος

Περισσότερα "Νέα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΝΕΑ" Main_personas_2_(c)_n.markou Personas: Προσωπογραφίες σε κυρτό κάτοπτρο από την ομάδα Πλεύσις Η παράσταση αναζητά συγγένειες και παραλληλίες με το έργο του ποιητή John Ashbery, τα γλυπτά του Juan Muñoz και τα πορτραίτα του Γιώργου Ρόρρη. Main_h_kyanh Η ομάδα Νοσταλγία εμπνέεται από την Μαίρη Σέλλεϋ Η Κυανή είναι μια συγκινητική ιστορία αγάπης που παρουσιάζει τη δική της εκδοχή για τον «ρομαντικό έρωτα». Main_slider Οι «Όρνιθες» στις καλύτερες παραστάσεις του 2018 στην Αμερική Το Vulture συμπεριέλαβε την παράσταση στη 10άδα των καλύτερων παραγωγών που παίχτηκαν στην Αμερική το 2018. Main_slider Τα βίντεο του Φεστιβάλ Αθηνών για τις παραστάσεις στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2019 Η FedHATTA έχει ήδη αναρτήσει το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου 2019 στην ιστοσελίδα της. Main_frosyni_1bs_new_orizontia Δίνοντας σάρκα κι οστά στην Κυρά «Φροσύνη» Τη σκηνοθεσία του μονολόγου συνυπογράφουν ο Λάζαρος Βαρτάνης και ο συγγραφέας του έργου. Main_a_number_photo_by_%c2%a9_karol_jarek_(4) «Ένας Αριθμός» για τον Λ. Κακούρη και τον Ε. Λιάτσο Στο Bios από τις 21 Ιανουαρίου.
#load_content_with_ajax