Θέατρο | Πρόσωπα

Η αλήθεια γύρω από το παρεξηγημένο πρόσωπο της.... Φροσύνης 07 Φεβρουαρίου 2019

Οι συντελεστές της παράστασης μιλούν στο www.tospirto.net.

«Φροσύνη» είναι ο τίτλος του νέου θεατρικού έργου του Στέφανου Παπατρέχα που θα ανέβει στο θέατρο Άβατον από τις 20 Φεβρουαρίου 2019. Τη σκηνοθεσία του μονολόγου συνυπογράφουν ο Λάζαρος Βαρτάνης και ο συγγραφέας του έργου. Ερμηνεύει η Σύνθια Μπατσή. Τι είναι όμως αυτό που ενέπνευσε και γοήτευσε τους συντελεστές της παράστασης αυτής ώστε να ασχοληθούν με το ιστορικό πρόσωπο της Κυρά-Φροσύνη εν έτει 2019; Εμείς μιλήσαμε μαζί τους προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουμε αυτό που θα δούμε….

Τι σας ενέπνευσε στη μορφή της Φροσύνης;
Στέφανος Παπατρέχας: Το να γράψω κάτι πάνω στην Κυρά-Φροσύνη μού το πρότεινε ο πολύ καλός συνάδελφος και φίλος Βασίλης Κονταξής, που είναι από τα Ιωάννινα. Στην αρχή δεν είχα κάποιο ισχυρό κίνητρο να το κάνω. Όταν πήγα, όμως, στρατό άρχισαν να μου έρχονται σκόρπιες ιδέες, φράσεις, σκηνές. Άρχισα, λοιπόν, να ψάχνω για αυτήν τη γυναίκα-θρύλο. Διαβάζοντας για την Κυρά-Φροσύνη διαπίστωσα πως είχα άλλη εικόνα από όσα μαρτυρούν οι ιστορικές πηγές. Πίστευα, δηλαδή όπως οι περισσότεροι νομίζω, πως την Φροσύνη την έπνιξε ο Αλί Πασάς, επειδή αρνήθηκε να ανταποκριθεί στον έρωτά του, κάτι που δεν επιβεβαιώνεται ιστορικά. Τιμωρήθηκε, ωστόσο, για τη σχέση της με τον γιο του Αλί Πασά και τον έκλυτο βίο της. Όλο αυτό το πλαίσιο -ο έρωτας, η μοιχεία και μάλιστα με Τούρκο κατακτητή, η κλειστή κοινωνία των Ιωαννίνων, το τραγικό τέλος της- με γοήτευσε πάρα πολύ και με οδήγησε στον μονόλογο αυτό που θα δείτε.

Τι θα δούμε στο έργο αυτό;
Στέφανος Παπατρέχας: Μια ηθοποιός αρχίζει να ψάχνει πληροφορίες και υλικό για την Κυρά-Φροσύνη με σκοπό να ετοιμάσει έναν αυτοσχεδιασμό για την πρόβα της την επόμενη μέρα. Βρίσκει άρθρα στο Ίντερνετ, διαβάζει ποιήματα, ακούει τραγούδια. Δοκιμάζει ρούχα…

Λάζαρος Βαρτάνης: Αποφασίζει να τοποθετήσει τον αυτοσχεδιασμό της στην τελευταία νύχτα της Φροσύνης, πριν τον πνιγμό της στη λίμνη Παμβώτιδα. Η ηθοποιός ενσωματώνει το υλικό που βρήκε, ό,τι την γοήτευσε, ό,τι την άγγιξε, βάζοντας στοιχεία δικά της.

Στέφανος Παπατρέχας: Τόσο που εν τέλη μπλέκεται η μία γυναίκα με την άλλη και τελικά δεν έχει σημασία ποια από τις δύο μονολογεί.

Λάζαρος Βαρτάνης: Είναι ένα έργο συγκλονιστικό, κατά τη γνώμη μου, που το ερωτεύτηκα από την πρώτη ανάγνωση ένα χρόνο πριν.

Γιατί μας αφορά σήμερα το έργο αυτό; Τι θέλετε να πείτε;
Λάζαρος Βαρτάνης: Για την Κυρά–Φροσύνη ξέρουμε κάποια πράγματα από όσα έχουμε ακούσει, υπάρχουν ιστορικές πηγές, εικασίες, μη επιβεβαιωμένες ιστορικά πηγές, θρύλοι, απόψεις για το πρόσωπο αυτό. Ακόμη και ποιήματα, πίνακες, τραγούδια, βιβλία με εκείνη ως κεντρικό θέμα. Ωστόσο όσο και να ψάξουμε δε θα μάθουμε ποτέ την αλήθεια, δε θα γνωρίσουμε ποτέ ποια πραγματικά ήταν η Φροσύνη. Τι σκεφτόταν, τι φοβόταν, τι ήθελε, τι ονειρευόταν.

Στέφανος Παπατρέχας: Το κεντρικό θέμα, ο πυρήνας, της παράστασης και του έργου είναι αυτό ακριβώς. Ακούμε πράγματα, μαθαίνουμε, πληροφορούμαστε, διαμορφώνουμε απόψεις για τους άλλους μόνο με ό,τι μπορούμε εμείς να δούμε και να καταλάβουμε, χωρίς ωστόσο να είμαστε ποτέ ικανοί να γνωρίσουμε στο έπακρο τον άλλο, πράγμα που τελικά ισχύει και για τον ίδιο μας τον εαυτό. Όλοι έχουμε ζήσει στιγμές που έχουμε αντιδράσει με τρόπο που ούτε οι άλλοι, αλλά ούτε εμείς οι ίδιοι πιστεύαμε πως θα αντιδρούσαμε. Τέτοιες στιγμές μάς φέρνουν μπροστά σε ερωτήματα όπως: Γνωρίζουμε όντως ποιοι πραγματικά είμαστε;

Λάζαρος Βαρτάνης: Τέτοια υπαρξιακά θέματα υπάρχουν σε όλους μας. Τουλάχιστον εμείς αυτό πιστεύουμε και μας αφορά. Και πιστεύουμε ότι αφορά και όλους τους άλλους.


Σκιαγραφήστε μας τον χαρακτήρα της ηρωίδας του έργου
Στέφανος Παπατρέχας: Καταρχάς μιλάμε κατά κάποιον τρόπο για δύο πρόσωπα: την ηθοποιό και τη Φροσύνη. Εκ πρώτης όψεως δύο διαφορετικοί κόσμοι, στην ουσία όμως παραπλήσιοι. Από ένα σημείο και πέρα δεν βλέπουμε ούτε τη μία ούτε την άλλη, παρά μια γυναίκα μετέωρη ανάμεσα στις δύο, μία γυναίκα που εξομολογείται, ψάχνει, αναρωτιέται, πάσχει, μιλάει για τα όνειρα, τα πάθη, τις προσδοκίες τόσο τις δικές της όσο και των άλλων για εκείνη, τον έρωτα, τον εαυτό της. Αν μιλήσουμε για τη Φροσύνη, έχουμε να κάνουμε με μία γυναίκα φιλελεύθερη, απερίσκεπτη ίσως μπροστά στις επιταγές του πάθους της, μια γυναίκα μπροστά από την εποχή της. Στον τρόπο που εγώ την είδα, είναι μια γυναίκα που θέλει να ζήσει ελεύθερη, απαλλαγμένη από τα δεσμά της κοινωνίας και των πρέπει, ζωντανή, έξυπνη και θαρραλέα, ακόμη και μπροστά στο θάνατο.

Σύνθια Μπατσή: Στο κείμενο αυτό ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια γυναικεία μορφή, που βασίζεται πάνω στο ιστορικό πρόσωπο της Κυρά Φροσύνης. Μια ηθοποιός καλείται να αυτοσχεδιάσει, βασιζόμενη σε αυτά τα στοιχεία, την Κυρά Φροσύνη. Η Φροσύνη, που προκύπτει λοιπόν από το έργο του Στέφανου, είναι μια γυναίκα βαθιά σκεπτόμενη. Στο έργο την βλέπουμε την τελευταία της νύχτα να ελευθερώνει όλα όσα σκεφτόταν, όλα όσα την προβλημάτιζαν, τη βασάνιζαν, την εγκλώβιζαν. Σαν να θέλει να πει τα πάντα, να τα ξορκίσει, να τα ακούσει και η ίδια. Κάνει έναν απολογισμό της ζωής της σε όλα τα επίπεδα. Είναι σίγουρα μια γυναίκα έξυπνη, μορφωμένη, δυναμική, σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν είχαν ούτε ιδιαίτερη παιδεία ούτε πολλές παρτίδες με τον έξω κόσμο και οπωσδήποτε τολμηρή, αν σκεφτείς πως ενώ ήταν παντρεμένη είχε ερωτική σχέση με έναν άλλον άντρα Τούρκο και μάλιστα γιο του Αλί Πασά, δηλαδή με τον κατακτητή της.

Ο ρόλος της Κυράς Φροσύνης και η εμπειρία μέσα από την ερμηνεία…
Σύνθια Μπατσή: Είμαι η ηθοποιός που ορκιζόμουν ότι δε θα κάνω ποτέ μονόλογο. Μέχρι που έφτασε στα χέρια μου αυτό το κείμενο μέσω του Λάζαρου, με τον οποίο γνωριζόμαστε πολλά χρόνια και είμαστε πολύ δεμένοι και θέλω να πω ότι ήξερε πολύ καλά που απευθυνόταν. Διαβάζοντάς το ένιωσα πως με αφορά πραγματικά. Πραγματεύεται θεματικές που αποτελούσαν και ακόμη αποτελούν έντονους προβληματισμούς μου. Όπως για παράδειγμα το πόσο εξαρτόμαστε από τον κοινωνικό μας περίγυρο, κατά πόσο οι αποφάσεις μας είναι δικές μας ή η κοινωνία μας ωθεί σε αυτές, τι προσδοκίες έχουν οι γύρω μας από εμάς και τι προσδοκίες έχουμε εμείς από τους γύρω μας, πόσο απογοητευόμαστε και πόσο απογοητεύουμε όταν δεν στέκονται/στέκουμε αντάξιοι των προσδοκιών. Και όταν αυτός ο προβληματισμός μεταφέρεται και στον έρωτα, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο έντονα, γιατί όσο πιο πολύ μας γοητεύει κανείς τόσο περισσότερο δύναται να μας απογοητεύσει και το αντίστροφο. Ο Στέφανος κάπως μίλησε μέσα μου με αυτό το κείμενο και έτσι αυτή η σύμπραξη κατέστη αναπόφευκτη. Και ο Στέφανος και ο Λάζαρος, το σκηνοθετικό μου team, που τους αποκαλώ έτσι γιατί μου φαίνεται αστείο που είμαι μόνη πάνω στην σκηνή και έχω δύο σκηνοθέτες, αν βάλουμε και τον Αλέξανδρο Καναβό, που είναι ο βοηθός σκηνοθέτη με πολύ ενεργό ρόλο επίσης σε όλες τις πρόβες, είμαι μία πάνω στην σκηνή και τρεις από κάτω. Μοιάζει κάπως παράδοξο. Τέλος πάντων, ξεκίνησα να λέω ότι και ο Λάζαρος και ο Στέφανος με κάνουν να νιώθω πολύ ασφαλής. Τους εμπιστεύομαι και τους δύο απόλυτα. Και η μέχρι τώρα συνεργασία μας είναι αυτό που ο κάθε ηθοποιός θα ονειρευόταν. Νομίζω ήταν και είναι από τις πιο δημιουργικές μου πρόβες. Τώρα για την εμπειρία των παραστάσεων θα είμαι σε θέση να σας μιλήσω μετά τις 20 Φεβρουαρίου που έχουμε πρεμιέρα. Ελπίζω να είμαι ακόμα το ίδιο ενθουσιασμένη.

Συντελεστές: Κείμενο: Στέφανος Παπατρέχας. Σκηνοθεσία: Λάζαρος ΒαρτάνηςΣτέφανος Παπατρέχας. Σκηνικά – Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή. Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Φωτογραφίες – Trailer – Σχεδιασμός αφίσας: Ναταλία Β. Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Καναβός. Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Αιμίλιου Χειλάκη.

Ερμηνεύει η Σύνθια Μπατσή.

InfoΤοποθεσία: Θέατρο Άβατον, Ευπατρίδων 3, Κεραμεικός (ΜετρόΚεραμεικός). Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη στις 20.30. Πρεμιέρα: Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3412689. Τιμές εισιτηρίων: €10 κανονικό, €8 φοιτητικό, €5 ανέργων.

Γεωργία Οικονόμου

Περισσότερα "Πρόσωπα"
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ "ΠΡΟΣΩΠΑ" Main_slider Συνέντευξη: O Αργύρης Ξάφης, η Δέσποινα Κούρτη και ο «Αγαμέμνονας» «Μαθαίνουμε από το λάθη μας, ναι. Και τα επαναλαμβάνουμε για να σιγουρευτούμε. Και ξανά, τζογάροντας στην ανατροπή. Και στο τέλος μαθαίνουμε πραγματικά ότι χάσαμε χρόνο επιμένοντας». Main_slider Ο Μάνος Καρατζογιάννης «ανοίγει» τις «Ξένες Πόρτες» Το έργο αυτό συμβολίζει τον αγώνα για επιβίωση, την πάλη με το άδικο, το μπούλινγκ, την ορφάνια.. Main_spirto01 Νεφέλες: Οι συντελεστές της παράστασης μιλούν στο www.tospirto.net Main_giannoula1%c2%a9dominikimitropoulou «Γιαννούλα η κουλουρού»: Οι συντελεστές της παράστασης μιλούν στο www.tospirto.net «Η τέχνη είναι η μόνη που έχει το “δικαίωμα” να γλεντήσει τη θλίψη». Main_theo_prova_patari_2000px-7137 Η Σοφία Πάσχου και οι Patari Project μιλούν για το γαμήλιο γλέντι που θα στήσουν στην Μ. Επίδαυρο Στις 5 και 6 Ιουλίου. Main_padelis_flatsoulis__photo2_eleni_stroulia Ο Παντελής Φλατσούσης και τα New Kids on the... Block της Κυψέλης «Θέλω να δείξω το πώς αφηγούμαστε την πόλη μας και τη ζωή μας σε αυτήν κάνοντας σαφές το γεγονός, ότι οι αφηγήσεις μας διαμορφώνουν το τοπίο που ζούμε.»
#load_content_with_ajax